Børnepenge
Fra : Dan

Dato : 26-09-08 14:09

Hej,

Jeg sidder med et spørgsmål som jeg håber at I kan hjælpe mig med.
Jeg har et barn sammen med min exkæreste, som er bortflyttet her for nyligt.
Vi har fælles forældremyndighed og barnet har bopæl hos mig indtil videre
(skal i retten og få det afgjort).
Barnet opholder sig mest hos moren, men har som sagt bopæl hos mig.
I dag har jeg fået en opkrævning for børnehaven, da han "bor hos mig", men
betyder det så egentlig ikke også at jeg har krav på børnepengene?
I ansøgningen om børnepengene bliver jeg spurgt om han bor hos mig, men kan
det sidestilles med at han har bopæl med mig?
Jeg håber at I kan hjælpe mig hurtigt, da det snart skal ansøges.
Gerne krydret med lidt referencer, så jeg er sikker på at jeg ikke skriver
falsk i ansøgningen.

Mvh Dan.

Fra : Henning

Dato : 26-09-08 14:51

On Fri, 26 Sep 2008 15:08:49 +0200, "Dan" <a@b.dk> wrote:

> [...]
>Jeg håber at I kan hjælpe mig hurtigt, da det snart skal ansøges.
>Gerne krydret med lidt referencer, så jeg er sikker på at jeg ikke skriver

Kontakt evt. www.foreningenfar.dk
Men er det mest reelle ikke at I dele indtæger og udgifter lige over?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-09-08 15:08

"Dan" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan det sidestilles med at han har bopæl med mig?
> Jeg håber at I kan hjælpe mig hurtigt, da det snart skal ansøges.

Ja du skal ihvertfald lige have styr på de rigtige navne og de grundlæggende
regler for de forskellige ydelser:
Den her side:
http://www.borger.dk/forside/familie-og-boern/oekonomi
er meget god til det.

Det du kalder børnepenge må være børnefamilieydelsen (også kaldet
børnechecken)
Herudover kan man som enlig forsørger også få børnetilskud (ordinært og
ekstra, - som altid hænger sammen)
Og sluttelig er der børnebidraget, som den forælder, der ikke har barnet
boende evt. skal betale til den anden forælder.

Men der er faktisk ikke noget der hedder børnepenge

> Gerne krydret med lidt referencer, så jeg er sikker på at jeg ikke skriver
> falsk i ansøgningen.

Du får det ikke mere præcist end på linket ovenfor.
Men du kan jo henvise til kommunens afgørelse om hvor barnet bor, når du
skal ansøge (senest tirsdag inden lukketid...).

/Per

Fra : JM

Dato : 26-09-08 15:41

Hej Dan

Ring og tal med din lokale Statsforvaltning på mandag. De er blevet meget
mere servicemindede i det organ og kan helt præcist svare dig på dit
spørgsmål og fortælle om dine rettigheder og pligter. Endvidere kan de give
gode råd til hvordan du skal forholde dig.

Foreningen Far kan du bruge, hvis du skal i "krig" med eksen - indtil da,
brug de reglementerede kanaler

Hilsen Jacob - Far til 4

Fra : Dan

Dato : 26-09-08 16:39

Hej Jacob

> [...]
> spørgsmål og fortælle om dine rettigheder og pligter. Endvidere kan de
> give gode råd til hvordan du skal forholde dig.
Jeg har talt med Statsforvaltningen, men de kunne ikke hjælpe desværre. Det
kan jo være at jeg har fået fat i den forkerte medarbejder.

> Foreningen Far kan du bruge, hvis du skal i "krig" med eksen - indtil da,
> brug de reglementerede kanaler
Jeg har god kontakt til FF og har fået et par fif, så jeg overhovedet ser
ham.
Dan

Fra : Dan

Dato : 26-09-08 16:39

> [...]
> Og sluttelig er der børnebidraget, som den forælder, der ikke har barnet
> boende evt. skal betale til den anden forælder.
Du har ret, det er børnefamilieydelsen, som jeg taler om. Men indtil nu har
vi kun været til et vejledningsmøde i Statsforvaltningen, som _kun_ har
fastsat samvær til min fordel, indtil sagen kommer i retten.

>Den her side:
>http://www.borger.dk/forside/familie-og-boern/oekonomi
>er meget god til det.
Der står desværre kun at det er der, hvor barnet bor, men betyder det så
hvor barnet opholder sig mest (hos moren)? Eller hvor barnet har
bopælsadresse (hos mig)?

> Men du kan jo henvise til kommunens afgørelse om hvor barnet bor, når du
> skal ansøge (senest tirsdag inden lukketid...).
Det lyder fint, at jeg har "helt til på tirsdag", da jeg fik at vide at det
skulle ordnes i denne uge (af kommunen).
Men alligevel er jeg lidt usikker på hvor meget jeg tør stole på kommunen,
da både min og morens nye kommune vist er interesseret i at flytte hans
bopælsadresse, selvom at de ikke må det uden mit samtykke (eller rettens
ord).
Dan

Fra : per christoffersen

Dato : 27-09-08 10:52

> Der står desværre kun at det er der, hvor barnet bor, men betyder det så
> hvor barnet opholder sig mest (hos moren)? Eller hvor barnet har
> bopælsadresse (hos mig)?

Ja, det er problematisk.
Det skyldes jo nok, at sitautionen er temmelig ny og ikke helt faldet på
plads endnu.
Så længe der ikke er truffet en belutning om det fremtidige opholdssted, så
vil jeg gå efter folkeregisteradressen og ansøge om at få udbetalt
børnefamilieydelsen, og samtidig søge om ordinært og ekstra børnetilskud. så
viser du jo også, at du mener det alvorligt

> Det lyder fint, at jeg har "helt til på tirsdag", da jeg fik at vide at
> det skulle ordnes i denne uge (af kommunen).

Ansøgningen gælder for det følgende kvartal og skal så vidt jeg husker være
indgivet inden kvartalet begynder, men du må da hellere checke med kommunen,
hvis du er i tvivl.
Tildeling af både udbetaling af børnefamilieydelse og børnetilskud gælder
også kvartalsvis.

> [...]
> da både min og morens nye kommune vist er interesseret i at flytte hans
> bopælsadresse, selvom at de ikke må det uden mit samtykke (eller rettens

Når det gælder oplysning om fakta og regelfortolkninger, så bør du nok kunne
stole på kommunen.
Bed om at få deres svar skriftligt, - så gør de sig ihvertfald umage.

/Per

Fra : Dan

Dato : 27-09-08 11:38

> [...]
> børnefamilieydelsen, og samtidig søge om ordinært og ekstra børnetilskud.
> så > viser du jo også, at du mener det alvorligt

Enig, men jeg har talt med en, som "frygter" at det viser at jeg er grådig
og at det kan bruges imod mig, at jeg "kun" er ude efter pengene.

> Når det gælder oplysning om fakta og regelfortolkninger, så bør du nok
> kunne stole på kommunen.
> Bed om at få deres svar skriftligt, - så gør de sig ihvertfald umage.
Det handler ikke så meget om fakta og regelfortolkninger, men mere om de
bryder reglerne og flytter min søns bopælsadresse uden mit samtykke eller
rettens ord. Det er desværre set før, især hvis moren kan hulke på de
rigtige tidspunkter.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 27-09-08 12:13

Dan wrote:

> Enig, men jeg har talt med en, som "frygter" at det viser at jeg er
> grådig og at det kan bruges imod mig, at jeg "kun" er ude efter
> pengene.

Hvis sagsbehandleren er negagtiv, kan det bruges imod dig, uanset, hvad du
gør.

Søger du om at få ydelsen, er du grådig. Søger du ikke om den, er du
ligeglad, og så har du jo ikke behov for den.

Jsn

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-09-08 11:17

> [...]
> bryder reglerne og flytter min søns bopælsadresse uden mit samtykke eller
> rettens ord. Det er desværre set før, især hvis moren kan hulke på de

Kommunen/folkeregisteret kan og skal flytte folkeregisteradresse på en
person, hvis folkeregisteradressen ikke svarer til den regulære
bopælsadresse.
Det har ikke så meget med moderens eventuelle hulkeri at gøre, men med
reglerne om personregistrering at gøre.
Det gælder også i de meget følsomme sager om fælles børn ved skilsmisse.

CPR-loven:
§ 8. Kommunalbestyrelsen skal registrere et barn, hvis forældre ikke har
samme bopæl, med bopæl hos den af forældrene, som barnet opholder sig mest
hos, uanset hvem af forældrene der har forældremyndigheden.

Stk. 2. Opholder barnet sig lige længe ad gangen hos hver af forældrene,
skal kommunalbestyrelsen registrere barnet hos den af forældrene, som har
forældremyndigheden, medmindre forældrene ved deres underskrift erklærer sig
enige om, at barnet skal registreres hos den anden. Har forældrene fælles
forældremyndighed, skal kommunalbestyrelsen registrere barnet hos den af
forældrene, som disse ved deres underskrift erklærer sig enige om.

Stk. 3. Opholder barnet sig lige længe ad gangen hos hver af forældrene, som
på trods af fælles forældremyndighed ikke er enige om registreringen, skal
barnet forblive registreret på den adresse, barnet havde, før uenigheden
opstod, såfremt denne adresse er en af de angivne adresser.

/Per

Fra : Ann

Dato : 26-09-08 10:24

On 26 Sep., 15:08, "Dan" <a...@b.dk> wrote:
> [...]
> Jeg håber at I kan hjælpe mig hurtigt, da det snart skal ansøges.
> Gerne krydret med lidt referencer, så jeg er sikker på at jeg ikke skriver

Hej Dan

Du kan jo "bare" aflevere ansøgningen senest tirsdag - så har du søgt
rettidigt - så er det op til kommunen at afgøre om du har ret til
pengene

Ansøgningsskema ses her:

http://borger.dk/forside/familie-og-boern/oekonomi/boernefamilieydelse/selvbetjening

Hvis du er reelt enlig skal du også søge børnetilskud
Ansøgningsskema ses her:

http://borger.dk/forside/familie-og-boern/oekonomi/boernetilskud/selvbetjening

hilsen

Ann

Fra : Dan

Dato : 26-09-08 18:29

>Du kan jo "bare" aflevere ansøgningen senest tirsdag - så har du søgt
>rettidigt - så er det op til kommunen at afgøre om du har ret til
>pengene

Hej Ann,
Det er den samme ansøgning, som jeg kigger på, men det er bare den vending
"Bor barnet hos dig", som jeg ikke kan lide.
Er det hvor barnet har "Bopælsadresse" eller "Hvor barnet opholder sig
mest", som der menes? Der er to vidt forskellige svar på tydningen og jeg
underskriver jo på tro og love, at jeg taler sandt.
Og jeg har desværre ikke meget fidus til sagsbehandleren på kommunen, som
holder med moren.
Dan

Fra : Kurt Lund

Dato : 26-09-08 18:48

Dan wrote:

> [...]
> mest", som der menes? Der er to vidt forskellige svar på tydningen og
> jeg underskriver jo på tro og love, at jeg taler sandt.

I det offentlige system er tingene meget firkantede. Du har
folkeregisteradressen, så ja, barnet bor hos dig.

> Og jeg har desværre ikke meget fidus til sagsbehandleren på kommunen,
> som holder med moren.

Det ses tit ...

--
Kurt Lund

Fra : Thomas

Dato : 26-09-08 10:29

On 26 Sep., 17:39, "Dan" <a...@b.dk> wrote:

> [...]
> da både min og morens nye kommune vist er interesseret i at flytte hans
> bopælsadresse, selvom at de ikke må det uden mit samtykke (eller rettens

Der hvor barnet bor betyder der hvor barnet er folkeregister tilmeldt
( det andet kan jo svinge fra uge til uge) Men i har faktisk pligt til
at folkeregister tilmelde barnet på den faktiske bopæl. Det vil sige
der hvor det opholder sig mest.

Det bliver så også den forældre der får pligten til at forsørge
barnbet og dermed retten til at modtage Børnefamilieydelse,
børnebidrag samt eventuelt ordinært og ekstra børnetilskud.

VH

Fra : Dan

Dato : 26-09-08 18:25

> [...]
>( det andet kan jo svinge fra uge til uge) Men i har faktisk pligt til
>at folkeregister tilmelde barnet på den faktiske bopæl. Det vil sige

Hej Thomas
Jeg kan godt følge dig i hvad du siger, men hvis jeg gør som du siger, så
tilsidesætter jeg jo også grundlaget for min sag, som skal i retten.
Med andre ord, hvis jeg gør som du siger, så har jeg intet at kæmpe for i
retten, og dermed bliver sagen lukket før jeg når at sige "Foreningen Far".
Dan

Fra : Ann

Dato : 26-09-08 12:01

On 26 Sep., 19:29, "Dan" <a...@b.dk> wrote:

> [...]
> underskriver jo på tro og love, at jeg taler sandt.
> Og jeg har desværre ikke meget fidus til sagsbehandleren på kommunen, som

Hej Dan
Fandt flg. på www.familieadvokaten.dk

”Kan jeg som far få udbetalt børnetilskuddene?
I Jeres ret så udmærkede www under punkt 338 Børnetilskud, skriver I
til sidst: Og i den forbindelse er det ligegyldigt, hvor barnet har
sin folkeregister-adresse.
KOMMUNEN SIGER, at det ikke er rigtigt. Barnet skal være tilmeldt min
folkeregister-adresse, for at jeg kan få Børnetilskud også selv efter
en ansøgning.
SVAR:
Hvis to forældre har fælles forældremyndighed, udbetales
børnetilskuddet til den af forældrene, der har barnet hos sig. "Hvis
barnet opholdet sig lige meget hos begge forældre, udbetales
børnetilskuddet til den af forældrene, hvor barnet er tilmeldt
folkeregistret" - for nu at citere lov om børnetilskud § 8 stk. 4.
Kan du dokumentere, at barnet opholder sig mest hos dig, så skal
kommunen udbetale børnetilskuddet til dig - også selv om barnet skulle
være tilmeldt moderens folkeregisteradresse. Bed eventuelt kommunen
tjekke reglerne i lov om børnetilskud, for den er juridisk set på
afveje!
Med venlig hilsen
Erik Frodelund”

Bekendtgørelse af lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag - LBK nr 909 af 03/09/2004 Gældende:

§ 8. Børnetilskud udbetales til moderen.
Stk. 2. Har kun faderen forældremyndigheden over barnet, udbetales
børnetilskud til ham.
Stk. 3. Tilkommer forældremyndigheden den ene af forældrene, og den
anden af forældrene godtgør, at barnet bor hos ham eller hende, kan
børnetilskud efter kommunalbestyrelsens bestemmelse udbetales til den,
som barnet bor hos.
Stk. 4. Lever forældre, der har fælles forældremyndighed, ikke sammen,
udbetales børnetilskud til den af forældrene, der har barnet hos sig.
Opholder barnet sig i disse tilfælde lige meget hos begge forældrene,
udbetales børnetilskud til den af forældrene, på hvis adresse barnet
er tilmeldt folkeregistret.
Stk. 5. Er barnet i privat familiepleje, jf. § 64 i lov om social
service, kan børnetilskud efter kommunalbestyrelsens bestemmelse
udbetales til den, der har taget barnet i pleje. Er barnet i pleje hos
et ægtepar, udbetales børnetilskud i givet fald til plejemoderen.
Stk. 6. Såfremt det skønnes bedst for barnet, kan kommunalbestyrelsen
bestemme, at børnetilskuddet skal udbetales til barnet selv.
Stk. 7. Når den, der har forældremyndigheden over barnet, er indsat i
institutioner under Kriminalforsorgen, jf. § 2, nr. 3, kan
børnetilskud efter kommunalbestyrelsens bestemmelse udbetales til den
indsattes ægtefælle, såfremt den indsattes særbarn opholder sig hos
denne.

Hele loven ses her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20139
Vejledningen til loven ses her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=105353

Reglerne om børnefamilieydelse ses her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=17547

Ann

Fra : Knut

Dato : 26-09-08 19:06

"Dan" <a@b.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg håber at I kan hjælpe mig hurtigt, da det snart skal ansøges.
> Gerne krydret med lidt referencer, så jeg er sikker på at jeg ikke skriver

Barnet bor vel der hvor det er registreret i Folkeregistret - om det er hos
dig eller moderen fremgår ikke.

Knut

Fra : QBIC [6400]

Dato : 26-09-08 20:40

Hvis barnet opholder sig mest hos moderen så vil det være
der du skal sende børnecheken hen hver eneste måned.

I har fælles forældremyndighed, men du skriver jo at barnet er mest hos
moderen så
tolkes det at hun vil kunne søge om børnebidrag, og du kommer til at betale
til barnet

"og gør det med glæde, det er da billig sluppet end at skulle tænke på tøj,
med . . . "

Fra : Dan

Dato : 29-09-08 16:45

Hej Alle,