alt i en side
Fra : michael rasmussen

Dato : 30-09-08 19:52

hej er det muligt at lave en side hvor alt skrives i samme php
dokument?
har lavet det før i asp men ville gerne vide om man kan i php

kode for asp;
<%

id=Request.QueryString("id"): if id="" then id=0

Select case id
case 0 ' forside %>
<% case 1 ' default.asp2?id=1 %>
<% case 2 ' default.asp2?id=2 %>
<% case 3 ' default.asp2?id=3 %>
<% case else ' alle andre %>
<% End Select %>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Gert Krabsen

Dato : 30-09-08 20:31

michael rasmussen skrev:
> hej er det muligt at lave en side hvor alt skrives i samme php
> dokument?
> har lavet det før i asp men ville gerne vide om man kan i php

Principielt ja, hvis eller mankan holde tungen lige i munden.

Men hvorfor dog? Det er ulige lettere at vedligeholde - og fejlrette -
et site, der er modulopbygget..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-08 21:37

michael rasmussen skrev:

> hej er det muligt at lave en side hvor alt skrives i samme php
> dokument?

Ja. ASP og PHP virker nogenlunde på samme måde.

> Select case id
> case 0 ' forside %>
> <% case 1 ' default.asp2?id=1 %>
> <% case 2 ' default.asp2?id=2 %>
> <% case 3 ' default.asp2?id=3 %>
> <% case else ' alle andre %>
> <% End Select %>
<?
switch ($id) {
   case 0: $id='forside'; break;
   case 1: $id=1; break;
   case 2: $id=2; break;
   default: $id='andre'; break;
}

Husk *altid* break ved en switch. C blev i sin tid designet med
en indbygget fejl, og den har man fornuftigt nok ført videre i
afledte sprog. Uden break 'falder' man ned i næste linje, så
følgende switch resulterer i at $id='andre' hver gang:.

switch ($id) {
   case 0: $id='forside';
   case 1: $id=1;
   case 2: $id=2;
   default: $id='andre';
}

--
Bertel

Fra : michael rasmussen

Dato : 30-09-08 21:56

mange tak for hjælpen

Bertel Lund Hansen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

Fra : michael rasmussen

Dato : 30-09-08 22:06

når jeg sætter det ind i mit php dokument sker der intet, og hvad
er selve url til de links jeg skal lave?
burde der ikke laves en <?php ? og en slut ?> ? er ny til php
faget og prøver at lærer det
<?
switch ($id) {
   case 0: $id='forside'; break;
   case 1: $id=1; break;
   case 2: $id=2; break;
   default: $id='andre'; break;
}

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-08 22:53

michael rasmussen skrev:

> når jeg sætter det ind i mit php dokument sker der intet, og hvad
> er selve url til de links jeg skal lave?

Jeg kender ikke din struktur, så jeg ved ikke hvad du har brug
for.

> burde der ikke laves en <?php ? og en slut ?> ?

Jo, men det underforstod jeg. Jeg skrev slet ikke et fungerende
script, men viste blot hvordan man kan lave en opbygning der
svarer til dit ASP-eksempel.

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 30-09-08 22:21

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> afledte sprog. Uden break 'falder' man ned i næste linje, så
> følgende switch resulterer i at $id='andre' hver gang:.

Det er ikke en fejl, det er en feature.

Det er ulige nemmere at sætte en break ind, hvis man har brug for det,
end at omgå et underforstået, hvis man ikke har brug for det.

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-08 22:52

Leif Neland skrev:

> Det er ulige nemmere at sætte en break ind, hvis man har brug for det,
> end at omgå et underforstået, hvis man ikke har brug for det.

Ja, men som mange har erfaret så er det også let at glemme break.

I TurboPascal skriver man

   case flag begin
      1,2,3: do_something;
   end;

hvis flere værdier skal have samme behandling.

--
Bertel

Fra : Christian Hansen

Dato : 30-09-08 22:52

Leif Neland wrote:

> Det er ikke en fejl, det er en feature.

Jeps - og i specielle situationer _meget_ anvendeligt. En switch er et
ret stærkt værktøj til ganske bestemte opgaver :)

Følgende eksempel :

Jeg har håndtag på et rektangulært markeret område i et kort. Når man
trækker i knapperne, skal det markerede område skalere. Man kan trække i
hjørner og kanter - altså i retningerne nord, nordvest, vest, sydvest,
syd, sydøst, øst, nordøst. For at gøre dette behøver jeg blot at lave
funktioner for halvdelen af trækkene, nemlig nord, vest, syd og øst.
Resten moduleres så over disse vha. en switch:

ne = north east
e = east
osv.

switch( direction ) {
case "ne":
north();
case "e":
east();
break;
case "sw":
south();
case "w":
west();
break;
case "nw":
west();
case "n":
north();
break;
case "se":
east();
case "s":
south();
break;
}//switch

Laver man eksempelvis træk i nordøsthåndtaget, starter switchen ved "ne"
og udfører derefter e og breaker så. Altså udnyttes det manglene break :)

Mvh Christian

--
Christian Hansen
http://www.resource-it.dk/

Fra : michael rasmussen

Dato : 01-10-08 09:45

Er der en af jer der giver lave hele koden så den bare er til at
sætte ind i mit php dokument? også selv linket <a
href="index.php....</a>
som sagt har jeg intet forstand på php i nu, men ønsker alt i
samme side, føler selv jeg har mere styr over det så.

mvh michael rasmussen

Fra : Martin

Dato : 06-10-08 04:47

michael rasmussen wrote:
> [...]
> som sagt har jeg intet forstand på php i nu, men ønsker alt i
> samme side, føler selv jeg har mere styr over det så.

kode for php;
<?php

// Request.QueryString("id"): if id="" then id=0
id=(!isset($_GET['id'] ? '' : $_GET['id']);
// Kan også skrives mere læsevenligt
/*
if ( !isset( $_GET['id'] ) {
$id = '';
} else {
$id = $_GET['id'];
}
*/

$url = '';

//Select case id
switch ($_GET['id']) {
// case 0 ' forside %>
case 0: $url = 'forside'; break;
// <% case 1 ' default.asp2?id=1 %>
// <% case 2 ' default.asp2?id=2 %>
// <% case 3 ' default.asp2?id=3 %>
case 1:
case 2:
case 3:
$url = 'default.asp?id=' . $_GET['id'];
break;
// <% case else ' alle andre %>
default: $url = 'alle andre'; break;
// <% End Select %>
}

Så kan du bruge $url til det du nu skal

Fra : Martin

Dato : 06-10-08 04:48

Martin wrote:
> switch ($_GET['id']) {

$_GET['id'] skal være $id

> $url = 'default.asp?id=' . $_GET['id'];

$_GET['id'] skal være $id

Fra : Anders M

Dato : 06-11-08 19:13

michael rasmussen wrote in
> [...]
>
> kode for asp;
> <%
>
> id=Request.QueryString("id"): if id="" then id=0

jeg er mere end ny i asp..
hvor skal teksten til eks. case1 stå?
vh Anders M