PHP og mysql tutoral
Fra : Ferdi

Dato : 27-09-08 23:05

Hej

Jeg vil rigtig gerne lærer php og mysql,
jeg kender lidt til html og css og da mit webhotel ikke
understøtter asp (som man kan finde en tutoral til på denne side)
vil jeg være glad hvis i skriv navnet på en side der har en god
tutoral.

MVH
Ferdi

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 27-09-08 23:30

"Ferdi" <anmeldelse@ymail.com> skrev

> [...]
> understøtter asp (som man kan finde en tutoral til på denne side)
> vil jeg være glad hvis i skriv navnet på en side der har en god

På dansk:
http://www.phpartikler.dk/

På engelsk:
http://dk.php.net/tut.php
http://www.w3schools.com/php/default.asp

http://www.php.net/ kan du slå alt op (undtagen hvordan du laver kaffe),
hvis du f.eks. ikke lige kan huske syntaksen, men dog husker så meget at du
ved hvad du skal søge efter.

Fra : Ferdi jensen

Dato : 28-09-08 10:20

Hej jeg har lige et spørgsmål til og tak for de hurtige svar
sidst:D.
1. Hvad format gemmer men mysql i (php, html, asp, txt eller??).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-09-08 12:07

Ferdi jensen skrev:

> 1. Hvad format gemmer men mysql i (php, html, asp, txt eller??).

Spørgsmålet giver ingen mening.

MySQL er et databasesystem hvori man kan opbygge sine databaser.
Den har sin egen måde at arbejde på, og der er slet ingen grund
til at spekulere over hvordan det er.

Når man skal bruge den (eller andre databaser), kan man bruge
sproget SQL som omfatter forespørgsler og kommandoer som et
databasesystem forstår. De skal faktisk kun laves som ren tekst
som så sendes til MySQL's styremodul.

SQL kan 'pakkes ind' i et vilkårligt programmeringssprog blot der
findes de nødvendige drivere (mellemstationer) til det
databasesystem man nu vil bruge.

PHP er født med grænseflade til SQL og er specielt velegnet til
MySQL.

HTML er ikke et programmeringssprog og kan ikke håndtere en
database. Txt er et filformat. Kommandoerne til SQL skrives i
dette format, men logikken bag skal håndteres af et
programmeringssprog.

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-09-08 18:11

"Bertel Lund Hansen" skrev

> MySQL er et databasesystem hvori man kan opbygge sine databaser.
> Den har sin egen måde at arbejde på, og der er slet ingen grund
> til at spekulere over hvordan det er.

Mjahh lige netop mht MySQL så er hvilken "storage engine" der benyttes lidt
interessant
Det er fx ikke helt ligegyldigt om det er MyISAM eller InnoDB :)

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-09-08 18:36

Peter Lykkegaard skrev:

> Det er fx ikke helt ligegyldigt om det er MyISAM eller InnoDB :)

Skal man tage hensyn til det i PHP?

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-09-08 11:27

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Skal man tage hensyn til det i PHP?

Det skal man faktisk da MyISAM fx ikke understøtter "on delete cascade"
Vælger man at køre med MyISAM skal man selv sørge for oprydningen

Egentlig har det intet med sproget php at gøre, men det har betydning for
hvordan man implementerer sin løsning i php

- Peter