Karantæne i forbindelse med elevkontrakt
Fra : anonym

Dato : 24-09-08 14:05

Hej

Jeg startede som voksenelev 1/8-08, men har nu fortrudt, og ønsker at søge
arbejde med min gamle udd. Derfor vil jeg jo ikke spilde virksomhedens tid
mere end højst nødvendigt. Jeg har snakket med min fagforening, som siger at
hvis jeg selv opsiger elev kontrakten, så får jeg karantæne, men jeg har 14
dages opsigelse indenfor de første 3 mdr. Derefter kan kontrakten ikke
opsiges. Det er åbenbart meget normalt. Derfor vil jeg selvfølgelig ud af
den inden de 3 mdr. og jeg synes jo også det er synd for firmaet at spilde
deres tid yderligere.

Men nu da jeg har snakket med min fagforening om det, kan de vel godt regne
ud, at det er min egen skyld, hvis jeg bliver fyret af virksomheden, og så
får jeg alligevel karantæne.

Jeg frostår bare ikke hvorfor der ikke skelnes mellem normalt arbejde og
elev i forbindelse med karantæne. Hvis jeg havde været i normalt arbejde
ville jeg bare have ventet med at sige op til jeg havde et nyt arbejde, men
det er jo ikke optimalt at gøre i forbindelse med en elev kontrakt, da jeg
for det første spilder firmaets tid, og for det andet får svært ved at komme
ud af kontrakten efter de 3 mdr.

Er der noget at gøre for at jeg ikke får karantæne, hvis de vælger at fyre
mig? Når nu min fagforening ved besked.

På forhånd tak.

Fra : Henning

Dato : 24-09-08 14:43

On Wed, 24 Sep 2008 15:04:41 +0200, "anonym"
<ugyldig_email_adr@ugyldig.> wrote:

>Hej
>
>Jeg startede som voksenelev 1/8-08, men har nu fortrudt, og ønsker at søge
>arbejde med min gamle udd. Derfor vil jeg jo ikke spilde virksomhedens tid

Karantæne forudsætter du ikke har egen indtægt fra andet job. Hvorfor
bliver du ikke bare i det nuværende job til du har et andet, så er du
ude over problemet?

Fra : anonym

Dato : 24-09-08 15:06

> Karantæne forudsætter du ikke har egen indtægt fra andet job. Hvorfor
> bliver du ikke bare i det nuværende job til du har et andet, så er du
> ude over problemet?

Fordi det er som voksenelev, og jeg snart er ude over de 3 mdr. prøvetid.
Derefter er elev aftalen næsten umulig at komme ud af igen.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-09-08 16:35

"anonym" <ugyldig_email_adr@ugyldig.> wrote in

> Men nu da jeg har snakket med min fagforening om det, kan de vel godt
> regne ud, at det er min egen skyld, hvis jeg bliver fyret af
> virksomheden, og så får jeg alligevel karantæne.

Det er ikke så afgørende hvad a-kassen tror eller ved. Det er afgørende
hvad der kan dokumenteres.

Ingen fornuftig a-kasse vil forsøge at få dig idømt en karantæne hvis du
kommer med en brugbar opsigelse fra din arbejdsgiver. Så hvis du kan aftale
en opsigelse med din arbejdsgiver, er det da en optimal løsning for alle
parter.

Fra : anonym

Dato : 25-09-08 15:15

> [...]
> aftale
> en opsigelse med din arbejdsgiver, er det da en optimal løsning for alle

Den var de så ikke med på, så jeg blev desværre selv nødt til at sige op. Så
må jeg finde noget andet indenfor 2 uger eller få karantænen. Forstår bare
stadig ikke at loven er sådan at man får karantæne ved at droppe en
elevplads. Det er jo ikke det samme som at blive i et job til man har fundet
noget andet.

Fra : Henning

Dato : 25-09-08 18:32

On Thu, 25 Sep 2008 16:14:55 +0200, "anonym"

> [...]
>stadig ikke at loven er sådan at man får karantæne ved at droppe en
>elevplads. Det er jo ikke det samme som at blive i et job til man har fundet
Du vælger jo selv om du vil have karantæne eller ej - men i det
øjeblik du kræver penge fra din a-kasse for, undskyld ordvalget, for
ikke at lave noget stiller de krav til dig! Du har et job med en fast
løn - søg et andet mens du har dette job eller forsørg dig selv mens
du vælger at lave ingenting, så er der ingen der stiller krav om
karantæne!

Fra : anonym

Dato : 26-09-08 13:29

> [...]
> løn - søg et andet mens du har dette job eller forsørg dig selv mens
> du vælger at lave ingenting, så er der ingen der stiller krav om

Nu havde jeg desværre orienteret firmaet inden jeg snakkede med
fagforeningen, så de var selvfølgelig ikke interesseret i at fortsætte, men
ville alligevel ikke fyre mig, fordi det jo var mig der ikke ville mere.

Men hvis jeg nu ikke havde orienteret firmaet og søgt andet job, og det var
ud over de 3 mdr. prøve, hvordan skulle jeg så komme ud af det ? Der er tale
om en elev kontrakt og ikke bare et nornal job, hvis der er nogen der lige
har glemt at læse det?

Men ja jeg forsørger mig selv i de 3 uger hvor jeg er tvunget ud i
karantæne, medmindre jeg når at finde et vikariat eller job inden.