Kontoopgørelse ved konkurs
Fra : Ukendt

Dato : 24-09-08 09:40

Et firma jeg har købt en vare i, er erklæret konkurs.
Modtog igår en regning på beløbet.
Når firmaet ikke eksiterer mere, og banken
ejer 'det hele', er man så forpligtiget til at betale ?
Går ud fra man skal, men mon ikke bare pengene
går direkte i ejernes lommer og uden om banken ???

Hvornår gøres sådan noget op osv...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-09-08 09:48

Eque skrev:
> Et firma jeg har købt en vare i, er erklæret konkurs.
> Modtog igår en regning på beløbet.
> Når firmaet ikke eksiterer mere, og banken
> ejer 'det hele', er man så forpligtiget til at betale ?

Ja. Og det er ikke banken, der ejer det hele.

> Går ud fra man skal, men mon ikke bare pengene
> går direkte i ejernes lommer og uden om banken ???

Så skal du da nærmest betale ejeren med kontanter, person
til person. Ved en konkurs omdirigeres al post til kurator -
den advokat, der skal opgøre konkursboet. Det er også ham,
der sender dig en rykker, hvis du ikke betaler.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug computeren som båndoptager, og optag direkte i

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-08 11:40

Eque skrev:

> Går ud fra man skal, men mon ikke bare pengene
> går direkte i ejernes lommer og uden om banken ?

Pengene går til de kreditorer der har penge til gode i boet. Det
har intet med banken eller ejeren at gøre.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-08 10:07

Men regningen kom fra firmaets regnskabsmand.
Burde det ikke være fra 'kurator' eller ham som står
for afviklingen ??

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-09-08 10:58

Eque skrev:

> Men regningen kom fra firmaets regnskabsmand.
> Burde det ikke være fra 'kurator' eller ham som står
> for afviklingen ?

Jeg kender ikke noget til detaljerne i afviklingen af et
konkursbo.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-09-08 11:18

Eque skrev:
> Men regningen kom fra firmaets regnskabsmand.
> Burde det ikke være fra 'kurator' eller ham som står
> for afviklingen ??

Jeg tør ikke sige, om kurator kan lade firmaets
regnskabsafdeling stå for inddrivelse af tilgodehavender.
Men er du sikker på, at firmaet er gået konkurs, og at der
fx ikke er tale om en betalingsstandsning?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Din ven i nøden, lær at bruge Joblisten i Windows XP.

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-08 08:39

Nej det hedder konkurs og LG er inde over.
Firmaet kører sog i samme bygninger selvom
en vital tidl. funktion er lukket HELT ned...

Konkurrytteri måske..;o/

Fra : Klaus G.

Dato : 24-09-08 15:46

> Hvornår gøres sådan noget op osv...
Ved jeg ikke. Men det finurlige er jo, at har man betalt forud og de så går
konkurs i mellem tiden, så får man sq ikke sine penge igen. Men går de
derimod konkurs inden man har fået betalt for en modtagen vare, ja så skla
man betale. De er sq gode er de :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-08 16:44

Klaus G. skrev:

> [...]
> konkurs i mellem tiden, så får man sq ikke sine penge igen. Men går de
> derimod konkurs inden man har fået betalt for en modtagen vare, ja så skla

De er hverken gode eller dårlige. Så længe du ikke er gået
konkurs, skal du betale hvad du skylder. Andet ligger der ikke i
det.

Hvis et firma går konkurs, er der måske, måske ikke penge nok til
at dække alle kreditorerne ind. Som regel er der ikke. Derfor
mister de 'yderste' kreditorer deres penge. Det er ikke "det gode
firma" der skovler de sidste bidrag ind. Det er folk der har
penge ude at svømme i firmaet der får dækket lidt mere af deres
tab.

Min datter har en sag kørende med en udlejer der pludselig er
gået konkurs. Derved mister hun og ekskæresten cirka 5'000 kr.
tilsammen. Heldigvis havde de allerede fået godt 20'000 kr.
udbetalt efter den første retssag, ellers havde det været en grim
bet.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-09-08 07:35

> [...]
> derimod konkurs inden man har fået betalt for en modtagen vare, ja så skla

Det er (bla.) derfor man skal være meget omhyggelig og forsigtig, når man
betaler forud.
Kunder hos det nu hedengangne Alfaview lærte det på den hårde måde, - de
betalte forud for fladskærmsTV-er der aldrig kom.
Ud fra en juridisk betragtning er det nu også lidt af en dumhed at lægge op
mod 20.000 uden nogen som helst sikkerhed for pengene.
Den eneste undtagelse fra dette er kortbetaling ved forbruger-fjernhandel.
Her er man sikret mulighed for at få pengene igen gennem reglerne i
dørsalgsloven og PBS egne regler i indløsningsaftalerne.

/Per