|
| Hvem skal betale portoen? Fra : Ditte |
Dato : 23-09-08 17:30 |
|
Hej
Jeg ved godt det har været oppe før, men jeg kan bare ikke blive ven
med google, og håber derfor på hjælp.
Jeg købte et par bukser til 199 plus 54 kr i "fast takst".
Bukserne er gået i stykker, jeg sender dem ind, og har nu modtaget 199
kr.
Jeg mener at jeg skal have 199 + 54 + returporto (46 Kr)
Har jeg ret?
Hilsen Ditte
| |
Kim Ludvigsen (23-09-2008)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 23-09-08 17:36 |
|
Ditte skrev:
> Jeg købte et par bukser til 199 plus 54 kr i "fast takst".
> Bukserne er gået i stykker, jeg sender dem ind, og har nu modtaget 199 kr.
> Jeg mener at jeg skal have 199 + 54 + returporto (46 Kr)
Det afhænger af, hvad der er sket. Har du brugt
fortrydelsesretten, eller har du brugt reklamationsretten?
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på nettrafikken med det gratis program Down2Home.
http://kimludvigsen.dk
| |
Ditte (23-09-2008)
| Kommentar Fra : Ditte |
Dato : 23-09-08 17:40 |
|
Kim Ludvigsen formulerede spørgsmålet:
> Ditte skrev:
>
>> Jeg købte et par bukser til 199 plus 54 kr i "fast takst".
>> Bukserne er gået i stykker, jeg sender dem ind, og har nu modtaget 199 kr.
>> Jeg mener at jeg skal have 199 + 54 + returporto (46 Kr)
>
> Det afhænger af, hvad der er sket. Har du brugt fortrydelsesretten, eller har
> du brugt reklamationsretten?
Hej
jeg har brugt reklamationsretten, bukserne kunne åbenbart ikke ombyttes
eller repareres.
Hilsen Ditte
| |
Kim Ludvigsen (23-09-2008)
| Kommentar Fra : Kim Ludvigsen |
Dato : 23-09-08 18:03 |
|
Ditte skrev:
> Kim Ludvigsen formulerede spørgsmålet:
>> Ditte skrev:
>>
>>> Jeg mener at jeg skal have 199 + 54 + returporto (46 Kr)
>>
>> Det afhænger af, hvad der er sket. Har du brugt fortrydelsesretten,
>> eller har du brugt reklamationsretten?
>
> jeg har brugt reklamationsretten, bukserne kunne åbenbart ikke ombyttes
> eller repareres.
Så skal du stilles, som hvis købet ikke havde fundet sted.
Du skal altså også have de 54+46 kroner tilbage.
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Økonom Steffen Møller giver et bud på, hvordan internettet
vil påvirke forbrugernes valgmuligheder.
http://kimludvigsen.dk
| |
Ditte (23-09-2008)
| Kommentar Fra : Ditte |
Dato : 23-09-08 18:59 |
|
Kim Ludvigsen tastede følgende:
> Ditte skrev:
>> Kim Ludvigsen formulerede spørgsmålet:
>>> Ditte skrev:
>>>
>>>> Jeg mener at jeg skal have 199 + 54 + returporto (46 Kr)
>>>
>>> Det afhænger af, hvad der er sket. Har du brugt fortrydelsesretten, eller
>>> har du brugt reklamationsretten?
>>
>> jeg har brugt reklamationsretten, bukserne kunne åbenbart ikke ombyttes
>> eller repareres.
>
> Så skal du stilles, som hvis købet ikke havde fundet sted. Du skal altså også
> have de 54+46 kroner tilbage.
Hej
Har du tilfældigvis en paragraf, som jeg kan vedhæfte mailen?
Hilsen Ditte
| |
Trine Kornum Christi~ (23-09-2008)
| Kommentar Fra : Trine Kornum Christi~ |
Dato : 23-09-08 19:12 |
|
Ditte <noway@glemt.nej> writes:
> Har du tilfældigvis en paragraf, som jeg kan vedhæfte mailen?
Som Bertel skriver står der ikke direkte i loven, at porto også skal
returneres, men det er retspraksis.
Loven der gælder er købeloven og det er §78 der er relevant. Der står:
Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem [...]
ophævelse af købet [...].
Men det hjælper dig jo ikke meget, når du har fået pengene for varen,
men bare mangler det for portoen.
Mvh Trine
--
Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde
http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg
| |
Arne H. Wilstrup (23-09-2008)
| Kommentar Fra : Arne H. Wilstrup |
Dato : 23-09-08 18:27 |
|
"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen
news:48d91af1$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Ditte skrev:
>
>> Jeg købte et par bukser til 199 plus 54 kr i "fast takst".
>> Bukserne er gået i stykker, jeg sender dem ind, og har nu
>> modtaget 199 kr.
>> Jeg mener at jeg skal have 199 + 54 + returporto (46 Kr)
>
> Det afhænger af, hvad der er sket. Har du brugt
> fortrydelsesretten, eller har du brugt reklamationsretten?
Det er slet ikke sikkert at hun har en fortrydelsesret. Det er
noget firmaet kan give hvis de ønsker det, men det er ikke et
lovkrav. Det er derimod reklamationsretten, og her skal hun
have også portoen refunderet.
| |
Esben von Buchwald (23-09-2008)
| Kommentar Fra : Esben von Buchwald |
Dato : 23-09-08 18:36 |
| | |
El Trabajador (24-09-2008)
| Kommentar Fra : El Trabajador |
Dato : 24-09-08 19:07 |
|
"Esben von Buchwald" <find.mig@paa.google> skrev i en meddelelse
news:48d92969$0$90270$14726298@news.sunsite.dk
> Arne H. Wilstrup wrote:
>>
>> Det er slet ikke sikkert at hun har en fortrydelsesret. Det er
>> noget firmaet kan give hvis de ønsker det, men det er ikke et
>> lovkrav.
>
> http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad083/
>
> Hvad snakker du om?
Arne H. Wilstrup vrøvler som sædvanligt. Det gør han alle steder, hvor han
fører sig frem.
--
El Trabajador
| |
Trine Kornum Christi~ (23-09-2008)
| Kommentar Fra : Trine Kornum Christi~ |
Dato : 23-09-08 18:48 |
|
"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> writes:
> Det er slet ikke sikkert at hun har en fortrydelsesret. Det er
> noget firmaet kan give hvis de ønsker det, men det er ikke et
> lovkrav. Det er derimod reklamationsretten, og her skal hun
> have også portoen refunderet.
Hvis hun har betalt porto er det en fjernhandel og derfor er der 14
dages fortrydelsesret.
/Trine
--
Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde
http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg
| |
Ditte (23-09-2008)
| Kommentar Fra : Ditte |
Dato : 23-09-08 19:00 |
|
Trine Kornum Christiansen sendte dette med sin computer:
> "Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> writes:
>
>> Det er slet ikke sikkert at hun har en fortrydelsesret. Det er
>> noget firmaet kan give hvis de ønsker det, men det er ikke et
>> lovkrav. Det er derimod reklamationsretten, og her skal hun
>> have også portoen refunderet.
>
> Hvis hun har betalt porto er det en fjernhandel og derfor er der 14
> dages fortrydelsesret.
>
> /Trine
Hej Trine
Det er en reklamation, ikke noget med fortrydelse.
Jeg ville gerne have haft et par andre buks.er
Hilsen Ditte
| |
per christoffersen (23-09-2008)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 23-09-08 20:00 |
|
"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse
news:u1vzadaa2.fsf@trinekc.dk...
> "Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> writes:
>
>> Det er slet ikke sikkert at hun har en fortrydelsesret. Det er
>> noget firmaet kan give hvis de ønsker det, men det er ikke et
>> lovkrav. Det er derimod reklamationsretten, og her skal hun
>> have også portoen refunderet.
>
> Hvis hun har betalt porto er det en fjernhandel og derfor er der 14
> dages fortrydelsesret.
Det er jo ikke 100% sikkert, at der er tale om fjernhandel, men det er da
meget overvejende sandsynligt
/Per
| |
Ditte (23-09-2008)
| Kommentar Fra : Ditte |
Dato : 23-09-08 19:12 |
|
per christoffersen sendte dette med sin computer:
> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse
> news:u1vzadaa2.fsf@trinekc.dk...
>> "Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> writes:
>>
>>> Det er slet ikke sikkert at hun har en fortrydelsesret. Det er
>>> noget firmaet kan give hvis de ønsker det, men det er ikke et
>>> lovkrav. Det er derimod reklamationsretten, og her skal hun
>>> have også portoen refunderet.
>>
>> Hvis hun har betalt porto er det en fjernhandel og derfor er der 14
>> dages fortrydelsesret.
>
> Det er jo ikke 100% sikkert, at der er tale om fjernhandel, men det er da
> meget overvejende sandsynligt
>
> /Per
Hej
Jo, det er fjernhandel.
Hilsen Ditte
| |
Ditte (23-09-2008)
| Kommentar Fra : Ditte |
Dato : 23-09-08 18:59 |
|
Arne H. Wilstrup:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen
> news:48d91af1$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Ditte skrev:
>>
>>> Jeg købte et par bukser til 199 plus 54 kr i "fast takst".
>>> Bukserne er gået i stykker, jeg sender dem ind, og har nu modtaget 199 kr.
>>> Jeg mener at jeg skal have 199 + 54 + returporto (46 Kr)
>>
>> Det afhænger af, hvad der er sket. Har du brugt fortrydelsesretten, eller
>> har du brugt reklamationsretten?
>
> Det er slet ikke sikkert at hun har en fortrydelsesret. Det er noget firmaet
> kan give hvis de ønsker det, men det er ikke et lovkrav. Det er derimod
> reklamationsretten, og her skal hun have også portoen refunderet.
Jeg har reklameret og modtaget penge, dog ikke porto
| |
Ole C (23-09-2008)
| Kommentar Fra : Ole C |
Dato : 23-09-08 20:26 |
|
Ditte skrev blandt andet:
> Jeg har reklameret og modtaget penge, dog ikke porto
Det er desværre ikke ualmindeligt, at selv gamle såkaldt "velrennomerede"
netbutikker med e-mærke skal erindres om deres pligter....
--
vh
Ole C
| |
Bertel Lund Hansen (23-09-2008)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 23-09-08 17:58 |
|
Ditte skrev:
> Jeg købte et par bukser til 199 plus 54 kr i "fast takst".
> Bukserne er gået i stykker, jeg sender dem ind, og har nu modtaget 199
> kr.
> Jeg mener at jeg skal have 199 + 54 + returporto (46 Kr)
Det skal du også hvis handelen er hævet. Køber skal stilles som
om der aldrig var handlet. Det står ikke specifikt i købeloven,
men det ligger i det juridiske begreb hævet handel. Det er også
rimeligt indlysende: Det skal ikke koste køber noget at sælger
ikke kan levere det aftalte.
> Har jeg ret?
Ja.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Ditte (02-10-2008)
| Kommentar Fra : Ditte |
Dato : 02-10-08 09:39 |
|
Efter mange tanker skrev Ditte:
> Hej
>
> Jeg ved godt det har været oppe før, men jeg kan bare ikke blive ven med
> google, og håber derfor på hjælp.
>
> Jeg købte et par bukser til 199 plus 54 kr i "fast takst".
> Bukserne er gået i stykker, jeg sender dem ind, og har nu modtaget 199 kr.
> Jeg mener at jeg skal have 199 + 54 + returporto (46 Kr)
>
> Har jeg ret?
>
> Hilsen Ditte
Hej
Firmaet stiller sig på bagbenene, og mener ikke de skal betale mig hele
portoen.
Han vil gerne have henvisning til gældende retspraksis.
Kan I hjælpe?
Her er vores mail korrespondance, kan han forlange kvittering, bukserne
er sendt som storbrev.
-----------------------------------------------------------
Hej Ditte
Tak for dit telefonopkald.
Som sagt var vi lige ved at skulle overføre de 54,- kr. til dig, men
såfremt
at du er berettiget til de yderligere 46,- kr., så afventer vi lige med
at
overføre beløbet til dig, så vi gør det i et hug.
Såfremt at vi er forpligtiget til det, så skal vi bruge kvitteringen,
da jeg
formoder SKAT vil sætte pris på at vi kan dokumentere udgiften. Scan os
evt.
en kopi og send den til os.
Såfremt du ikke finder et sted hvor det står at det er retspraksis, så
scan
os gerne en kopi af kvitteringen alligevel og send til os
-----------------------------------------------------------
På forhånd tak for hjælpen.
Hilsen Ditte
| |
Jubii (02-10-2008)
| Kommentar Fra : Jubii |
Dato : 02-10-08 11:43 |
|
"Ditte" <noway@glemt.nej> skrev i meddelelsen
news:48e488a3$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Efter mange tanker skrev Ditte:
>> Hej
>>
>> Jeg ved godt det har været oppe før, men jeg kan bare ikke blive ven
>> med google, og håber derfor på hjælp.
>>
>> Jeg købte et par bukser til 199 plus 54 kr i "fast takst".
>> Bukserne er gået i stykker, jeg sender dem ind, og har nu modtaget
>> 199 kr.
>> Jeg mener at jeg skal have 199 + 54 + returporto (46 Kr)
Du blev i tråden henvist til § 78 i købeloven.
Jeg kan ikke af købeloven læse at porto indgår i aftalen om ophævelse.
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
stk 2........o.s.v.
Du har beskrevet handelen i sin tid som fjernhandel og deri er der jo
til tider porto.
Det må fremgå af faktura/kvitering?
Gør det det, må jeg tolke det sådan at portoudgifter den ene vej også
gælder den anden vej.
Men svært at få bekræftet i henhold til lov. Så er der retspraksis som
den handlende spørger efter og der kunne være en sådan hos
forbrugerombudsmanden.
http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/
Forlaget Thomson:
http://www.thomson.dk/pls/pdb/kontakt_pack.contact_wheel
men det koster at få udskrift fra retten i en lign. sag.
Nogle herinde har konto der og kan muligvis hjælpe.
| |
Bertel Lund Hansen (02-10-2008)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 02-10-08 13:29 |
|
Ditte skrev:
> Han vil gerne have henvisning til gældende retspraksis.
Der er næppe ført retssager om portoudgifter, men hvad skal man
også med en retspaksis når loven er klar og let at læse?
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
mellem
[...]
Stk. 2. [...]
Stk. 3. [...]
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden
væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. [...]
> Kan I hjælpe?
Ovenstående er ikke til at tage fejl af - uden udgift.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Trine Kornum Christi~ (02-10-2008)
| Kommentar Fra : Trine Kornum Christi~ |
Dato : 02-10-08 13:53 |
|
Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:
> Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
> eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden
> væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. [...]
>
> Ovenstående er ikke til at tage fejl af - uden udgift.
Er det ikke? Som jeg læser det er stk. 4 om afhjælpning eller
omlevering - ikke ophævelse.
Mvh Trine
--
Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde
http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg
| |
Bertel Lund Hansen (02-10-2008)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 02-10-08 14:22 |
|
Trine Kornum Christiansen skrev:
> Er det ikke? Som jeg læser det er stk. 4 om afhjælpning eller
> omlevering - ikke ophævelse.
Du har ret. Mit svar rammer ved siden af.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Jubii (02-10-2008)
| Kommentar Fra : Jubii |
Dato : 02-10-08 16:03 |
|
"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen
news:uy717w444.fsf@trinekc.dk...
> Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:
>
>> Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
>> eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden
>> væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. [...]
>>
>> Ovenstående er ikke til at tage fejl af - uden udgift.
>
> Er det ikke? Som jeg læser det er stk. 4 om afhjælpning eller
> omlevering - ikke ophævelse.
>
Kunne Ditte ikke gå til den gratis retshjælp og hvis de kan bekræfte at
porto kan kræves ved ophævelse af køb, så kunne hun få en tekst med
kravet med hjem?
| |
Ditte (09-10-2008)
| Kommentar Fra : Ditte |
Dato : 09-10-08 17:24 |
|
Ditte tastede følgende:
> Hej
>
> Jeg ved godt det har været oppe før, men jeg kan bare ikke blive ven med
> google, og håber derfor på hjælp.
>
> Jeg købte et par bukser til 199 plus 54 kr i "fast takst".
> Bukserne er gået i stykker, jeg sender dem ind, og har nu modtaget 199 kr.
> Jeg mener at jeg skal have 199 + 54 + returporto (46 Kr)
>
> Har jeg ret?
>
> Hilsen Ditte
Hej
Først tak for svarene.
Jeg valgte at kontakte e-mærket, da firmaet er e-mærket.
De gav mig ret i, at jeg skulle have al porto refunderet.
Firmaet ville dog have kvittering, sagde at de på pakken kunne se min
porto udgift. Ved ikke helt hvad der skete, men de havde jo smidt
pakken ud, med frimærkerne, men jeg har i dag modtaget al porto. Det
tog desværre en masse tid, og en del mails, nogle med ubehagelig
undertone.
Måske firmaet nu har lært noget om reklamation og porto.
Stor ros til E-mærket, de var rigtig hurtige til at kontakte firmaet
(samme dag) og give mig en melding.
Hilsen Ditte
| |
|
|