Gaveafgift
Fra : PB

Dato : 23-09-08 05:50

Hej NG!

Jeg har lige et simpelt spørgsmål: Hvor stor (målt i kr.) en gave må man
give en person som ikke er i "arverækkefølge"?

Min niece (min søsters yngste datter) har fortalt mig at hun er gravid, og
som den gode onkel jeg er tænker jeg selvfølgelig allerede nu på
dåbsgave

Jeg har ca. 8 måneder til at spare op, men hvor meget kan jeg gi' uden at
skattefar kommer efter os.

På forhånd tak - MVH Peter

Fra : Codexx

Dato : 23-09-08 05:09

On 23 Sep., 06:49, "PB" <m...@privacy.net> wrote:
> [...]
> dåbsgave
>
> Jeg har ca. 8 måneder til at spare op, men hvor meget kan jeg gi' uden at

Principielt 0.- I praksis beskattes lejlighedsgaver af "traditionelt
præg og størrelse" ikke. (jf. ligningsvejledningen A.B.7.3.1 )

/Codexx

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 23-09-08 18:25

"PB" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> selvfølgelig allerede nu på dåbsgave
>
> Jeg har ca. 8 måneder til at spare op, men hvor meget kan
> jeg gi' uden at skattefar kommer efter os.

Du må vist give hvad du vil - det får alligevel skattemæssige
konsekvenser. Jeg har spurgt om hvad man må give sine børn og
vice versa, og her er svaret omkring 50.000. En svigermor må
dirkte give sin svigerdatter 46.000 kr., hvis manden er død,
men ikke mere.
En søskende kan ikke give hinanden gaver uden at det får
skattemæssige konsekvenser (her tænker jeg på penge af en vis
størrelsesorden), men kan give dem til deres forældre som så
skattefrit kan give dem et beløb på ca. 50.000 kr. hver. uden
at det får skattemæssige konsekvenser.

Det er de regler jeg har hørt og har rettet mig efter - og jeg
har ikke fået problemer med skattefar af den grund.

Til gengæld må jeg ikke give min niece og mine nevøer noget
som helst uden at de skal betale skat af beløbene (sådan som
jeg har fået det forklaret). Så det må være den foreløbige
udmelding. Der er sikkert klogere folk end jeg, der kan
fortælle dig noget mere - og jeg vil også være med på en
kikker, hvis du får et godt svar.

Fra : Poul Christensen

Dato : 23-09-08 21:18

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in news:48d92668$0$15899
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> En svigermor må dirkte give sin svigerdatter 46.000 kr., hvis manden er
død,men ikke mere.

Det er ikke korrekt

Du burde checke dine oplysninger inden du viderebringer i dette forum
dk.videnskab.jura.

Hvis du havde gjort det, havde du i boafgiftslovens § 22, stk 2 fundet et
noget andet beløb.

mvh poul christensen

Fra : alexbo

Dato : 23-09-08 20:01

"PB" <me@privacy.net> skrev

> Jeg har lige et simpelt spørgsmål: Hvor stor (målt i kr.) en gave må man
> give en person som ikke er i "arverækkefølge"?

Du havde ellers fat i det rigtige ord, gaveafgift.
Et niecebarn kan man ikke give afgiftfrie gaver, men man kan give sin mor,
og hun kan så give oldebarnet.

http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=163646&vID=200998

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1549830

mvh
Alex Christensen

Fra : PB

Dato : 23-09-08 22:21

> [...]
>
> Du havde ellers fat i det rigtige ord, gaveafgift.
> Et niecebarn kan man ikke give afgiftfrie gaver, men man kan give sin mor,

Tak for svaret - Så må vi via mor

MVH PB