Foreningens hjemsted
Fra : Kristian Ørmen

Dato : 22-09-08 19:43

Jeg misforstår muligvis noget, men kan nogen forklare mig hvordan en
forening kan skrive således i deres vedtægter:

2. Foreningens hjemsted
1. Foreningens hjemsted er Århus Kommune.

Når deres adresse er: 6000 Kolding

--
Kristian

Fra : Bo

Dato : 22-09-08 13:07

On 22 Sep., 21:42, Kristian Ørmen <krist...@oermen.com> wrote:
> [...]
> forening kan skrive således i deres vedtægter:
>
> 2. Foreningens hjemsted
>     1. Foreningens hjemsted er Århus Kommune.

Det kan sagtens lade sig gøre: Foreningens vedtægter er vedtaget
1.gang i Århus, men formand og kasserer kan sagtens bo andre steder.
Der findes også et juridisk udtryk. Noget andet er Værneting - Drejer
det sig om et køb, kan sælgeren således være en virksomhed i Danmark,
mens køberen måske er fra Tyskland. I en sådan situation rejser der
sig spørgsmål om, hvilket lands domstol, der er kompetent til at dømme
i sagen, altså et spørgsmål om værneting, samt efter hvilke lands
lovregler en eventuel tvist mellem parterne skal løses, altså et
spørgsmål om lovvalg. vh Bo

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-09-08 20:59

Bo wrote:

> [...]
> i sagen, altså et spørgsmål om værneting, samt efter hvilke lands
> lovregler en eventuel tvist mellem parterne skal løses, altså et

For andre foreninger handler det om hvilken kommune
der betaler tilskud til unges idræt.

JonB

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 23-09-08 05:53

Kristian Ørmen frembragte:
> [...]
> kan skrive således i deres vedtægter:
>
> 2. Foreningens hjemsted
> 1. Foreningens hjemsted er Århus Kommune.

Det kan være en tolkning over formandens fysiske adresse, og
foreningens fysiske adresse.
Det er på mange måder formanden der udgør selve foreningen.
Kai