e-mailpolitik
Fra : Kurt Lund

Dato : 22-09-08 16:33

Sådan sat på spidsen:

Hvis ordlyden i et firmas nedskrevne politik om e-mail er formuleret
således:
"Din elektroniske indbakke skal åbnes mindst en gang dagligt på alle
arbejdsdage."
og der i øvrigt ikke er angivet andre krav om e-mailkommunikation, kan en
medarbejder så disciplineres for ikke at reagere på tilsendte e-mails
indenfor "rimelig" tid?

--
Kurt Lund

Fra : Knut

Dato : 22-09-08 16:53

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote in message
> [...]
> og der i øvrigt ikke er angivet andre krav om e-mailkommunikation, kan en
> medarbejder så disciplineres for ikke at reagere på tilsendte e-mails

Det er jo tilsyneladende en del af arbejdsforpligtelsen at læse (og
formentlig hermed indforstået) at behandle disse. Så mon ikke du står til en
reprimande, hvis du intet gør. Helt på samme måde som hvis chefen fortæller
dig hvor støvsugeren står og du ikke fatter det er fordi du nok skal bruge
den til noget fornuftigt.

Knut

Fra : alexbo

Dato : 22-09-08 16:56

"Kurt Lund" skrev

> [...]
> og der i øvrigt ikke er angivet andre krav om e-mailkommunikation, kan en
> medarbejder så disciplineres for ikke at reagere på tilsendte e-mails

Det er to forskellige ting, politikken er at post skal åbnes en gang om
dagen, det gælder sikkert også alm post.
Man må ikke bare lade den være uåbnet i flere dage.

Hvordan og hvor hurtigt man skal reagere på modtaget post er noget andet,
man skal vel stort set passe sit arbejde,
enten bedømme posten som ligegyldig, i papirkurven med den, selv foretage
sig noget, måske bare ved at svare at posten er modtaget og man vender
tilbage til sagen, eller give posten videre til andre.

Hvad rimelig tid er, kan så diskuteres.
En klage fra en kunde kræver gerne lidt hurtigere reaktion end et "godt
tilbud" fra en leverandør.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kurt Lund

Dato : 22-09-08 19:02

alexbo wrote:

> [...]
> foretage sig noget, måske bare ved at svare at posten er modtaget og
> man vender tilbage til sagen, eller give posten videre til andre.

Her handler det om manglende svar på en e-mail sendt til en stabsfunktion.
Stabsfunktionen har selv promoveret en e-mailadresse, hvortil uafklarede
spørgsmål kan stilles.
Der er nu gået en uge uden reaktion og da modtageren af mailen ikke er
navngiven og ikke hører til fysisk der, hvor spørgsmålet ønskes besvaret, er
det ikke muligt at henvende sig personligt.
Vi spekulerer på, hvornår det er tilrådeligt at gå ad ikke officielle
kanaler for at fremtvinge en respons.
Dette er baggrunden for mit oprindelige spørgsmål. Selv min chef har givet
fortabt, det er sgu en rystende ligegyldighed og det ville være morsomt,
hvis det ikke var så tragisk :)

--
Kurt Lund

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-09-08 21:32

Kurt Lund skrev den 22-09-2008 20:01:

> Vi spekulerer på, hvornår det er tilrådeligt at gå ad ikke officielle
> kanaler for at fremtvinge en respons.

Hvad med at gribe telefonen overfor dem/den som sidder i modtager-enden
af emailen?

Det kan være emailen er blevet fanget af spamfilteret og derfor endnu
ikke er kommet til kundskab.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk