Flash vs PHP
Fra : Ole Møller Christens~

Dato : 22-09-08 18:22

Halløj NG

Måske (og formodentlig) et underligt spørgsmål, men har overhovedet
ikke forstand på PHP og derfor følgende spørgsmål...

Kan PHP bruges til nogle af de ting, som man ellers ville bruge flash
til (ikke fordi jeg har den store erfaring med flash heller)? F.eks.
billeder som flytter sig rundt, når man klikker rundt på siden?
Farveskift (fades)?

Var vist det jeg kunne komme på lige nu, men der skal sikker nok
dukker mere op.

På forhånd tak
Ole

Fra : Sune Storgaard

Dato : 22-09-08 18:48

"Ole Møller Christensen (slet 4BV6W)" <o.m.c@4BV6Wmail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:12221045420.714753517854724@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> til (ikke fordi jeg har den store erfaring med flash heller)? F.eks.
> billeder som flytter sig rundt, når man klikker rundt på siden?

Nej php kan intet af det du forespørger.
PHP kan (kort forklaret) bruges til at generere (dynamisk) html kode med, og
statiske billeder uden interaktivitet -mindre brugt.
Man kan dermed også bruge PHP til at indlejre ting lavet i flash.

Fra : Lakridserne

Dato : 23-09-08 01:47

On 22 Sep., 19:48, "Sune Storgaard" <nos...@strueradsl.invaliDK>
wrote:
> [...]
> statiske billeder uden interaktivitet -mindre brugt.
> Man kan dermed også bruge PHP til at indlejre ting lavet i flash.

Ligesom Sune sige: man kan ikke bruge det umiddelbart, men du kan lave
flash inde i php eller bruge Ajax (Asyncronusly javascript and xml)
som består af php, javascript og html evt. css til at pynte. Læs evt.
mere her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Ajax_(programmering)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-09-08 11:01

Lakridserne forklarede:

> [...]
> flash inde i php eller bruge Ajax (Asyncronusly javascript and xml)
> som består af php, javascript og html evt. css til at pynte. Læs evt.

AJAX har ikke noget med PHP at gøre. Heller ikke nødvendigvis med HTML.
Og faktisk heller ikke med javascript eller XML, ud over at disse
indgår i "navnet" for teknolgien.
Stort set alle script kan bruge teknikken - på både server og
clientside, og formatet er helt frit - du kan også opfinde dit eget...

Når du vil "gøre" noget på den besøgendes skærm, er det nødt til at ske
i et script hos brugeren - altså clientside. Det kan være javascript,
men der er andre muligheder. (Flash? Kender ikke nok til det...)
Som alternativ, kan man bruge et eller andet der snakker med serveren,
og får nye oplysninger, som medfører at eller andet sker. Det kan være
AJAX, men der er igen andre muligheder.

Birger

Fra : Ole Møller Christens~

Dato : 23-09-08 15:38

Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com> skrev:
> [...]
>du kan også opfinde dit eget...
>
>Når du vil "gøre" noget på den
>besøgendes skærm, er det nødt til at ske

Takker for hjælpen til alle. Må jo lige tjekke de
forskellige ting ud, ellers må jeg bare prøve at
give flash en chance til (synes dog det var svært
at gå til, og ved ikke om jeg kan få det til at
gøre som jeg vil).

Venlig hilsen
Ole