Leif Neland skrev:
> Hvis kunden vælger flexlevering, kan webbutikken så tilsvarende sige, at
> hvis pakken forsvinder, så er det butikken uvedkommende, hvis det er
> tydeligt markeret ved bestillingen?
Butikken kan fastsætte nogle handelsbetingelser der omfatter at
ansvaret overgår til køber når pakken er afleveret til
fragtfører. Hvis pakken så forsvinder eller lander under en
damptromle, er det købers problem eller evt. fragtførers som
køber så må diskutere med.
Det er lovligt fordi købelovens paragraf om levering godt kan
fraviges ved aftale. Butikkens betingelser har ikke noget at gøre
med om der vælges flexlevering eller ej.
Der hersker her i gruppen en vis uenighed om hvem der står med
problemet hvis ved fjernsalg:
1. det aftales at transporten er købers risiko,
2. pakken bortkommer eller beskadiges undervejs og
3. køber vælger at benytte sin returret.
Den ene fløj mener at køber må erstatte pakken, mens den anden
fløj mener at det er sælgers problem uanset hvad der er aftalt om
afleveringen.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/