Lejligheder og paraboler.
Fra : N_B_DK

Dato : 18-09-08 11:10

Heysa.

Gælder denne EU dom også for lejligheder ?

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2001:0351:FIN:DA:PDF

(er om retten til at opsætte parabol)

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : alexbo

Dato : 18-09-08 11:29

"N_B_DK" skrev

> Gælder denne EU dom også for lejligheder ?
> http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2001:0351:FIN:DA:PDF
> (er om retten til at opsætte parabol)

Ja, myndighederne må ikke forskelsbehandle brugernes muligheder for at
modtage informationer.

Men myndighederne kan begrænse hus/lejlighedsejerens mulighed for at kliste
facaden til med paraboler.
Og ejeren kan begrænse lejerens mulighed for at opsætte parabol,
på samme måde som han kan begrænse lejerens ret til at hænge vasketøj ud af
vinduerne eller over altanen.
Det er utroligt sjældent man herhjemme ser den sydlandske tørremetode med en
snor mellem boligblokke.

Hvis der var et bestemt punkt i de 19 sider du var særlig interesseret i
havde du nok skrevet det, jeg har valgt det punkt jeg fandt passede bedst
til dit spørgsmål.

mvh
Alex Christensen

Fra : N_B_DK

Dato : 18-09-08 11:53

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
> Men myndighederne kan begrænse hus/lejlighedsejerens mulighed for at
> kliste facaden til med paraboler.

Hvilket jeg også finder rimeligt.

> Og ejeren kan begrænse lejerens mulighed for at opsætte parabol,
> på samme måde som han kan begrænse lejerens ret til at hænge vasketøj
> ud af vinduerne eller over altanen.

Men skal henvise til et sted hvor der kan monteres parabol, korrekt ?

Problemet er at jeg netop (1/9) er flyttet ind i et nybygget
lejlighedskompleks, og de har ikek været så smarte at få indlagt
fællesantenne, men fortæller at der skal vi bare tage kontakt til en
udbyder (stofa som er den eneste reelle udbyder i området, tager ca
25000 for at indlægge antenne, og dertil ca 3500,- i
tilslutningsafgift), og det er direkte tyveri (tilslutningsafgiften, det
er bare et kabel der skal skrues på, og tager under 2 min), men det er
hvad det er, hvad værre er at ejeren af lejlighederne, først vil tage
stilling om 2-3 måneder, når flere lejligheder er udlejet, og det er
dælme længe uden nogen form for tv (hverken DR eller TV2 kan modtages
uden 90% af billedet er sne) og i sort/hvid....

Fra : Ole C

Dato : 18-09-08 13:09

N_B_DK skrev blandt andet:

> Men skal henvise til et sted hvor der kan monteres parabol, korrekt ?

Det må være konsekvensen.
Med henvisning til Den Europæiske Menneskerettighedskonventions paragraf 10
om informationsfrihed, kan du jo hævde, at du vil se en bestemt ukrainsk
tv-kanal, som hverken TDC eller Stofa i feberdrømme ville bruge plads på
Og jeg mener at vide, at der allerede findes domstolsafgørelser, som er gået
imod boligforeninger og/eller kommuner, der har prøvet at forbyde opsætning
af parabolantenner, men at de alene kan regulere den mere "kosmetiske" side
af sagen

--
vh
Ole C

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 22-09-08 20:19

> [...]

opsætning
> af parabolantenner, men at de alene kan regulere den mere "kosmetiske"

Man kan bare hævde at man vil se DSF, den må ikke sendes i de danske
kabelssystemer, pga rettigheder, men det er så vidt jeg ved stadig muligt og
tage den ned gratis, fra en af astra satellitterne.

Per

Fra : N_B_DK

Dato : 22-09-08 20:42

"den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote in message

> Man kan bare hævde at man vil se DSF, den må ikke sendes i de danske
> kabelssystemer, pga rettigheder, men det er så vidt jeg ved stadig
> muligt og tage den ned gratis, fra en af astra satellitterne.

Der er rigeligt af kanaler at vælge imellem, så det er nemt nok ;)

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 22-09-08 20:48

"den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> og
> tage den ned gratis, fra en af astra satellitterne.

Ja, det kan man, der mange satelit frekvenser som man kan se hvis man selv
har parabol uden at skulle betale for dem, men hvis man vil have dem via
fælles antenne så skal man betale. Dog findes der en regel at mindre max
9-10 modtager stadigvæk er fritaget for at betale, men det kan også være at
de har ændret reglerne siden jeg fik det oplyst

Kim

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 18-09-08 16:51

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> lejligheder er udlejet, og det er dælme længe uden nogen form for tv
> (hverken DR eller TV2 kan modtages uden 90% af billedet er sne) og i

.... og ejer/udlejer siger at du ikke (midlertidigt) må sætte en parabol op?
Henvis til paragraffen om informationsfrihed og forklar så at du end ikke
kan modtage de gængse public service 'luftbårne' kanaler i tilfredsstillende
kvalitet.
Har du (mulighed for) fastnettelefon så overvej da YouSee...

Fra : N_B_DK

Dato : 18-09-08 18:35

"Brian Axelgaard" <brianaxelgaard@GOOGLEmail.com> wrote in message

> ... og ejer/udlejer siger at du ikke (midlertidigt) må sætte en
> parabol op?

Problemet er at udlejer først vil tage stilling om et par måneder eller
3, når der er flere der er flyttet ind.

> [...]
> kanaler i tilfredsstillende kvalitet.
> Har du (mulighed for) fastnettelefon så overvej da YouSee...

Har en anden udbyder, så det er næppe en mulighed (og prisen er jo
ekstrem)

Fra : Gamle

Dato : 18-09-08 16:52

N_B_DK wrote:
klip

> og det er dælme længe uden nogen form for tv (hverken DR eller TV2
> kan modtages uden 90% af billedet er sne) og i sort/hvid....

Med en digitalboks til 150-200kr kan du tage jordbaseret digital tv (
DR1-DR2-DR update, TV2 og måske en mere afhængig af hvor du bor).

Mvh.
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-08 17:40

"Gamle" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Med en digitalboks til 150-200kr kan du tage jordbaseret digital tv (
> DR1-DR2-DR update, TV2 og måske en mere afhængig af hvor du bor).

Eller nøjes med at se det på pc.
feks her http://www.aelling-online-tv.dk/

Selvom det er lidt OT. Her i jura gruppen.

Mvh Allan

Fra : Gamle

Dato : 18-09-08 17:53

Allan G wrote:

> Eller nøjes med at se det på pc.
> feks her http://www.aelling-online-tv.dk/

Der skal stadig betales medielicens.
Han kan ligeså godt udnytte den ved at investere i en digitalboks.

Mvh.
Torben

Fra : N_B_DK

Dato : 18-09-08 18:58

"Allan G" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> wrote in message

> Eller nøjes med at se det på pc.
> feks her http://www.aelling-online-tv.dk/

TAK for linket, nu kan jeg da se formel 1 igen :D

Fra : N_B_DK

Dato : 18-09-08 18:37

"Gamle" <torbenth@it.dk> wrote in message
> Med en digitalboks til 150-200kr kan du tage jordbaseret digital tv (
> DR1-DR2-DR update, TV2 og måske en mere afhængig af hvor du bor).

Har prøvet, der er ikke nok signal her :( (jo oppe på taget)

Fra : Bo Christensen

Dato : 18-09-08 18:53

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> MVH. N_B_DK
> Pioneer CLD-D925 købes.
> Læs her hvorfor du ikke skal vælge tele2

Hej,

Prøv at læse mit tidligere indlæg, bare læse "udlejer" der hvor der står
forening:
http://groups.google.gl/group/dk.teknik.satellit/browse_thread/thread/ea4a115e90a013c0/52883a6b6ef9d852?hl=da&lnk=gst&q=artikel+10+Bo+Christensen#52883a6b6ef9d852

Du har helt ret, dommen gælder også dig.

Det er ligeledes korrekt at udlejer kan vælge at henvise til et sted hvor
parabolen kan monteres,
hvis udlejer ikke vil parabolerne her, der og alle vegne - dog skal det være
teknisk muligt, altså
ikke noget med 500 meter kabel o.s.v.

Du skal til gengæld være indstillet på at alle andre i bebyggelsen skal have
adgang til din parabol,
altså hvis den peger mod en satellit som andre er interesseret i skal du
give dem adgang.
Her kommer vi så over i noget med betaling / fælles eje, og hvorvidt at i er
en antenneforening,
og derfor skal betale CopyDan eller om i individer tilsluttet en fælles
parabol, men det er en
helt anden historie.

Den korte udgave, loven gælder, og udlejer kan ikke begrænse din
informationsfrihed, men
udelukkende anvise hvor antennen skal placeres.

Best regards !

Bo Christensen - Nuuk - Grønland

Fra : N_B_DK

Dato : 18-09-08 18:58

"Bo Christensen" <bgc@greennet.gl> wrote in message

> Du skal til gengæld være indstillet på at alle andre i bebyggelsen
> skal have adgang til din parabol,
> altså hvis den peger mod en satellit som andre er interesseret i skal
> du give dem adgang.

Ja hvis det er teknisk muligt (men har skam allerede foreslået dem at
købe en switch til det formål, så man kan nøjes med en parabol, og så
fordele signalet fra patch skabet i kælderen.

> Her kommer vi så over i noget med betaling / fælles eje, og hvorvidt
> at i er en antenneforening,

Ikke nødvendigvis, hvis man anvender en quad LNB har man 4 uafhængige
udgange som så fordeles til 4 lejligheder (eller en multiswitch, som så
kan fordele det til flere end 4)

> Den korte udgave, loven gælder, og udlejer kan ikke begrænse din
> informationsfrihed, men
> udelukkende anvise hvor antennen skal placeres.

Lækkert det vil jeg gå videre med :D (så jeg snart kan se lidt tv igen)

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 25-09-08 15:36

On 18 Sep., 12:10, "N_B_DK" <ad...@spamme.dyndns.dk> wrote:
>  Heysa.
>
> Gælder denne EU dom også for lejligheder ?

> [...]

Jeg må indrømme jeg ikke har læst alle de ting som folk har henvist
til i den her tråd, men jeg vil lige tillade mig at poste indholdet af
lejelovens § 29 og vil i den forbindelse henlede opmærksomheden på §
29, stk. 2 mfl.

§ 29. Lejeren har ret til at foretage sædvanlige installationer i det
lejede, medmindre udlejeren kan godtgøre, at ejendommens el- og
afløbskapacitet ikke er tilstrækkelig til installationen. Lejeren skal
give meddelelse til udlejeren, inden han foretager installationen.

Stk. 2. Lejeren har ret til at anbringe radio- og fjernsynsantenne på
ejendommen efter udlejerens anvisning til modtagelse af radio- og
tvprogrammer,jf. dog stk. 3. Lejeren har tilsvarende ret til at lade
etablere kabelforbindelse til fremføring af radio- og tv-programmer
eller adgang til elektroniske kommunikationstjenester i ejendommen,
hvis der er
mulighed for tilslutning til kabel-tv eller lignende fælles net i
området. Ønsker flere lejere at etablere samme programforsyning eller
forsyning med adgang til elektroniske kommunikationstjenester, kan
disse beslutte, at opsætning af antenne eller forsyning med adgang til
elektroniske kommunikationstjenester skal ske i form af et
fællesanlæg.

Stk. 3. Lejerens ret efter stk. 2 gælder ikke, såfremt udlejeren
godtgør, at anbringelsen vil være til ulempe for ejendommen eller dens
lejere. Retten gælder endvidere ikke, hvis lejeren kan få adgang til
et ønsket program enten gennem udlejerens fælles tv-forsyning eller
gennem et af lejerne etableret fællesantenneanlæg.

Stk. 4. Etablerer lejeren en antenne på ejendommen, kan udlejer
forlange, at lejeren indbetaler et rimeligt depositum til sikkerhed
for udgifter til nedtagning af antennen og retablering ved lejerens
fraflytning, jf.
stk. 7.

Stk. 5. Ønsker flere lejere at etablere en fællesantenne i ejendommen
efter stk. 2, kan udlejer forlange, at de pågældende lejere stifter en
antenneforening, som skal stå for etablering og drift af
fællesantenneanlægget. Der skal vælges en bestyrelse for
antenneforeningen. Det påhviler bestyrelsen at meddele udlejer, hvem
der sidder i bestyrelsen,
således at udlejer med frigørende virkning kan henvende sig til disse
angående spørgsmål vedrørende antenneanlægget. Bestyrelsen skal
samtidig sende et eksemplar af foreningens vedtægter til udlejer.
Antenneforeningen er erstatningsansvarlig for skade, der er forårsaget
affællesantenneanlægget. Vedtægterne skal indeholde bestemmelser om,
at foreningen skal tegne en ansvarsforsikring og en kaskoforsikring
vedrørende antenneanlægget, samt at foreningen i tilfælde af ophør
skal bære udgifterne til nedtagning af antenneanlægget og retablering.
Udlejer kan forlange, at foreningen indbetaler et rimeligt depositum
til sikkerhed for udgifter til nedtagning af antenneanlægget og
retablering.

Stk. 6. Ved væsentlig tilsidesættelse af de pligter, som er angivet i
stk. 5, kan udlejeren kræve fællesantenneanlægget nedtaget og
retablering.

Stk. 7. Stk. 5 og 6 gælder tilsvarende for lejernes etablering af
fælles forsyning med adgang til elektroniske kommunikationstjenester.

Stk. 8. Har lejeren opsat egen antenne eller været tilsluttet
fællesantenneanlæg efter stk. 2, kan udlejeren kræve lejerens antenne
nedtaget og retablering, når lejeren fraflytter lejemålet.

Stk. 9. Lejeren af en beboelseslejlighed eller et værelse til
helårsbeboelse har ret til at installere hjælpemidler mv. efter
bestemmelserne i § 102 i lov om social service, hvis
kommunalbestyrelsen garanterer for betaling af retableringsudgifter
ved lejerens fraflytning. Lejeren skalunderrette udlejeren, før
indretningen finder sted.

Stk. 10. Lejeren er erstatningsansvarlig for skade, der er forårsaget
af de installationer, han har foretaget. Udlejeren kan kræve, at
lejeren ved forsikring eller på anden måde stiller fornøden sikkerhed
for opfyldelsen af erstatningsansvaret.

Tilsvarende bestemmelser mener jeg også fremgår af almenlejeloven. Jeg
håber, at det kunne hjælpe og ellers beklager jeg forstyrelsen