Regler omkring privatansvarsforsikring??
Fra : BikeManiac

Dato : 17-09-08 22:50

Hej,

En indboforsikring har typisk en indbygget en ansvarsforsikring til
hvis man skulle forvolde skade på mennesker og ting. Men hvad er
reglerne omkring privatansvar? Jeg mente at læse at hvis man
forsætligt forvolder skade, så hæfter man. Hvis skaden opstår som
følge af et uheld, så hæfter man ikke. Jeg bor et sted hvor en
indboforsikring absolut ingen mening gør (brand, tyveri irrelevant),
så jeg ville høre hvor vigtigt det er at have en indbo (med indbygget
ansvar) uanset hvad?

mvh Lucas

Fra : Padre

Dato : 18-09-08 02:30

On 18 Sep., 06:50, BikeManiac <lucasjen...@gmail.com> wrote:

> [...]
> indboforsikring absolut ingen mening gør (brand, tyveri irrelevant),
> så jeg ville høre hvor vigtigt det er at have en indbo (med indbygget

Hvis du virkelig mener, at du ikke har behov for en indboforsikring,
kunne du evt. tegne en ansvarsforsikring alene. Personligt ville jeg
mene, at man altid bør have en ansvarsforsikring.

Forestil dig at du vi krydse gaden, og at du i et øjebliks distraktion
glemmer at se dig for, så du træder lige ud foran en cyklist, som
bremser og svinger til siden for at undgå dig, rammer kantstenen,
falder og brækker nakken ved at ramme en brandhane. Hvis der er tale
om en ikke for gammel og blot nogenlunde vellønnet person, kan sådan
en skade let udløse en erstatning på 2 millioner.

Man har jo ikke en ansvarsforsikring fordi man regner med at sådan
noget sker for én, men fordi man ikke har 2 millioner, hvis uheldet nu
trods alle odds skulle være ude. Det er som at spille lotteri med
omvendt fortegn

--
padre

Fra : Codexx

Dato : 18-09-08 05:40

> [...]
> reglerne omkring privatansvar? Jeg mente at læse at hvis man
> forsætligt forvolder skade, så hæfter man. Hvis skaden opstår som

Det er som udgangspunkt forkert. Det er i dansk ret generelt
tilstrækkeligt at man har handlet uagtsomt, for at ifalde
erstatningsansvar.

Du får lige et par hurtige eksempler:

"Værtinde ifaldt erstatningsansvar, fordi hun bar et sofabord ned ad
en trappe iført højhælede sko og uden at fjerne noget nips, der
indskrænkede trappearealet, hvilket forårsagede, at hun tabte bordet,
som ramte en gæst i hovedet."
http://www.fed.dk/default.asp?action=domguest&id=98026

"Forsikringstageren var ansvarlig for at tabe kasse med glas under
hjælp med flytning."
http://www.fed.dk/default.asp?action=dom&id=89385

/Codexx

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-09-08 14:41

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Det er som udgangspunkt forkert. Det er i dansk ret generelt
> tilstrækkeligt at man har handlet uagtsomt, for at ifalde

Enig.

Der er faktisk en meget god og forklaring her:
http://www.forsikringogpension.dk/Forsikring/Forsikringsmuligheder/Forsikringerne/Indboforsikring/Sider/Erstatningsansvar.aspx
inkl. begrebet Bona Pater Familias, som er ret centralt, når man skal
vurdere et evt, erstatningsansvar.

/Per

Fra : BikeManiac

Dato : 18-09-08 13:50

On 18 Sep., 15:40, "Per Christoffersen" <p...@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
> inkl. begrebet Bona Pater Familias, som er ret centralt, når man skal

Det var dog en fuldstændig genial tekst, især det med Bona Pater
Familias sætter det hele på plads.

Lucas

Fra : Codexx

Dato : 18-09-08 14:01

> [...]
> inkl. begrebet Bona Pater Familias, som er ret centralt, når man skal

Bonus pater er død. Man ser i stedet på om handlingen/undladelsen
"fraviger fra et anerkendt mønster for forsvarlig adfærd."

/Codexx

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-09-08 07:40

> Bonus pater er død. ...

Det ved de så tilsyneladende ikke i forsikringsselskabernes brancheforening

/Per

Fra : Padre

Dato : 19-09-08 02:31

On 18 Sep., 22:01, Codexx <jensbac...@hotmail.com> wrote:

> Bonus pater er død. Man ser i stedet på om handlingen/undladelsen
> "fraviger fra et anerkendt mønster for forsvarlig adfærd."

Med andre ord - om en bonus pater ville have handlet sådan

Hvem er det der vil tage livet af min forstandige fader - har vi fået
en ny professor i erstatningsret, som skal have sit navn i
historiebøgerne?

--
padre

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 19-09-08 16:50

Padre wrote:

> [...]
>
> Hvem er det der vil tage livet af min forstandige fader - har vi fået
> en ny professor i erstatningsret, som skal have sit navn i

looks like it...

Fra : N/A

Dato : 19-09-08 16:50

Fra : N/A

Dato : 19-09-08 16:50

Fra : Codexx

Dato : 20-09-08 16:46

On 19 Sep., 10:30, Padre <spirito_sa...@yahoo.com> wrote:

> Med andre ord - om en bonus pater ville have handlet sådan

En traditionel "bonus-pater" vurdering indeholder mig bekendt en vis
subjektiv faktor, selvom det ikke umidlbart fremgår hvis man slår
bonus-pater begrebet op i en juridisk ordbog. I løbet af 90'erne har
man bevæget sig mod en ren objetiv vurdering, samtidig er vores verden
blevt så tilpas kompleks at det snart ikke giv meget mening at tale om
den "almindelige gode familiefar". Det gav mere mening dengang folk
enten var bønder eller købmænd

> Hvem er det der vil tage livet af min forstandige fader - har vi fået
> en ny professor i erstatningsret, som skal have sit navn i
> historiebøgerne?

Ligepræcis almindelig erstatningsret er der vist ikke de store
uenigheder om pt. Udviklingen i erstatningsretten er udemærket
beskrevet i Helle Isagers seneste udgave af lærebog i erstatningsret.
En hurtig googling giver et link til nogle slides:
http://www.bechbruun.com/NR/rdonlyres/22A71E87-553D-44A9-B27D-285CB08AD0D6/114170/31.pdf

/Codexx