Hvor langt er et år?
Fra : Bjarne

Dato : 16-09-08 10:45

Jeg har indtryk af, at man ofte regner et år for 365 dage.

Men hvad er rigtigt -juridisk?

Hvis man f.eks. har krav på 113 fridage per år (incl skæve helligdage),
og arbejder i en fastlagt turnus med 26 fridage på 12 uger, så giver 365
dage for lidt, mens 365,25 giver en anelse for meget.

Findes der faste regler om det eller er det noget, der skal findes en
aftale om?

Eller er svaret, at der skal gives en fridag mere ved skudår og kun ved
skudår?

vh

Bjarne

Fra : Bjarne

Dato : 16-09-08 10:48

Bjarne skrev:
> [...]
> aftale om?
>
> Eller er svaret, at der skal gives en fridag mere ved skudår og kun ved
Skal naturligvis hedde: en fridag mere, når det ikke er skudår

vh
Bjarne

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-09-08 13:01

Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com> wrote in news:48cf8003$0$56793
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hvis man f.eks. har krav på 113 fridage per år (incl skæve helligdage),
> og arbejder i en fastlagt turnus med 26 fridage på 12 uger, så giver 365
> dage for lidt, mens 365,25 giver en anelse for meget.

Det er en interessant kontrakt/overenskomst der sikrer dig 113 fridage på
et år. Er du sikker på det er ordlyden?

De fleste kontrakter/overenskomster regner med fridage pr. uge/14. dags
basis eller pr. turnus. Jeg har på fornemmelsen at det sidste er gældende
for dig. Hvis det er tilfældet kan du ikke "bare" gange op for at få det
årlige antal fridage. Så er det antal fridage pr. turnus der skal
overholdes og ikke andet. Du kan heller ikke regne den anden vej og
forvente minimum 2 fridage pr. uge, hvis aftalen er 26 fridage pr. 12 uger.

For at give et præcist svar skal vi kende dine fridags- og turnus regler.

Fra : Bjarne

Dato : 16-09-08 16:16

Kent Oldhøj skrev:
> [...]
>
> For at give et præcist svar skal vi kende dine fridags- og turnus regler.

Jamen det drejer sig om begge dele.
Hvis der indgås aftale om et skifte med 26 fridage på 12 uger, er det
naturligvis normen fremover.

Spørgsmålet er, om et sådant skifte kan siges at give 113 årlige
fridage. Det er på det statslige område.

Men det afhænger så af, om året er på 365 eler 366 dage.

vh
Bjarne

Bjarne

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-09-08 16:42

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> wrote in message

> Hvis der indgås aftale om et skifte med 26 fridage på 12 uger, er det
> naturligvis normen fremover.

Det er aftalen, hverken mere eller mindre.

> Spørgsmålet er, om et sådant skifte kan siges at give 113 årlige fridage.
> Det er på det statslige område.

Nogle år ja, nogle år nej.

Der er jo heller ikke et fast antal søndage om året.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-09-08 23:25

> [...]

> naturligvis normen fremover.
> Spørgsmålet er, om et sådant skifte kan siges at give 113 årlige

Nej. Det er det aftalte der er gældende.