Husorden
Fra : Jubii

Dato : 15-09-08 08:15

Når der er vedtaget en husorden for en almen boligafdeling, hvor
alvorligt skal man tage de forskellige regler?
Mange af dem er skrevet for at holde et godt naboskab men så er der
regler som jeg mener skal overholdes f.eks. holde indgange frie og
tobaksrygningsforbud, regler for støj og fugle-/kattefodring.
Men ellers skal alle reglerne overholdes?

I et notat står der at overtrædelse af hosordenen kan medføre
opsigelse. Det lyder jo ret alvorligt.

I almen lejelov står der en del om husorden.

§5
Stk.5. Udlejeren foranlediger, at lejeren i forbindelse med
lejeaftalens indgåelse får udleveret det gældende
vedligeholdelsesreglement samt husordenen for boligafdelingen.

§67
Stk. 2. Lejeren er over for udlejeren ansvarlig for, at de i stk. 1
nævnte personer overholder de regler, der skal sikre en god husorden
og forsvarlig brug af det lejede.

§80
Stk. 2. Lejeren skal overholde de almindelige ordensregler, der gælder
for ejendommen, og skal efterkomme andre rimelige påbud, der skal
sikre god husorden og forsvarlig brug af det lejede, jf. § 81.

§81
En lejer kan pålægges retsfølger efter § 82, når lejeren i følgende
tilfælde udøver adfærd, som er til gene for ejendommen, udlejer,
dennes ansatte, lejere i ejendommen eller andre, der lovligt færdes i
ejendommen: 11 punkter.

§ 82. Har lejeren tilsidesat god skik og orden, jf. § 81, kan lejeren
pålægges en af følgende retsfølger:

Fra : Lars Raaby

Dato : 15-09-08 21:19

Jubii skrev:
> [...]
> tobaksrygningsforbud, regler for støj og fugle-/kattefodring.
> Men ellers skal alle reglerne overholdes?

Jeg vil mene at husorden skal overholdes. Husorden er lavet for at have
nogle retningslinier at gå efter. De ting som du nævner omkring rygning
og frie forhold i opgangen er vedtaget ved lov i folketinget.
Det er også rigtigt at der er mulighed for at en beboer kan blive opsagt
hvis husorden ikke bliver overholdt. Det kan være en som holder hund
selv om det ikke er tilladt og vedkommen ikke retter sig efter det.

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 25-09-08 16:01

On 15 Sep., 16:14, Jubii <gruntsa...@msn.com> wrote:
> [...]
> ejendommen: 11 punkter.
>
> § 82. Har lejeren tilsidesat god skik og orden, jf. § 81, kan lejeren

Du er selv inde i de rigtige bestemmelser. Overtrædelse af husordenen
kan få forskellige retsvirkninger fx. påmindelse, at lejemålet bliver
gjort betinget, opsigelse eller ophævelse. Retsvirkningen beror på
overtrædelsens karakter.