Brændt hul i gulvtæppe, hvad kan udlejer k~
Fra : Ukendt

Dato : 13-09-08 11:07

Hej

Jeg er nettop flyttet ud af en lejlighed, hvor vi har været så uheldige at
brænde et stort hul i gulvtæppet, gulvtæppet er lidt slidt men ikke meget.

Hvad kan udlejer kræve af os i fordindelse med udflytningen ?

Skal vi betale et nyet, eller hvordan gør man ?

Og hvor er dette benævnt i lejeloven.

På forhånd tak
P.V

Fra : Jan Nielsen

Dato : 13-09-08 11:31

Peter Vistesen skrev:
> Hvad kan udlejer kræve af os i fordindelse med udflytningen ?
>
> Skal vi betale et nyet, eller hvordan gør man ?
>
> Og hvor er dette benævnt i lejeloven.

I skal betale den forholdsmæssige del af tæppet.
Er tæppet eks. 10år gammelt skal i ikke betale for hele det nye tæppe,
men måske 50%

I kan desværre ende med at må en tur i retten hvis udlejer ikke er enig.

I lejeloven står der at lejer ikke skal aflevere det i bedre stand end
det er modtaget, og at almindelig slid ikke kan kræves betalt.

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-08 16:55

"Jan Nielsen" <nospam@mora.dk.byt.om.paa.mora.og.nospam> wrote in message

> [...]
>
> I lejeloven står der at lejer ikke skal aflevere det i bedre stand end det
> er modtaget, og at almindelig slid ikke kan kræves betalt.

hej jan ..

Så hvis udlejer giver os en regning på 50% af hele omkostningen i
forbindelse med at udskifte gulvtæppet, er det så noget vi skal akseptere ?

PV

Fra : Jubii

Dato : 19-09-08 04:36

"Peter Vistesen" <peter snabela vistesen punktum dk> skrev i meddelelsen

> hej jan ..
>
> Så hvis udlejer giver os en regning på 50% af hele omkostningen i
> forbindelse med at udskifte gulvtæppet, er det så noget vi skal
> akseptere ?

Det er et for let svar.
I skal som udgangspunkt betale for et nyt tæppe. Går ud fra det var et
fast tæppe, så der er vel arbejdsomkostninger ved at fjerne det og lægge
det.
Derfra skal der trækkes en %del af den stand det var i ved indflytningen
samt en %del af alm. slid i boperioden.
Det bliver så et skøn undtagen arbejdsdelen.
Det skøn kan i acceptere eller lade gå til retssag.

Husk lige denne bestemmelse i lejeloven.
"Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er
forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke,
hvis mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig
agtpågivenhed eller lejeren har handlet svigagtigt."

Stk. 1 omhandler hvad Jan skrev, bare mere detaljeret.
Var der flyttesyn? Hvordan har i erkendt forbrændingen af hullet i
tæppet? Blev der fremsat krav eller sagt noget ved den anledning?
Er der beboerrepræsentation i ejendommen og fik du info i den
forbindelse?

Fra : Jubii

Dato : 19-09-08 04:56

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i meddelelsen
> "Peter Vistesen" <peter snabela vistesen punktum dk> skrev i
> meddelelsen

Der er sendt 3 enslydende svar, men jeg har fået en fejlmeddelelse om at
de IKKE var sendt.
Slet venligst overskydende svar.

Fra : Jubii

Dato : 19-09-08 04:38