Dyr i fængsel
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 11-09-08 07:40

I middelalderen satte man dyr i fængsel for "forbrydelser" de
begik. Man gik så vidt som til at hænge dem offentligt, hvis
de havde medført døden for et menneske. Dyrene fik skam en
fornem behandling med forsvarsadvokater, anklager m.v., men
døden led de eller fængsel, hvis de blev fundet skyldige.
Nogle gange blev de også straffet korporligt for deres "udåd".

Det kunne være interessant at vide om man også i Danmark havde
sådanne opfattelser og om der i retsjournalerne i Danmark
findes sådanne beretninger og især - hvis de findes -om det er
blevet ophævet at man kan sætte dyr i fængsel. Mange af de
gamle love vi har er jo ikke blevet ophævet endnu, så det
kunne være interessant at vide om min hund fx kunne ende i et
fængsel iflg. loven.

Når jeg spørger så er det på baggrund af en beretning fra DR
Congo, hvor nogle geder er blevet fængslet fordi de var sat
til salg ulovligt ved en grøftekant. AT man tilfældigt
opdagede det og derpå erkendte at man havde behov for at
sende politifolkene på kursus, er en anden sag. Men vi skriver
altså anno 2008 -og det sker da af og til at man opdager love
som ikke er blevet ophævet og som derfor i princippet stadig
er i funktion.

Er der nogen der vil bidrage med oplysninger om dette?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-09-08 23:28

Arne H. Wilstrup wrote:
> I middelalderen satte man dyr i fængsel for "forbrydelser" de
> begik. Man gik så vidt som til at hænge dem offentligt, hvis
[...]

Jeg vil også gerne høre lidt mere om hvorvidt man rent faktisk brugte
fængsel som straf i middelalderen, for det synes jeg ikke jeg har hørt
om før. Uden at have sat mig meget grundigt ind i den periode, så er det
min klare fornemmelse at fængsel var et sted til *opbevaring*, indtil
dommen blev afsagt, og e.v.t. også fra dommen er afsagt og indtil dommen
eksekveres. F.eks. at den skyldige får en hånd hukket af, et øje stukket
ud, eller får en bøde. Derefter løslades den dømte ud i samfundet (hvor
han må klare sig selv).

Kunne det virkelig ske, i middelalderen, at man ved en domstol blev
idømt en straf bestående af et antal dage/uger/måneder/år bag tremmer?

Jeg siger ikke at det ikke passer. Jeg er bare overrasket og måske lidt
forundret, og jeg vil gerne høre mere om emnet.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 13-09-08 01:59

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg siger ikke at det ikke passer. Jeg er bare overrasket og
> måske lidt forundret, og jeg vil gerne høre mere om emnet.

Jeg har desværre ikke p.t. ret meget litteratur om netop den
tids straffe - det nærmeste jeg kan komme er en passus i Brian
Patrick McGuires bog "Den levende middelalder". Her omtales
blandt andet inkvisitionen og der står så at læse (s.180):
"De anklagede, som blev fremstillet for biskop Jaques,
frygtede selvfølgelig for deres liv og fremtid. Men hvis de
endte med at få en lang fængselsstraf, skete det som oftest
som følge af deres egne bekendelser og ikke på grund af
anonyme anklager fra fjender i landsbyen".

(Her er der tale om inkvisitorer i begyndelsen af
1300-tallet.)

Af andre bøger om straffe har jeg fx "Om forbrydelse og straf
og Voltaires kommentar" - og endelig er der en serie om
Københavns historie, her har vi "Middelalderens København" af
Jan Møller, som kunne indeholde noget om det (jeg har ikke
haft lejlighed eller tid til at efterforske det yderligere,
desværre).

Hvis jeg får tid, vil jeg bestemt undersøge det nærmere - for
du har ret i at det, man oftest hører er straffe der medfører
døden. Dog var det jo almindeligt at man kunne
"varetægtsfængsles" på ubestemt tid - akkurat som man har
gjort det i nutiden (Guantanamobasen), men det er en anden
historie.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 13-09-08 19:54

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i meddelelsen

som etlille kuriosum og måske lidt Ot har jeg hørt et vedholdende rygte om
at loven om at et taxa i london ALTID skal medbringe en balle hø til hesten
ikke er ophævet.

Peter

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 13-09-08 23:13

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixennej.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> vedholdende rygte om at loven om at et taxa i london ALTID
> skal medbringe en balle hø til hesten ikke er ophævet.

- mon det er noget der holder i praksis? Jeg har aldrig
oplevet noget sådant da vi var i London og kørte med taxi.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 13-09-08 23:31

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixennej.dk> writes:

> som etlille kuriosum og måske lidt Ot har jeg hørt et vedholdende
> rygte om at loven om at et taxa i london ALTID skal medbringe en
> balle hø til hesten ikke er ophævet.

Der er masser af den slags finurligheder i engelsk lov. Jeg var
engang til en konference med en der havde det privilegie at han på et
vilkårligt tidspunkt havde ret til at blokere en bestemt bro i London,
for at drive gæs over den. Det var noget der fulgte med at være head
student på et bestemt kollegie, men han var ret overbevist om at hvis
han rent faktisk gjorde det i myldretiden, ville den lov blive ophævet
med det samme.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 13-09-08 14:10

On 11 Sep., 08:39, "Arne H. Wilstrup" <n...@invalid.com> wrote:

> I middelalderen satte man dyr i fængsel for "forbrydelser" de
> begik.

Det har næppe været i Danmark. Jeg har studeret dansk middelalderret
på halvkvalificeret niveau (skrev BA.jur-opgave om emnet) og har
aldrig stødt på den slags. Hvor har du det fra?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 13-09-08 14:21

On 12 Sep., 00:28, Peter Knutsen <pe...@sagatafl.invalid> wrote:

> Jeg vil også gerne høre lidt mere om hvorvidt man rent faktisk brugte
> fængsel som straf i middelalderen

Middelalderlig strafferet er langt fra så entydigt som den moderne,
fordi man nu om dage opererer med en fast strafferet fastsat i
straffeloven og div. specielle strafbestemmelser i andre love. Uden
for disse rammer kan straf ikke pålægges. I middelalderen var
samfundet inddelt i helt anderledes rets-niveauer. Som udgangspunkt er
det relativt moderne med fængsel som straf i den forstand vi kender
det i dag, primært ansporet af de rationelle, humanistiske retstænkere
som Beccaria (som Arne Wilstrup har stående på sin hylde med Voltaires
kommentar) og vores hjemlige Henrik Stampe.

Som udgangspunkt opererer man i dansk middelalderret mest med bøde i
en nærmest privatretlig udligningsmodel, f.eks. hvis du stikker en
kniv i mig, gøres det op, hvad det knivstik er værd i penge, og så
betaler du mig det beløb i bod. Et sådant system ser vi f.eks. i Jyske
Lov. Den anden ende af strafspektret i samme lov er at miste halsen og
sit gods til kongen. Man kan også blive fredløs eller landsforvist :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang