Polak eje hus i Danmark?
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 09-09-08 18:55

Min samleverske og jeg overvejer at købe hus. Hun har arbejds- og
opholdstilladelse, har fået CPR-nummer og sygesikringsbevis og hele
tjavsen, men må hun stå som 50/50 ejer af et hus? Hun er jo ikke dansk
statsborger.
--
/ Mikkel

Fra : Knut

Dato : 09-09-08 18:58

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> wrote in message
> [...]
> opholdstilladelse, har fået CPR-nummer og sygesikringsbevis og hele
> tjavsen, men må hun stå som 50/50 ejer af et hus? Hun er jo ikke dansk

Det forhindrer ikke (med) ejerskab af fast ejendom.

Knut

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-09-08 20:07

Knut wrote:

> Det forhindrer ikke (med) ejerskab af fast ejendom.

Hvis du ikke er dansk statsborger, eller EU borger med arbejde i Danmark,
skal du have justitsministerets tilladelse til at købe fast ejendom.
<http://www.borger.dk/forside/bolig-og-flytning/ejerbolig/ved-koeb-og-
salg-af-fast-ejendom/udlaendinges-koeb-af-fast-ejendom>

Jeg er temmelig sikker på at køb af 50% i sameje falder ind under "køb af
fast ejendom".

--
Jesper Lund

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 09-09-08 20:30

On 09 Sep 2008 19:07:23 GMT, Jesper Lund wrote:

> [...]
> salg-af-fast-ejendom/udlaendinges-koeb-af-fast-ejendom>
>
> Jeg er temmelig sikker på at køb af 50% i sameje falder ind under "køb af

Øhhh, jaamen Polen er da medlem af EU. Det som voldte meget besvær før vi
fik hende baxet ind i en virksomhed med forhåndsgodkendelse, var om Polen
nu også var fuldgyldigt medlem af EU eller ej. Ja, det er de, men med
begrænsninger. I december sidste år tiltrådte de Schengen-samarbejdet, men
betragtes stadig - i visse sammenhænge - som et af de nye EU-lande og er
dermed underkastet visse begrænsninger og undtagelser. Og dog ... fra 1.
januar overgik behandlingen af disse sager til regionerne og da vi - med
ansættelseskontrakten i hånden - var på regionskontoret i Ringkøbing, fik
vi bare en række stempler og alt var i sin skønneste orden.

Al respekt for Birthe Rønn Hornbæk i almindelighed, men Udlændingeservice
har ikke været et positivt bekendtskab. Hver medarbejder (og man talte med
en ny hver gang) havde sin fortolkning af bestemmelserne og i dag priser
jeg mig lykkelig for ordningen med forhåndsgodkendte virksomheder. Gud ske
tak og lov, at vi ikke skulle igennem hele møllen på traditionel vis.

Nå, men bortset fra det: Hun er EU-borger. Punktum, prut, finale!
--
/ Mikkel