Brystforstørrende operation
Fra : Ukendt

Dato : 08-09-08 22:16

Må en pige på 16 år få foretaget en brystforstørrende operation? Eller er
der en nedre aldersgrænse?

Mvh Ole

Fra : Codexx

Dato : 08-09-08 17:18

On 8 Sep., 23:16, "Ole" <-> wrote:
> Må en pige på 16 år få foretaget en brystforstørrende operation? Eller er
> der en nedre aldersgrænse?

Der er mig bekendt ikke nogen definitive aldersgrænser for kosmetiske
operationer (man kan jo godt rette stritører på en 12 årig). Noget
andet er, at en læge der foretager en brystforstørrende operation på
en 16 årig formentligt risikerer at ryge en tur på gulvtæppet hos
Sundhedsstyrelsen/Embedslægen, da det er lægefagligt og etisk
uforsvarligt.

/Codexx

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-09-08 08:27

"Ole" <-> skrev i meddelelsen
> Må en pige på 16 år få foretaget en brystforstørrende
> operation? Eller er der en nedre aldersgrænse?

Om der er en NEDRE aldersgrænse for pigers ret til
brystforstørrende operationer? Det må der være - hvad tror du
selv?

Hint: hvad skal en fx 8-årig med en sådan operation?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-09-08 09:00

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message

> "Ole" <-> skrev i meddelelsen
>
> Om der er en NEDRE aldersgrænse for pigers ret til brystforstørrende
> operationer? Det må der være - hvad tror du selv?
>
> Hint: hvad skal en fx 8-årig med en sådan operation?

Nu er det jo ikke sådan, at alt hvad der ikke giver mening nødvendigvis er
forbudt.

Der gælder ingen aldersgrænse i Danmark, men rent lægefagligt vil det være
svært at argumentere for, at man har handlet forsvarligt, hvis man opererer
på et bryst, der ikke er fuldt udviklet. Og det vil de for de fleste
kvinders vedkommende først være i 18-20 års alderen.

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-08 14:46

Arne H. Wilstrup wrote:
> Om der er en NEDRE aldersgrænse for pigers ret til
> brystforstørrende operationer? Det må der være - hvad tror du
> selv?

Ja, det tror jeg da også, men hvad er grænsen så?? Jeg regnede med den gik
ved 18 år.
Hvis du ikke ved det, hvorfor svarer du så?

/Ole

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-09-08 16:18

"Ole" <-> writes:

> Ja, det tror jeg da også, men hvad er grænsen så?? Jeg regnede med den gik
> ved 18 år.

Juridisk ved jeg ikke om der er en grænse, men jeg tvivler på at en
dansk læge i Danmark vil operere bryster større før pigen er helt
udvokset.

Mvh Trine

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-09-08 17:08

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Juridisk ved jeg ikke om der er en grænse, men jeg tvivler på at en
> dansk læge i Danmark vil operere bryster større før pigen er helt
> udvokset.

Ligesom bankrådgivere kun vil kundernes eget bedste? Nej, der skal nok være
brådne kar også blandt lægerne.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-08 17:41

Uffe Kousgaard skrev:

> Ligesom bankrådgivere kun vil kundernes eget bedste? Nej, der skal nok være
> brådne kar også blandt lægerne.

Hvad hed ham der fidusen der lavede 'penisforlængelser' og
ødelagde folks kønsorganer?

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-09-08 17:46

Jørgen Ege

/Hans

Fra : Andersen [3650]

Dato : 09-09-08 18:31

> Hvad hed ham der fidusen der lavede 'penisforlængelser' og
> ødelagde folks kønsorganer?

Hvorfor ????
Har du noget du skal have gjort længere *GGG*

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-09-08 20:39

Andersen [3650] wrote:
> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Hvorfor ????
> Har du noget du skal have gjort længere *GGG*

haha, hvor er du sjov. Jeg er ret sikker på at Bertel
nævnte Jørgen Ege som et eksempel på brådne kar iblandt
lægerne. Så vidt jeg husker fik han også påtale over at
han havde lavet størrer bryster til for unge piger.

JonB

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-09-08 07:14

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i meddelelsen

> haha, hvor er du sjov. Jeg er ret sikker på at Bertel
> nævnte Jørgen Ege som et eksempel på brådne kar iblandt
> lægerne. Så vidt jeg husker fik han også påtale over at
> han havde lavet størrer bryster til for unge piger.

Det mener jeg ikke er korrekt - jeg husker at han er blevet
undersøgt at sundhedsstyrelsen, men har ikke modtaget nogen
særlig kritik og slet ikke om dette. Han er til gengæld blevet
eftersøgt som følge af sager om skatteundragelse. Men jeg
husker sikkert fejl her.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-09-08 07:46

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> særlig kritik og slet ikke om dette. Han er til gengæld blevet
> eftersøgt som følge af sager om skatteundragelse. Men jeg

Det kan godt være, men så har det været en anden læge som
blev nævnt i en avis artikel sammen med Jørgen Ege.

JonB

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-09-08 07:12

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen

> Hvad hed ham der fidusen der lavede 'penisforlængelser' og
> ødelagde folks kønsorganer?

Er det ikke Ege du tænker på?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-09-08 07:12

"Ole" <-> skrev i meddelelsen

> Ja, det tror jeg da også, men hvad er grænsen så?? Jeg
> regnede med den gik ved 18 år.
> Hvis du ikke ved det, hvorfor svarer du så?

Jeg syntes bare at det var oplagt at svare som jeg gjorde når
du taler om en nedre grænse. Det kan være vanskeligt at forstå
hvad du egentlig mener - man kunne fx godt forestille sig at
det kunne gælde for en 8-årig med for tidlig brystudvikling.
Det har der faktisk været tale om i medierne - og disse piger
får normalt nogle hormoner til at klare det problem. Og en
sådan pige ville man næppe tilbyde brystforstørrende
operation.
I andre kulturer hvor det er almindeligt at gå uden overdel
(Afrika) ville det næppe komme på tale, nu du er ved det
pernittengrynede og humorforladte indlæg du kommer med.

En brystforstørrende operation har altid været et lægeligt
skøn, og der er derfor ingen regler for den slags - det er op
til indehaveren af forældremyndigheden at sanktionere den
slags hvis pigen af en eller anden grund er uudviklet i
forhold til alderen og der er lægelige indikationer for at der
foretages en operation.
Det er vel på samme måde en lægelig omskæring finder sted på
drengebørn. ER der nogen regler om at det ikke må foretages af
traditionelle/religiøse grunde på drenge? nej, det er der
ikke - endnu.

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-08 15:31

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> drengebørn. ER der nogen regler om at det ikke må foretages af
> traditionelle/religiøse grunde på drenge? nej, det er der

Okay, tak.
Så der vil være mulighed for at en 16-årig pige vil kunne overtale sine
forældre til en brystforstørrende operation, hvis hun synes at hendes liv
ville blive meget bedre af det.
Jeg troede ikke det var muligt før hun blev 18, men jeg kan forstå at det er
et spørgsmål om pigens overtalelsesevner og vedholdenhed.

/Ole

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-09-08 15:48

"Ole" <-> skrev i meddelelsen

> [...]
> Jeg troede ikke det var muligt før hun blev 18, men jeg kan
> forstå at det er et spørgsmål om pigens overtalelsesevner og

En abort har samme vilkår - en umyndig pige kan godt få en
abort uden forældresamtykke, men det er ikke det
almindeligste.

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-10-09 09:22

Ole skrev:
> Må en pige på 16 år få foretaget en brystforstørrende operation? Eller er
> der en nedre aldersgrænse?
>
> Mvh Ole

Den nye sundhedslov, der trådte i kraft ved sidste årsskifte, siger at
børn under 15 år skal have forældre-/værgetilladelse (informeret
samtykke) til det meste ud over alm. undersøgelser.

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html