Kopiering af faglitteratur
Fra : Bent Bjerre

Dato : 07-09-08 18:48

Jeg går på en vidergående uddannelse, og det hænder jævnligt at vi
diskuterer, hvad vi må og ikke må mht. at kopiere de bøger vi skal bruge i
undervisningen. Nogen påstår at det kun er lovligt at kopiere 20% af en bog,
andre siger at man gerne må kopiere hele bogen sålænge det kun er til eget
brug. Det eneste vi er enige om er at det selvfølgelig er ulovligt at sælge
kopierede bøger.

Jeg håber der er nogen herinde som kan være behjælpelige med det rigtige
svar, gerne med henvisning til lovgivningen, eller anden kilde, hvis svaret
ikke kan læses direkte i loven.

Mvh.
Bent

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-09-08 19:11

"Bent Bjerre" <bhb@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> det rigtige svar, gerne med henvisning til lovgivningen,
> eller anden kilde, hvis svaret ikke kan læses direkte i

Copydan har loven - der står på deres hjemmeside blandt andet:

"Eksemplarfremstilling til egen privat brug kan ske frit –
dvs. uden aftale og uden rettighedshavernes samtykke. Til
privat kopiering hører også kopiering til familie, venner og
bekendte. Eksemplarfremstillingen må ikke ske med henblik på
salg eller fortjeneste. Der er dog visse begrænsninger i
retten til privatkopiering, og der må f.eks. ikke
eksemplarfremstilles edb-programmer i digitaliseret form.
Til toppen af siden"

http://www.copydan.dk/DK/Tekstognode/Om%20ophavsret/Kort%20om%20ophavsret/Privatkopiering.aspx

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-09-08 19:18

Arne H. Wilstrup skrev:

> [...]
> retten til privatkopiering, og der må f.eks. ikke
> eksemplarfremstilles edb-programmer i digitaliseret form.

Det er vist snarere
http://www.copydan.dk/DK/Tekstognode/Kunder/Skoler%20og%20uddannelser.aspx

som er relevant her.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Holst

Dato : 07-09-08 20:07

Erik Olsen wrote:

> Det er vist snarere
> http://www.copydan.dk/DK/Tekstognode/Kunder/Skoler%20og%20uddannelser.aspx
>
> som er relevant her.

Vel kun hvis det er skolen, som forestår kopieringen og uddeler kopierne.

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-09-08 20:37

Holst skrev:

> Vel kun hvis det er skolen, som forestår kopieringen og uddeler kopierne.

Det fremgår desværre ikke klart af teksten.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-09-08 20:49

Erik Olsen skrev:

> Det fremgår desværre ikke klart af teksten.

Det vil nok fremgå af den aftale som hjemmesiden foreslår at man
laver.

--
Bertel

Fra : Jan Kronsell

Dato : 08-09-08 00:32

Erik Olsen wrote:
> [...]
Kan nogen forklare ovenstående nærmere. Det virker noget besynderligt, hvis
jeg kan købe en bog og kopiere den til alle mine venner og familie. De kan
jo så kopiere deres kopi til deres venner og familie og så fremdeles.

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-08 01:09

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev:

> Kan nogen forklare ovenstående nærmere.

Næ. Det er klart nok beskrevet.

> Det virker noget besynderligt, hvis jeg kan købe en bog og
> kopiere den til alle mine venner og familie.

Du har forstået det rigtigt.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 08-09-08 16:41

Bertel Lund Hansen wrote:

> Næ. Det er klart nok beskrevet.

> Du har forstået det rigtigt.

Så på den måde kan man omgå Copydans egen kopibeskyttelse for
undervisningsmateriale. Lærereren skal bare have en ven blandt eleverne. Så
må han godt kopiere til hende. Eleven kan så kopiere til de andre, hvis de
er venner. Det lyder ikke rigtigt i mine ører og jeg er sikekr på, at der
er et catch et sted. Ellers ville man jo aldrig behøve at købe "klassesæt"
af bøger.

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-08 16:50

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev:

> Så på den måde kan man omgå Copydans egen kopibeskyttelse for
> undervisningsmateriale.

Ja.

> Lærereren skal bare have en ven blandt eleverne. Så
> må han godt kopiere til hende.

Nej. Det er i erhvervsøjemed.

> Ellers ville man jo aldrig behøve at købe "klassesæt" af bøger.

Hvis skolen vil have et klassesæt, må den købe det.

Hvis elerne vil have et eksemplar hver, behøver de kun købe ét
der kan gå på omgang.

Hvis læreren tager initiativ til kopieringen blandt 'venner', kan
han få ørerne i maskinen.

--
Bertel

Fra : Jan Kronsell

Dato : 08-09-08 20:44

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> der kan gå på omgang.
>
> Hvis læreren tager initiativ til kopieringen blandt 'venner', kan

Men hvis én eleverne af egen drift køber bogen, fordi han synes den er
fantastisk spændende og derfor kopierer den til alle sine veenner, har
læreren intet med det at gøre. Og så er det i orden?

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-08 22:12

> [...]

> fantastisk spændende og derfor kopierer den til alle sine veenner, har
> læreren intet med det at gøre. Og så er det i orden?

Nu kan du da vel ikke finde på flere måder at sige det samme på?

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 09-09-08 19:55

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Men hvis én eleverne af egen drift køber bogen, fordi han synes den er
> fantastisk spændende og derfor kopierer den til alle sine veenner, har
> læreren intet med det at gøre. Og så er det i orden?

Det behøver så ikke at være af egen drift.
Det kan også være fordi bogen står på litteraturlisten til det pågældende
fag.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-09-08 19:29

Bent Bjerre skrev:

> [...]
> andre siger at man gerne må kopiere hele bogen sålænge det kun er til eget

Det sidste er korrekt.

Man har lov at citere fra et værk og derfor også af en bog uanset
om det bruges i en offentlig sammenhæng. Af en eller anden grund
florerer procenten 20 i den forbindelse, men den er uden basis i
loven.

At citere 20 % af en bog i en offentlig sammenhæng vil med stor
sandsynlighed resultere i ballade.

Men citat har ikke noget med privat kopiering at gøre.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-09-08 23:27

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> om det bruges i en offentlig sammenhæng. Af en eller anden grund
> florerer procenten 20 i den forbindelse, men den er uden basis i

Det har været brugt som en tommelfingerregel, men den
tommelfingerregel er blevet kraftigt devalueret i de seneste
år. I hvert fald med hensyn til avisartikler. Det er i vore
dage ikke usædvanligt at en netavis citerer stort set alt
(+80%) fra en artikel i et andet medie og så afslutter med:
Kilde: Den anden avis.

Jeg fatter ikke, at der ikke er nogen, der har gjort noget
ved det. Men det skyldes måske, at de alle gør det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til websnedkeren.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 08-09-08 18:15

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg fatter ikke, at der ikke er nogen, der har gjort noget ved det.
> Men det skyldes måske, at de alle gør det.

Jeg ved, at der i al fald i nogle tilfælde på forhånd findes en
aftale. Jeg vil tro at der som hovedregel ligger en aftale, men det
kan jo af gode grunde ikke bevises. Med mindre vi spørger samtlige
aviser, og de svarer.

/Benny

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-09-08 16:43

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> om det bruges i en offentlig sammenhæng. Af en eller anden grund
> florerer procenten 20 i den forbindelse, men den er uden basis i

Stammer de 20% ikke fra den aftale, nogle skoler har lavet med
rettighedshaverne om ret til en vis kopiering, hvis de til gengæld
betaler et eller andet antal øre pr. kopi?

--
Allan Olesen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-08 16:51

Allan Olesen skrev:

> Stammer de 20% ikke fra den aftale, nogle skoler har lavet med
> rettighedshaverne om ret til en vis kopiering, hvis de til gengæld
> betaler et eller andet antal øre pr. kopi?

De 20 % svævede rundt før den slags aftaler blev indgået. Jeg
husker ikke om den forkommer i aftalen.

--
Bertel

Fra : Bent Bjerre

Dato : 08-09-08 20:34

Jeg takker for de mange tilbagemeldinger. Nu ved vi, hvad vi skal rette os
efter næste gang der skal anskaffes faglitteratur.

Mvh.
Bent