Opkøbte rettingheder
Fra : Ole Madsen

Dato : 05-09-08 22:35

Disney opkøbte i 1960erne rettighederne til en serie historier fra
1920erne, hvordan kan det have nogen betydning nu? betyder det at man
ikke kan bruge de bøger til at lave lydbøger af uden at kontakte disney
først?

Ole

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-09-08 00:03

Ole Madsen skrev:
> [...]
> 1920erne, hvordan kan det have nogen betydning nu? betyder det at man
> ikke kan bruge de bøger til at lave lydbøger af uden at kontakte disney

Det kan ikke besvares entydigt ud fra de foreliggende
oplysninger. Det har betydning, hvilken nationalitet
forfatteren havde, hvornår historierne blev udgivet (og
hvor) og hvornår forfatteren døde.

Er der tale om en amerikansk forfatter, vil værker udgivet
før 1923 normalt være public domain, mens det for værker
udgivet senere afhænger af forfatterens dødsår.

Du kan læse mere her:
http://onlinebooks.library.upenn.edu/okbooks.html

Når nu man ved, hvor meget Disney værner om deres
rettigheder, så kan det være en ganske god ide at kontakte
dem under alle omstændigheder. Advokatomkostninger kan være
dyre, selvom man skulle vinde en retssag.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Shareware, freeware, sisterware og mange andre warer. Læs

Fra : Ole Madsen

Dato : 06-09-08 08:17

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> det være en ganske god ide at kontakte dem under alle omstændigheder.
> Advokatomkostninger kan være dyre, selvom man skulle vinde en retssag.

Der er tale om peter plys fortællingerne, engelsk forfatter, død i 1956

bøgerne e rskrevet 1926 og 28

så de vist ikke public domain hvad jeg kan se
tak for svaret

Ole