"Tyveri" af domain navn
Fra : Toke Nørby

Dato : 05-09-08 14:29

Jeg har fået en venlig mail fra http://www.firstspeed.org.cn/ der
skriver, at et compagni forsøger at registrere norbyhus som deres
"Internet Brand" and CN-domain.

"firstspeed" har derfor søgt på navnet og fundet mig, og de spørger
pænt om jeg vil opponere imod dette. Hvilke muligheder har jeg? Det
forekommer helt uoverskueligt, hvis jeg skulle registrere norbyhus med
samtlige andre "efternavne" i verden. Hvad gør man i sådanne tilfælde?

Jeg ejer også norby.dk, men der er andre, der har registreret fx
norby.com og norby.org uden at jeg vidste det og jeg er egentlig også
ligeglad.

Men jeg er ikke helt ligeglad med norbyhus, så hvis jeg kan få et hint
om, hvad jeg kan svare firstspeed, vil jeg være glad. På forhånd tak.
(Eller skal jeg spørge i "dk.edb.internet.udbydere"?).
--
Mvh Toke

http://www.norbyhus.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-09-08 14:45

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> writes:

> Jeg har fået en venlig mail fra http://www.firstspeed.org.cn/ der
> skriver, at et compagni forsøger at registrere norbyhus som deres
> "Internet Brand" and CN-domain.

Helt ujuridisk, så lyder det som om de prøver at presse dig til at
købe et domæne. Der er sikkert ingen køber, men kan de nu få dig til
at købe domænet, så har de da tjent nogle penge.

Du kan overveje at købe det gennem nogle andre. Domænet norbyhus.cn er
i hvert fald ledigt jf. gratisdns.dk
http://www.gratisdns.dk/index.phtml?side=dkwhoislookupNEW&button=S%F8g%21&domain=norbyhus&Tld=cn&button=S%F8g%21

Mvh Trine

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-09-08 15:37

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Helt ujuridisk, så lyder det som om de prøver at presse dig til at
> købe et domæne. Der er sikkert ingen køber, men kan de nu få dig til
> at købe domænet, så har de da tjent nogle penge.

Sådan havde jeg slet ikke forstået Tokes indlæg, men det er meget muligt
du har ret. Jeg får ind imellem breve fra folk der opfordrer mig til at
registrere sagatafl.com, sagatafl.net og så videre, men dem ignorerer
jeg selvfølgelig bare.

> Du kan overveje at købe det gennem nogle andre. Domænet norbyhus.cn er
> [...]

Jamen hvorfor skal han registrere det? Hvis han har norbyhus.dk så er
han vel glad for det, og kan være ligeglad med om der er en anden der
bruger norbyhus.org.cn eller norbyhus.com eller
norbyhus.jegskalkommefterdigskajeg til alle mulige andre ting?

Selvfølgelig kan han have gang i noget brand, som vi ikke kender til
(jeg har ikke været inde på hans side), som gør at hans forretning ville
tage skade hvis der på norbyhus.net eller norbyhus.xxx blev lagt
bøsseporno, eller lignende sager. Sådan noget er man selvfølgelig nødt
til at tage højde for, hvis man er forretningsdrivende.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Toke Nørby

Dato : 05-09-08 17:04

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

...snip Trine

> [...]
>du har ret. Jeg får ind imellem breve fra folk der opfordrer mig til at
>registrere sagatafl.com, sagatafl.net og så videre, men dem ignorerer

Det er første gang, jeg får en sådan mail.

> [...]
>bruger norbyhus.org.cn eller norbyhus.com eller
>norbyhus.jegskalkommefterdigskajeg til alle mulige andre ting?

Stort grin! Ja, du har helt ret. Jeg er egentlig fint tilfreds med
norbyhus.dk (og norby.dk er "det samme" som norbyhus.dk) og har såmænd
også nørbyhus.dk "parkeret".

> [...]
>bøsseporno, eller lignende sager. Sådan noget er man selvfølgelig nødt
>til at tage højde for, hvis man er forretningsdrivende.

Jeg ville nok grine min "lille nummer" i laser, hvis norbyhus.cn etc.
kom til at indeholde porno - der sker ingen skade på mine sider af den
grund. "Snavs" får nok flere besøgende end nogle (for de fleste)
kedelige sider med primært dansk posthistorisk indhold

Jeg ER forretningsdrivende - i det små (Forlaget Nørbyhus), men kan
slet ikke forestille mig, at nogen lynkineser kunne lave noget, der på
mindste måde kunne genere den forretning (prøv at se, hvis I har den
mindste interesse i slægtsforskning og har nogle gamle postfolk blandt
anerne), så jeg tror, at jeg følger jeres råd og skriver pænt til
kineserne, at jeg er ligeglad.

Mange tak til Trine, Peter, Uffe og Allan
--
Mvh Toke
Se min nye bog om postfolk 1624-1927:

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-09-08 22:19

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse

> , så jeg tror, at jeg følger jeres råd og skriver pænt til
> kineserne, at jeg er ligeglad.

Der syntes jeg *ikke* du skal gøre. Der er tale om spam, og det er gennerelt
en rigtig dårlig ide at svare på den slags. Det bedste er blot at trykke på
delete-tasten.

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-09-08 06:16

Allan Soerensen wrote:

> Der syntes jeg *ikke* du skal gøre. Der er tale om spam, og det er
> gennerelt en rigtig dårlig ide at svare på den slags.

Eller endnu værre - Phishing - måske. Betal med creditcard - og piist er
kontoen tom.

> Det bedste er blot
> at trykke på delete-tasten.

Enig.

Stig Johansen

Fra : Toke Nørby

Dato : 06-09-08 08:35

Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> wrote:

>Eller endnu værre - Phishing - måske. Betal med creditcard - og piist er
>kontoen tom.

>Enig.

Det er for sent - selv om jeg selvfølgelig er enig i, at man ikke skal
svare på spam. Jeg har - nok for første gang - dog svaret - pænt og
høfligt - at jeg er ligeglad og at jeg ikke vil benytte mig af deres
tilbud om at registrere norbyhus.cn (norby.cn er i øvrigt til salg,
kunne jeg se). Jeg har foreslået, at de gør det, deres klient beder om
- dog har jeg været så fri at foreslå kongehuset.cn i stedet! (Hvad
pokker skulle jeg også med norbyhus.cn). Om det så er en rigtig
medarbejder, eller blot en svindler, vil jeg ikke undersøge.

Vi har et spam- og virus-filter, men alligevel "vinder" jeg ca. 10
gange hver dag omkring 10 millioner dollars. Jeg lever dog stadig af
min pension

Igen tak for jeres gode hjælp. Jeg vil trykke på delete-knappen en
anden gang!

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-09-08 14:48

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message
> Jeg har fået en venlig mail fra http://www.firstspeed.org.cn/ der
> skriver, at et compagni forsøger at registrere norbyhus som deres
> "Internet Brand" and CN-domain.

Der er 99% sandsynlighed for at dette "compagni" ikke eksisterer. Det
handler kun om at få dig til at købe et domæne, du ikke har brug for. Jeg
har også fået den slags e-mails fra Kina og det aktuelle domæne er endnu
ikke registreret selvom det er lang tid siden, det var "lige ved" at blive
solgt til anden side.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 05-09-08 15:00

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke registreret selvom det er lang tid siden, det var "lige ved" at blive

.....det kan godt ændres til 99,9% sandsynlighed, for jeg har også modtaget
den slags mails. Derudover er det ikke Registars opgave at sidder og
undersøge om andre virksomheder vil opponere mod en domæne-registrering, så
det hele virker noget usandsynligt.

Fra : Bjarne

Dato : 05-09-08 17:46

Uffe Kousgaard skrev:
> [...]
> ikke registreret selvom det er lang tid siden, det var "lige ved" at blive

Helt rigtigt

Jeg har en kunde med internationale forbindelser,som jævnligt modtager
henvendelser om at en række påståede firmaer har ytret interesse for
domæner der ligner hans, men at de lige vil spørge, om han mener at han
skal have dem. Og købe dem af dem naturligvis.

vh

Bjarne