Elgiganten
Fra : blue

Dato : 31-08-08 19:01

En person indleverer en pc til reparation hos Elgiganten og får pc'en retur.
Hun opdager nu, at en person fra Elgiganten har fundet hendes e-mail-adresse
på pc'en og tilføjet hende på Windows Messenger. Hun er naturligvis
utilfreds med dette, men kan ikke lide at gøre mere ved det.

En veninde til hende kontakter dog Elgiganten og får en snak om sagen, men
de tror mere på medarbejderen og vil ikke gøre mere ved sagen. Veninden
opretter så en gruppe på Facebook med en titel, der minder om "Hold jer fra
Elgiganten - de misbruger e-mail-adresser". Nu er hun blevet kontaktet af
Elgiganten, som har sat en advokat på sagen. Har Elgiganten en sag?

Fra : Henrik

Dato : 31-08-08 20:09

blue skrev:
> [...]
> på pc'en og tilføjet hende på Windows Messenger. Hun er naturligvis
> utilfreds med dette, men kan ikke lide at gøre mere ved det.

Hvad har denne person ellers gjort? Chikanerer han hende over messenger?
Du må lige forklare hvad det store problem egentligt er her.

Personen kan jo heldigvis blokeres på messenger.

Hvis det var mig som blev chikaneret generelt, ville jeg fortælle
personen at politiet ville blive indblandet hvis det ikke stoppede med
det samme.

> En veninde til hende kontakter dog Elgiganten og får en snak om sagen, men
> de tror mere på medarbejderen og vil ikke gøre mere ved sagen.

Ok. Mon ikke personen holder sig væk fra hende efter denne snak med
medarbejderen og Elgiganten?

> Veninden opretter så en gruppe på Facebook med en titel, der minder om "Hold jer fra
> Elgiganten - de misbruger e-mail-adresser".

Undskyld mig men det var dog en latterligt gerning. Jeg kan ikke se hvad
dette skal gøre godt for.

> Nu er hun blevet kontaktet af
> Elgiganten, som har sat en advokat på sagen. Har Elgiganten en sag?

Ved jeg ikke, men hun kan vel sige til Elgiganten at hun vil fjerne
facebook snarest. De truer vel bare med advokat for at få stoppet den
facebook.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-08-08 20:39

Henrik <xxxx@xxx.com> wrote in news:g9eq8p$he1$1@newsbin.cybercity.dk:

> Hvad har denne person ellers gjort? Chikanerer han hende over
> messenger? Du må lige forklare hvad det store problem egentligt er
> her.

Problemet er vel at en tilfældig person hos Elgiganten har rodet i
personlige oplysnigner på PC'en og benyttet de fundne oplysninger privat.
Det burde betyde fyring på stedet for den medarbejder der har gjort det.

> Personen kan jo heldigvis blokeres på messenger.

Og du kan låse din fordør - så politiet behøver ikke anholde idioten med en
økse ude på fortovet selvom han bare venter på at slå dig ihjel.

Fra : blue

Dato : 01-09-08 16:14

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse

> Problemet er vel at en tilfældig person hos Elgiganten har rodet i
> personlige oplysnigner på PC'en og benyttet de fundne oplysninger privat.
> Det burde betyde fyring på stedet for den medarbejder der har gjort det.

Det er også min holdning til den sag. Spørgsmålet er stadig om Elgiganten
har en sag?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-09-08 16:21

"blue" <x@ywzx.dk> skrev i en meddelelse
> "Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er også min holdning til den sag. Spørgsmålet er stadig om Elgiganten
> har en sag?

Der er et væsentligt uklart spørgsmål her:
Hvad er det advokaten har skkrevet eller sagt til veninden?
For at afgøre om de har en sagm er det jo nødvendigt at vide hvilken sag det
er de gerne vil opbygge.
Jeg går ud fra at de vil have hende til at fjerne facebookeriet, men på
hvilken baggrund og med hvilken argumentation vil de det?

/Per

Fra : blue

Dato : 01-09-08 16:27

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg går ud fra at de vil have hende til at fjerne facebookeriet, men på
> hvilken baggrund og med hvilken argumentation vil de det?

Jeg ved faktisk ikke nogen af delene, men veninden har i hvert fald fjernet
gruppen fra Facebook. Spørgsmålet er, om de kan kræve at hun fjerner den?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 01-09-08 16:44

> [...]
>
> Jeg ved faktisk ikke nogen af delene, men veninden har i hvert fald
> fjernet gruppen fra Facebook. Spørgsmålet er, om de kan kræve at hun

Det kommer stadig an på, med hvilken juridisk baggrund, de kræver den
fjernet.
Så vi kommer det nok ikke nærmere før den oplysning foreligger.

/Per

Fra : alexbo

Dato : 01-09-08 16:41

"blue" <x@ywzx.dk> skrev

> Det er også min holdning til den sag.

Til hvilken sag?
Indtil videre er det temmelig uklart hvad sagen handler om, ved du det?

Dels om hvad det denne medarbejder rent faktisk har foretaget sig og dels
hvad veninden har skrevet i facebook.

Hvis veninden har skrevet at Elgiganten misbruger e-mailadresser så skal hun
bevise at det er Elgigantens politik at misbruge adresser, at kundernes
personlige oplysninger misbruges til Elgigantens formål, og ikke bare at en
medarbejder har passet sit arbejde, deriblandt installeret div. programmer,
fjoget sig eller misbrugt sin stilling.
Det vil være en vanskelig bevisbyrde at løfte.

Det vil være nogenlunde det samme som at skrive at Post Danmark stjæler
pakkerne, at det er Post Danmarks forretningsmodel at stjæle pakker, og ikke
bare nogle tyvagtige medarbejdere.

Men rent faktisk ved vi ingenting og du fortæller ikke noget.
Men med de oplysninger du har giver vil jeg mene at Elgiganten har en sikker
sag.

Tror du selv at veninden kan bevise at Elgiganten har pålagt sine
medarbejdere at misbruge kundernes e-mail-adresser?

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 31-08-08 20:40

"blue" <x@ywzx.dk> skrev

> [...]
> fra Elgiganten - de misbruger e-mail-adresser". Nu er hun blevet kontaktet
> af Elgiganten, som har sat en advokat på sagen. Har Elgiganten en sag?

Det vil sige at der er tale om en nævenyttig veninde der ikke selv er blevet
dårligt behandlet af Elgiganten, som ikke ved hvad der rent faktisk er
foregået, men alligevel hænger Elgiganten ud.
Jeg vil mene at Elgiganten har en fin sag.

Helt præcist hvad der er sket ved vi så heller ikke, er kunden blevet en del
af medarbejderens vennekreds eller modsat optræder medarbejderens
mailadresse på kundens PC, eller er der måske tale om en geninstallation
hvor messenger automatisk konfigureres.

Det eneste vi ved er at en veninde har fundet en "sag" hun kan køre helt ud
af tangenten, det er vi jo ikke ukendt med her.

mvh
Alex Christensen

Fra : blue

Dato : 01-09-08 16:12

> Det vil sige at der er tale om en nævenyttig veninde der ikke selv er
> blevet dårligt behandlet af Elgiganten, som ikke ved hvad der rent faktisk
> er foregået, men alligevel hænger Elgiganten ud.

Hvordan ved du, at veninden ikke ved, hvad der er foregået?

> Jeg vil mene at Elgiganten har en fin sag.

Jf. hvilke paragraffer?

> [...]
> del af medarbejderens vennekreds eller modsat optræder medarbejderens
> mailadresse på kundens PC, eller er der måske tale om en geninstallation

Du har de oplysninger, jeg har skrevet og det er dem du skal gå ud fra -
ikke alle mulige gætterier og hvis'er...

Fra : Jan Kronsell

Dato : 01-09-08 17:54

blue wrote:
> [...]
>
> Du har de oplysninger, jeg har skrevet og det er dem du skal gå ud
> fra - ikke alle mulige gætterier og hvis'er...

Ud fra de informationer du har oplyst, vil mene, at det eneste svar, der kan
gives er: "Det ved vi ikke, da der mangler oplysninger".

Jan

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-08-08 21:10

alexbo wrote:

> [...]
[klip]
> [...]
> blevet dårligt behandlet af Elgiganten, som ikke ved hvad der rent
> faktisk er foregået, men alligevel hænger Elgiganten ud. Jeg vil mene at

Fin sag om hvad? Ud fra det oplyste kan kvinden sandsynliggøre at en
medarbejder fra Elgiganten har snaget i hendes personlige oplysninger, så
der er ikke noget faktuelt forkert i udsagnet "...de misbruger e-mail
adresser". Derudover er det tilladt at fraråde andre at handle bestemte
steder (ytringsfrihed eksempelvis).

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-08 21:34

Jesper Lund skrev:

> Fin sag om hvad? Ud fra det oplyste kan kvinden sandsynliggøre [...]

Ja - men det er ikke hende der kører balladen. Det er en veninde
der ikke har noget at gøre med den sag.

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-08-08 22:04

Bertel Lund Hansen wrote:
> Ja - men det er ikke hende der kører balladen. Det er en veninde
> der ikke har noget at gøre med den sag.

Kan du redegøre for, hvilken lovgivning der forbyder, at man
offentliggør andenhånds-oplysninger i en sådan sag?

--
Allan Olesen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-08 23:11

Allan Olesen skrev:

> Kan du redegøre for, hvilken lovgivning der forbyder, at man
> offentliggør andenhånds-oplysninger i en sådan sag?

Mit ærinde var at korrigere en fejl i Jesper Lunds indlæg. Jeg
håber ikke du synes at vi skal se gennem fingre med fejl her i
juragruppen.

Hvad veninden angår så har hun fremsat et udsagn som vil kunne
straffes efter injurieparagrafferne medmindre hun opfylder visse
betingelser.

Disse paragraffer tager slet ikke stilling til om oplysningerne
er første-, anden- eller multihånds.

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-09-08 21:10

Bertel Lund Hansen wrote:
> Mit ærinde var at korrigere en fejl i Jesper Lunds indlæg. Jeg
> håber ikke du synes at vi skal se gennem fingre med fejl her i
> juragruppen.

Man kan ikke ud af Jesper Lunds indlæg se, hvem af de to kvinder, han
omtaler. Dermed kan du ikke påvise en fejl.

> Disse paragraffer tager slet ikke stilling til om oplysningerne
> er første-, anden- eller multihånds.

Præcis. Det var min pointe.

--
Allan Olesen

Fra : alexbo

Dato : 31-08-08 22:08

"Jesper Lund" skrev i

> Fin sag om hvad? Ud fra det oplyste kan kvinden sandsynliggøre at en
> medarbejder fra Elgiganten har snaget i hendes personlige oplysninger,

Jaså, du kan på det oplyste bedømme at medarbejderen ikke skulle konfigurere
mailprogam, brovser eller messenger.
Så må du jo kunne fortælle hvorfor maskinen var til rep, og hvad den
fejlede.
Helt præcist hvordan har medarbejderen misbrugt kundens mailadresse?

Veninden påstår at Elgiganten misbruger e-mail adresser, det vil Elgiganten
lade hende stå til ansvar for, det er da lige efter bogen.
Enten kan veninden bevise dette eller også kan hun ikke.
Jeg synes det er fint hvis folk bliver stillet til ansvar for deres mere
eller mindre begrundede beskyldninger.

Der er lige en skribent i denne NG der har beskyldt en borgmester for
embedsmisbrug, en påstand om at han fået ændret en truffet beslutning for
egen vindings skyld, en alvorlig anklage som er ganske gratis.

Det er ikke noget tilfælde at straffeloven klart siger at kun den
forudrettede kan anmode om påtale i injuriesager.
Man vil undgå alle dem der får ondt i røven på andres vegne, hvilket jeg
finder meget fornuftigt.

Det gælder så ikke i dette tilfælde der er nærmest modsat, hvor veninden nu
får trukket sin veninde ind i en sag hun slet ikke ønsker.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-08 22:59

> [...]
> nu
> får trukket sin veninde ind i en sag hun slet ikke ønsker.

Hvorfor var computeren til rep?.
Hvis det har noget med mail programmer at gøre så er det jo hans eneste
mulighed for at afhjælpe fejlen er at til føje hans egen mail adresse på den
computer der er til rep. for at finde fejlen.
Men han kunne jo derefter slette hans egen email adresse igen.
Men har fejlen været en anden så burde han ikke gøre det.
Men moral er hvis du sender noget til rep. så husk alt personligt fjern det
fra computeren/mobilen

Kim

Fra : alexbo

Dato : 31-08-08 23:55

"OZ0SW" skrev i

> Hvorfor var computeren til rep?.
Det har jeg ingen anelse om, det må du spørge dem der ved at teknikeren
snagede.

> Hvis det har noget med mail programmer at gøre så er det jo hans eneste
> mulighed for at afhjælpe fejlen er at til føje hans egen mail adresse på
> den computer der er til rep. for at finde fejlen.

Jeg tror ikke det er teknikeren mailadresse kunden har fundet, men sin egen.
Som jeg læser første indlæg er ejeren blevet tilmeldt messenger, og det er
hun ikke tilfreds med, måske er hendes mailprogram også sat op med hendes
mailadresse men det gør nok ikke noget, men ud over det synes jeg ikke
rigtigt vi har fået nogle brugbare oplysninger ud over at.

"En veninde til hende kontakter dog Elgiganten og får en snak om sagen, men
de tror mere på medarbejderen og vil ikke gøre mere ved sagen"

Det fortæller ikke ret meget.
hvad der er sagen og hvad medarbejderen har forklaret står hen i det uvisse.

Hvad veninden har skrevet på denne facebook ved vi heller ikke ret meget om,
det eneste vi "ved" er at medarbejderen har "snaget".

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 01-09-08 23:30

> mvh
> Alex Christensen

Nu er det mange gange sådan at hvis man har med Microsoft at gøre så kan de
hjælpe dig den vej forudsat at du er logget på Messenger eller har en
Hotmail konto. Samtidigt kan man overføre software den vej igennem, som man
så installere på computeren.
Og derved er kan det ske at han muligvis skulle noget andet efter han har
fundet fejlen og ikke har fjernet hans fingeraftryk.
Har engang oplevet at en computer der skulle være ny(demovare) alligevel
havde være udlejet eller på prøve hos en.
Der lå billeder på maskinen som ikke var beregnet til børn og det var en
maskine som blev købt til at børn kunne spille på.

Kim

Fra : alexbo

Dato : 02-09-08 09:16

"Kim Schmidt Wind" skrev

> Og derved er kan det ske at han muligvis skulle noget andet efter han har
> fundet fejlen og ikke har fjernet hans fingeraftryk.

Tilsyneladende er det ikke teknikerens fingeraftryk den pågældende har
fundet, men sine egne.

"Hun opdager nu, at en person fra Elgiganten har fundet hendes
e-mail-adresse
på pc'en og tilføjet hende på Windows Messenger."
"Han har tilføjet hende som kontaktperson."

Taget for pålydende, så er ejeren af computeren blevet oprettet på messenger
med sig selv som kontaktperson.
Hun kan nu skrive til sig selv, det er næppe noget at bekymre sig om.
Det svarer nogenlunde til at hun har fundet sit eget nummer i sin telefons
telefonbog, så kan hun ringe til sig selv, hvis bare der ikke var optaget
hele tiden.

Nogen har misforstået noget, men hvem og hvad vides ikke.

Men tråden handler egentligt heller ikke om hvad der er sket, men
"venindens" efterfølgende facebook om Elgiganten's påståede misbrug, en i
virkeligheden helt anden og langt alvorligere sag.

Men "veninden" har så fjernet facebook'en så mon ikke sagen slutter der,
Elgiganten er næppe så hidsige så de trækker den så langt de kan.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 02-09-08 23:24

alexbo wrote:
> [...]
> ikke var optaget hele tiden.
>
> Nogen har misforstået noget, men hvem og hvad vides ikke.

Mon ikke den reelle fortolkning er, at Elgiganten personen har oprettet
hende som kontaktperson i SIN Messenger - og måske endda har kontaktet
hende.

Uanset hvordan og hvorledes må det være meget svært at bevise - ikke mindst
for veninden, at vedkommende ikke har fundet mailadressen på anden vis, fx
gennem facebook eller andre tilsvarende fora, nyhedsgrupper eller lignende.

Jan

Fra : Benny Amorsen

Dato : 03-09-08 14:50

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> writes:

> [...]
> gennem facebook eller andre tilsvarende fora, nyhedsgrupper eller lignende.

Veninden bør ikke være i tvivl. Enhver tilføjelse af personer til sin
liste på MSN messenger, kræver at personen accepterer det. Hvis ikke
veninden har accepteret tilføjelsen, så har en anden gjort det for
hende. Hvis veninden har ladet løsen til MSN messenger blive gemt på
PC'en, så har det været let for teknikeren først at tilføje hende, og
derefter klikke "accepter" på hendes PC.

/Benny

Fra : Jesper Lund

Dato : 31-08-08 22:06

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja - men det er ikke hende der kører balladen. Det er en veninde der
> ikke har noget at gøre med den sag.

Jeg kan ikke se at det gør nogen forskel.

--
Jesper Lund

Fra : Peter

Dato : 01-09-08 13:55

> En person indleverer en pc til reparation hos Elgiganten og får pc'en
> retur. Hun opdager nu, at en person fra Elgiganten har fundet hendes
> e-mail-adresse

Har han oprettet hende, med hendes mail adresse på Messenger eller hvordan
skal det forstås?

Fra : blue

Dato : 01-09-08 16:09

Fra : Jan Kronsell

Dato : 01-09-08 17:55

blue wrote:
> "Peter" <pgh@wer.nn> skrev i en meddelelse

> Han har tilføjet hende som kontaktperson.

Kan hun bevise, at han har fundet hendes e-mail adresse ved at "rode" på
hendes pc?

Jan

Fra : Rea721

Dato : 01-09-08 16:18

> [...]

> og får pc'en retur. Hun opdager nu, at en person fra
> Elgiganten har fundet hendes e-mail-adresse på pc'en og

Hvordan _ved_ hun at nogen overhovedet har "fundet" hendes e-mail adresse??
og
Hvordan ved hun at det overhovedet er en fysisk person hos El Giganten der
har
tilføjet hendes adresse på WM??

>Har Elgiganten en sag?

Har veninden overhovedet en sag?

Efter de oplysninger der er i dit indlæg, NEJ.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : blue

Dato : 01-09-08 16:25

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og
> Hvordan ved hun at det overhovedet er en fysisk person hos El Giganten der

Det er underordnet - det er, som jeg har skrevet.

> Har veninden overhovedet en sag?

Hvilken "sag" skulle veninden have? Det er ikke hende, der blander advokater
ind i dette...

> Efter de oplysninger der er i dit indlæg, NEJ.

Hvad svarer du NEJ til? Og ud fra hvilke forudsætninger?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 01-09-08 19:32

> "Rea721" <skod3@721.dk> skrev i en meddelelse

> Det er underordnet - det er, som jeg har skrevet.

> Hvilken "sag" skulle veninden have? Det er ikke hende, der blander
> advokater ind i dette...

Hvis hun ikke har en "sag" har hun nu en meget dårlig sag.
Man kan ikke hænge en virksomhed ud offentligt med så grove beskyldninger,
hvis man ikke kan bevise rigtigheden af dem. Det er nogele ganske grove
beskyldninger, som kan ødelægge en forretning eller i hvert fald tabt
omsætning. Det er netop derfor Elgiganten nu har sat en advokat på sagen.