EU-sag om andre EU-borgeres køb af biler i~
Fra : Klaus Kongsted

Dato : 26-08-08 12:35

Der skulle vel ikke være nogle der har en reference, helst et link, til
den EU-sag der for ~ 5-6 år siden afgjorde at tyskerne og andre
EU-borgere kunne købe de uden afgift ofte billigere nye biler i Danmark?

Så vidt jeg husker var det en stædig tysker mod en sønderjysk
bilforhandler der nægtede at sælge til tyskeren, men jeg erindrer ikke
præcist hvilken retsinstans sagen var for.

Jeg har prøvet google - åbenbart ikke med de rigtige søgeord.

Grunden til min forespørgsel er en hollandsk webshop, der efter at have
fremsendt en ordrebekræftelse pludselig vil afkræve mig flere penge for
produkterne (altså ud over merportoen) med den begrundelse at deres
priser kun gælder for personer bosiddende i Holland. Og jeg tænkte at et
link til denne sag (på engelsk) muligvis ville bringe dem på andre
tanker.

Mvh.
Klaus Kongsted

Fra : HKJ

Dato : 26-08-08 12:46

Klaus Kongsted wrote:

> [...]
> priser kun gælder for personer bosiddende i Holland. Og jeg tænkte at et
> link til denne sag (på engelsk) muligvis ville bringe dem på andre

Alle "større" webshoppe har pligt til at opkræve dansk moms, når de
handler med nogen bosiddende i Danmark. Så hvis beløbet svarer til
forskellen mellem den hollandske moms og den danske moms, så er det
sansynligvis rigtig nok.

Fra : Henning

Dato : 26-08-08 13:03

On Tue, 26 Aug 2008 13:46:12 +0200, HKJ <henrik.k.jensen@miscel.dk>
>Alle "større" webshoppe har pligt til at opkræve dansk moms, når de

Forudsat de har et salg til Danmark på ~250.000 om året. (Jeg erindrer
ikke det præcise beløbs størrelse, men "større webshop" er ikke
begrundelse nok

Fra : Klaus Kongsted

Dato : 26-08-08 14:43

HKJ wrote:

> [...]
> handler med nogen bosiddende i Danmark. Så hvis beløbet svarer til
> forskellen mellem den hollandske moms og den danske moms, så er det

Det er en mindre webshop, som formentlig noget nær aldrig nogensinde har
solgt til danskere før, og det er ikke det der er brugt som begrundelse.
I øvrigt er forskellen en del større end momsforskellem mellem Danmark
(25%) og Holland (19% på denne type varer).

Mvh.
Klaus Kongsted