Skadet mur efter biltyv på flugt fra polit~
Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 24-08-08 22:43

En biltyv har smadret en mur tilhørende vores ejerforening samt en offentlig
lygtepæl.
Jeg ved ikke om de fik fanget tyven, men politiet gjorde da rent faktisk et
overraskende stort forsøg på det med en masse folk og hundepatrulje i
nabolaget. Nu vil jeg bare gerne lige være forberedt før jeg skal til at
snakke med politi og forsikring og kommune osv.

Hvis tyven bliver fundet går jeg ud fra at han er erstatningspligtig. Skal
man i seperat sag imod ham, eller kommer det bare til at indgå som en del af
politiets sag imod ham? Og hvad gør man hvis han ikke er i stand til at
betale?

Hvis tyven ikke bliver fundet gør jeg ud fra at det nok desværre er vores
eget problem. Hører det under hærværk eller hvad kan jeg undersøge om vores
forsikring dækker? (Den dækker nemlig ikke hærværk )

Som nævnt blev der også ødelagt en offentlig lygtepæl, men ikke så alvorligt
at jeg tror kommunen gider gøre noget ved det de første par dage (eller
måske endda uger). Vores mur står lige op af lygtepælen, og jeg har mest
løst til at få vores mur genopbygget straks. Men skal jeg hellere vente til
lygtepælen er i orden, eller har man krav på at kommunen genopbygger muren
igen hvis de får brug for at nedtage en del af den?

Ellers noget vi skal være opmærksom på?

(Muren der er tale om, er bare nogle store fliser på ca. 20kg der ligger i
4-5 lag, uden fliseklæb eller lign. Der er vel ødelagt omkring 10-12 meter)

På forhånd tak
/Peter

Fra : Klaus H

Dato : 24-08-08 23:45

"Peter D. Jørgensen" <pdj1974@hotKILLSPAMMERSmail.com> skrev i en meddelelse news:48b1d5cc$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> En biltyv har smadret en mur tilhørende vores ejerforening samt en offentlig
> lygtepæl.
cut

Hvis bilen havde nummerplader på, dækker en forsikringspulje skaderne.

Om den rejser regreskrav mod gerningsmanden vedrører ikke jer.

Politiet kan oplyse om adressen til forsikringen.

Klaus H (ikke jurist)

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 25-08-08 11:42

"Klaus H" <khvaek@6705e.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis bilen havde nummerplader på, dækker en forsikringspulje skaderne.

Den havde vist ikke nummerplader på

/Peter

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 25-08-08 12:08

"Peter D. Jørgensen" <pdj1974@hotKILLSPAMMERSmail.com> wrote in message

> "Klaus H" <khvaek@6705e.dk> skrev i en meddelelse

> Den havde vist ikke nummerplader på

Det afgørende er, om bilen har en ansvarsforsikring.

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 25-08-08 13:30

> Det afgørende er, om bilen har en ansvarsforsikring.

Det ved jeg ikke endnu - politiet skulle ringe til mig senere på ugen.
Men vil det sige at det er bilens ejer der hæfter for de skader den har
"begået" - uanset hvem chaufføren var? (Om ejeren så har forsikret sig ud af
det eller ej er vel principielt ligegyldigt. Altså bortset fra
sansynligheden i at vi kan få pengene tilbage.)

/Peter