Er det lovligt at sprede en internet-hoax?
Fra : Jakob Munck

Dato : 24-08-08 16:00

En internet-hoax er en falsk skræmmemail, som hævder at der er ved at ske et
eller andet forfærdeligt, som modtagerne skal passe på. Modtagerne opfordres
derfor til at videresende den til alle personer i deres mail-kartotek, og de
naive af disse modtagere, gør naturligvis som de bliver bedt om. Resultatet
er tusinder (millioner) af rundsendte falske advarsler, som belaster nettet
og spreder angst og forvirring.

Hoax:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hoax

Spørgsmål:

- Er det lovligt at videresende sådanne hoax-mails?
- Er det ulovligt, hvis man godt ved, at det er en hoax, altså svindel?
- Hvor finder man lovgrundlaget?
- Hvad gør man, hvis en person fortsætter med at udsende den slags, trods
advarsler om ikke at gøre det?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-08-08 16:48

Jakob Munck skrev:

> - Er det lovligt at videresende sådanne hoax-mails?

Det er ikke i sig selv ulovligt at videresende en mail uanset om
den er sand eller falsk. Det kommer an på indholdet om det er et
lovbrud.

> - Er det ulovligt, hvis man godt ved, at det er en hoax, altså svindel?

Se ovenfor.

> - Hvor finder man lovgrundlaget?

Straffeloven. Men jeg kan ikke henvise til en enkelt paragraf.
Hvilken der er relevant, afhænger af mailens indhold.

> - Hvad gør man, hvis en person fortsætter med at udsende den slags, trods
> advarsler om ikke at gøre det?

Får sig et liv der ikke afhænger af vedkommendes handlinger.

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 24-08-08 18:02

"Jakob Munck" <jm2_FjernDette@webspeed.dk> wrote in message
> En internet-hoax er en falsk skræmmemail, som hævder at der er ved at
> ske et eller andet forfærdeligt,

Nej, mailen om man kan få en Nokia eller Sony E, telefon hvis man
videresender mailen til X antal personer inden xx minutter er også en
hoax, man kan så måske hævde at det vil være forfærdeligt at få en
Nokia/Sony E mobil telefon, men det er nok også det mest forfærdelige i
den mail.

> [...]
> naturligvis som de bliver bedt om. Resultatet er tusinder (millioner)
> af rundsendte falske advarsler, som belaster nettet og spreder angst

Ja direkte idioti.

> Hoax:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Hoax
>
> Spørgsmål:
>
> - Er det lovligt at videresende sådanne hoax-mails?

Ja hvorfor skulle det ikke være det? dumhed er stadig ikke ulovligt.

> - Er det ulovligt, hvis man godt ved, at det er en hoax, altså
> svindel?

Kommer helt an på den hvilken hoax der er tale om.

> - Hvor finder man lovgrundlaget?

For hvad ? retten til at sende emails, eller ?

> - Hvad gør man, hvis en person fortsætter med at udsende den slags,
> trods advarsler om ikke at gøre det?

Sætter personen i sit mail filter.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Ole C

Dato : 24-08-08 18:58

Jakob Munck skrev blandt andet:

> - Hvad gør man, hvis en person fortsætter med at udsende den slags,
> trods advarsler om ikke at gøre det?

Opretter en meddelelsesregel der smider post fra vedkommende væk allerede på
serveren....

--
vh
Ole C

Fra : Jakob Munck

Dato : 25-08-08 07:48

- det er ulovligt at udsende spam i DK, og når en person udsender den samme
hoax til alle i sit mailkartotekt, og opfordrer modtagerne til at gøre det
samme, så er det vel spam, i hvert fald hvis vedkommende ved at den har et
falsk og løgnagtigt indhold (om virus etc.). Dette uanset at afsenderen ikke
har økonomisk egeninteresse i at udsende disse mails.

- hvis en sådan person i øvrigt er en fornuftig person, som sender
almindelige mails, så er det næppe en god ide at sætte vedkommende i
spamfilteret.

- der må altså bruges andre midler. Oplysning er sikkert en metode, men i
visse tilfælde meget langsommelig.

v.h.
Jakob

Fra : Bjarne

Dato : 25-08-08 08:40

Jakob Munck skrev:
> [...]
> spamfilteret.
>
> - der må altså bruges andre midler. Oplysning er sikkert en metode, men i

Hvis personen ikke optræder som erhvervsdrivende, er det ikke ulovlig
spam, men kun dumhed, som ikke er strafbar.

Det mest fortvivlende idiotiske er tilbøjeligheden til at udstille alle
sine venner og kontakter synlige i mailen, men det er heller ikke
ulovligt, det stiller bare store krav til tålmodigheden at skrive
høfligt tilbage og forklare, hvorfor det er en meget dårlig ide.

vh
Bjarne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-08 10:49

Jakob Munck skrev:

> - det er ulovligt at udsende spam i DK

Nå da da. Hvis jeg synes at dit indlæg er spam, er det så
ulovligt at du har sendt det?

Markedsføringsloven forbyder *kommerciel* uanmodet henvendelse
til *nogen*. Den forbyder altså ikke alt det som folk med større
eller mindre berettigelse kalder spam.

Videreudsendelse af en hoax falder ikke ind under
markedsføringsloven .

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-08-08 11:01

> [...]
>
> Markedsføringsloven forbyder *kommerciel* uanmodet henvendelse
> til *nogen*. Den forbyder altså ikke alt det som folk med større

- og de fleste (alle?) abbonnementsbetingelser hos internetudbydere forbyder
spam (unsolicited bulk email).
Så medmindre man klarer sin netforbindelse uden ISP, så vil spam være
aftalebrud og i visse situationer desuden også lovbrud.

/Per

Fra : Bjarne

Dato : 25-08-08 11:12

Per Christoffersen skrev:

> [...]
> Så medmindre man klarer sin netforbindelse uden ISP, så vil spam være
> aftalebrud og i visse situationer desuden også lovbrud.

Der er typisk tale om at en bruger i god tro videresender en advarsel
til bekendte.
Du må også gerne skrive til dine venner, at der er fotofælder i Algade
eller at Irma sælger chilinuggets billigere end Netto eller at du synes,
at de burde søge frelse sammen med dig eller stikke nåle i en dukke, der
forestiller statsministeren.

Jeg tror ikke, at en eneste ISP gider skride ind mod en bruger i den
anledning, og hvis det endelig skulle ske, må det rimeligvis være i form
af en advarsel, sådan at brugeren i gentagelsestilfælde ikke kan
påberåbe sig at være i god tro.

ISPerne burde gøre meget mere for at advare folk imod at videresende
skidt og imod at udstille hinandens adresser i massemails.

Bjarne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-08-08 13:01

Per Christoffersen skrev:

> - og de fleste (alle?) abbonnementsbetingelser hos internetudbydere forbyder
> spam (unsolicited bulk email).

Bliver jeg så hægtet af hvis jeg udsender festinvitationer til
alle på min adresseliste?

--
Bertel

Fra : Jakob Munck

Dato : 25-08-08 19:24

> Nå da da. Hvis jeg synes at dit indlæg er spam, er det så
> ulovligt at du har sendt det?

Ja, helt klart. Altså hvis du kan få en dommer til at give dig medhold. Når
jeg tror dine chancer i så henseende er små, så er det fordi:

1. Indlægget er kun sendt i et eksemplar, ikke i hundredevis
2. Indlægget er oplæg til en debat, og ikke en falsk og løgnagtig advarsel
mod noget, som ikke eksisterer.
3. Indlægget er sendt til en specifik server og ikke til alle i mit
mailkatotek.
4. Mennesker kan undlade at læse Nyhedsgrupper, hvis de ikke vil. Det er
sværere at lukke sin mailbox.

> Markedsføringsloven forbyder *kommerciel* uanmodet henvendelse
> til *nogen*. Den forbyder altså ikke alt det som folk med større
> eller mindre berettigelse kalder spam.

Så du mener altså at jeg roligt kan sende 10.000 mails til tilfældige
mennesker om et eller andet, hvis det bare ikke er kommercielt. Hvis jeg har
politiske synspunkter, skulle jeg således - efter din teori - roligt kunne
udsende mails til hvem som helst, for det er jo ikke kommercielt.

Jeg tror - og håber - at du har uret. Spam er ulovligt.

v.h.
Jakob

Fra : per christoffersen

Dato : 25-08-08 19:35

"Jakob Munck" <jm2_FjernDette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne udsende mails til hvem som helst, for det er jo ikke kommercielt.
>
> Jeg tror - og håber - at du har uret. Spam er ulovligt.

Det kommer an på en definition på ulovligt.
Bertel har ret i, at der ikke findes en lov mod spam som sådan, men kun mod
den kommercielle del af spam.
Spam vil kan være et brud på den aftale man har med sin ISP, men det er
udelukkende en sag mellem ISP-en og spammeren.
Andre kan feks. ikke bringe den sag for en domstol.

Hvis du har en anden opfattelse af retstilstanden, så vil det være bedst med
en henvisning til hvilke love du mener der brydes.

/Per

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 25-08-08 20:21

Jakob Munck wrote:
> Hvis jeg har politiske synspunkter, skulle jeg således - efter din
> teori - roligt kunne udsende mails til hvem som helst, for det er jo
> ikke kommercielt.

Netop. Læs f.eks. følgende artikel:
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=24302

--