Fremleje og studie i udlandet
Fra : Jonas Bo Jalling

Dato : 21-08-08 12:03

Hej alle,

Jeg har en kammarat som skal til at læse i udlandet (Sverige). Han bor i
en lejlighed sammen med hans kæreste, som netop er flyttet ind, men det
er dog kun ham som står på lejekontrakten.
For at han kan få kæresten på lejekontrakten skal de have boet sammen i
to år.
Sagen er nu den, at han skal læse i Sverige og kæresten har ikke råd til
at bo i lejligheden alene, hvorfor de overvejer at fremleje det ene værelse.

Mit spørgsmål er så: Betragtes de i perioden hvor han læser i Sverige
som samboende? Altså vil kæresten kunne bliver skrevet på kontrakten om
ca. 2 år? Eller vil hun først kunne blive det om fire år, når han er
kommet hjem fra studiet?
Problemet er at lejligheden jo vil blive opsagt hvis han f.eks. skal
tage et semester om, da studiet så vil vare længere end de 2, som det er
tilladt at fremleje.

Mvh Jonas Jalling

Fra : Henning

Dato : 21-08-08 14:27

On Thu, 21 Aug 2008 13:03:20 +0200, Jonas Bo Jalling
<jonas@jalling.dk> wrote:

> [...]
>Problemet er at lejligheden jo vil blive opsagt hvis han f.eks. skal
>tage et semester om, da studiet så vil vare længere end de 2, som det er

Så længe han kun lejer et værelse ud, er der tale om udleje, ikke
fremleje. Flytter han ikke sin folkeregisteradresse, bor han stadig i
lejligheden - han er formodentlig hjemme i weekender/ferier?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-08-08 14:45

"Henning" < @> skrev i en meddelelse

> Så længe han kun lejer et værelse ud, er der tale om udleje, ikke
> fremleje. ...

Det er ikke korrekt, - der er tale om fremleje, fordi der er tale om
videreudlejning af en lejet lejlighed.
Se lejelovens kap XII om dette.

/Per

Fra : Henning

Dato : 21-08-08 15:09

On Thu, 21 Aug 2008 15:45:02 +0200, "Per Christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:

>"Henning" < @> skrev i en meddelelse

>Det er ikke korrekt, - der er tale om fremleje, fordi der er tale om
>videreudlejning af en lejet lejlighed.
>Se lejelovens kap XII om dette.

Når mindre en 50% ad det lejede areal udlejes, er det vel ikke
fremleje? Det er jo ikke hele lejligheden, kun et enkelt værelse, der
lejes videre.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-08-08 07:54

> Når mindre en 50% ad det lejede areal udlejes, er det vel ikke
> fremleje? Det er jo ikke hele lejligheden, kun et enkelt værelse, der
> lejes videre.

Al videreudlejning af en lejlighed, - helt eller delvist, er fremleje, og
skal i forholdet mellem oprindelige udlejer og lejer (=fremlejegiver = den
der vil fremleje sin lejlighed ud) håndteres efter Lejelovens regler om
dette (Kap XII).
I forholdet mellem fremlejegiveren og fremlejetageren gælder Lejelovens
almindelige lejeregler.

/Per

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-08-08 22:17

Det springende punkt er, om din kammerat har sin folkeregisteradresse i
lejligheden.

Hvis ja (næppe lovligt eller endsige muligt), så vil det tælle i forhold til
de 2 år og det vil heller ikke være noget problem, hvis studiet trækker ud.
Bortset fra, at forholdet måske ikke holder til det og at udlejer måske
opdager det før de 2 år er gået.

Hvis nej, så er det kæresten, der er fremlejer. Hvilken status personen i
det andet værelse har, er lidt uklart, men pågældende er vel også fremlejer.

Det lyder som om, din kammerat blot skal sørge for at blive færdig til
tiden.