skal man fortælle man er et firma i en han~
Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 19-08-08 15:18

hej ng.

hvis jeg sætter en vare til salg på fx qxl...

skal man så fortælle kunden at det er et firma han handler med?

eller kan man bare sælge det som var det privat det blev solgt...

der vil selvfølgelæig være styr på alt det skatte mæssige.

Mvh.

Nikolai R. jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-08 15:39

Nikolai R. jensen skrev:

> hvis jeg sætter en vare til salg på fx qxl...
> skal man så fortælle kunden at det er et firma han handler med?

Ja, hvis du sælger som firma.

Købeloven:

§ 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger)
   foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit
   erhverv, når køberen hovedsagelig handler uden for sit
   erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at købet ikke er et
   forbrugerkøb.

Hvis en købmand sælger bananer på QXL, handler han som købmand.
Hvis han sælger sit gamle tv, handler han som privat. Hvis han
sælger sit udtjente kasseapparat, handler han som købmand.

Kunden har købelovens forbrugerbeskyttelse når han handler med en
erhvervsdrivende der handler som led i sit erhverv.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 19-08-08 15:42

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, hvis du sælger som firma.

Hvor finder du belæg for dette i den citerede § 4 a?

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 19-08-08 15:43

> [...]
>
> Kunden har købelovens forbrugerbeskyttelse når han handler med en
> erhvervsdrivende der handler som led i sit erhverv.

nu nævner du så lige det brugte kasse apparat....

hvis han sælger det... er det så med 2 års reklamations ret og det hele
eller? eller hvad kommer han til at give af reklamations ret?

det det drejer sig om er at jeg har fundet et sted hvor jeg kan købe billige
mobiler helt privat... brugte... af alle mulige.... kan nok tjene en lille
skilling på at sælge dem videre på qxl... men hænger jeg os på 2 års
reklamations ret på en mobil der måske er 3 år gammel og solgt for 500
kr.... så kan det jo hurtigt blive en dyr fornøjelse...!

har hørt noget om hobby.... ved ikk lige hvordan jeg skal formulere det...
og har kun hørt det halvt... men noget med at man ikke behøver et moms nr.
hvis det er ens hobby man tjener lidt penge på... er der noget om snakken
eller? og hvad med reklamationsret der?

Mvh.

Nikolai R. jensen

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 19-08-08 16:16

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis det er ens hobby man tjener lidt penge på... er der noget om snakken

det skal lige tilføjes at 75% af dem jeg køber er defekte og jeg repper dem
som min hobby!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-08 18:25

Nikolai R. jensen skrev:

> nu nævner du så lige det brugte kasse apparat....

> hvis han sælger det... er det så med 2 års reklamations ret og det hele

Ja.

> det det drejer sig om er at jeg har fundet et sted hvor jeg kan købe billige
> mobiler helt privat...

Du køber dem med salg for øje. Du er derfor erhvervsdrivende.

> men hænger jeg os på 2 års
> reklamations ret på en mobil der måske er 3 år gammel og solgt for 500
> kr...

Ja - men du har ikke forstået hvad reklamationsretten går ud på.

Når du sælger en vare til en kunde, indgår i en aftale. Du skal
levere en vare, og kunden skal betale. Hvis du leverer noget
andet end det aftalte, kan kunden reklamere og få problemet
ordnet gratis.

Hvis du lover en spritny mobil, så skal du selvfølgelig levere
det, og hvis den taber en tast, er den ikke i orden og skal
udbedres.

Hvis du lover en ældgammel mobil der er lige ved at stå af, så
skal du levere det, og når den så står af og kunden klager, siger
du bare: Jamen, jeg har jo fortalt dig at det var lige op over at
den gik i udu. Derfor har du ikke krav på noget.

Med andre ord: Varen skal svare til det der aftales. Er det en
let brugt mobil, må der ikke være ret meget i vejen med den. Er
den meget slidt, kan kunden ikke forvente at den virker som ny.

Men det kan måske blive en ubehagelig gråzone at manøvrere i med
vurderinger som der er uenighed om.

> og har kun hørt det halvt... men noget med at man ikke behøver et moms nr.

Momsregistreret eller ej har ikke noget at gøre med om det er et
firma. Det har kun noget med omsætningens størrelse at gøre.

--
Bertel

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 19-08-08 18:42

> [...]
> den meget slidt, kan kunden ikke forvente at den virker som ny.
>
> Men det kan måske blive en ubehagelig gråzone at manøvrere i med

hvis jeg sælger en mobil med teksten virker 100% som den skal. <-- betragtes
den så ikke at virke som en ny?

problemet er at jeg køber lidt defekte og brugte mobiler... repper dem og
sælger dem..... de virker selvfølgelig 100% som de skal når jeg sælger dem!
men ved os godt at kunder kan være det værste der findes:) så hvad nu hvis
den efter 5 måneder får en fejl... en fejl som ville garanti dækket hvis du
havde købt mobilen som ny i fx TDC... skal jeg så også reppe den gratis...?
jeg solgte jo en brugt mobil... som måske er 2 år gammel på salgs
tidspunktet...

> Momsregistreret eller ej har ikke noget at gøre med om det er et
> firma. Det har kun noget med omsætningens størrelse at gøre.

men hvad med det der hobby noget? <-- eller er det bare en skrøne?

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-08-08 16:00

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis en købmand sælger bananer på QXL, handler han som købmand. Hvis han
> sælger sit gamle tv, handler han som privat. Hvis han sælger sit
> udtjente kasseapparat, handler han som købmand.

Hvis en købmand sælger sit gamle TV på QXL, er der tale om en handel der
formidles af en erhvervsdrivende (QXL), og derfor vil køberen have
rettigheder som i forbrugerkøb.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-08-08 17:53

Just wrote:

> Sjovt nok, så er det ikke den opfattelse forbrugerstyrelsen har. På QXL
> kender man navnet (alias eksempelvis), mens
> man på Lautitz.com og Brun Rasmussen er beskyttet da det er disse "huse"
> der står som sælger.

Forbrugerombudsmanden har stævnet QXL vedr. dette spørgsmål
<http://www.forbrug.dk/nyheder/pressemeddelelser/qxl-fortryd/>

Dermed selvfølgelig ikke sagt at han vinder sagen..

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-08-08 19:04

Nikolai R. jensen wrote:

> [...]
> så hvad nu hvis den efter 5 måneder får en fejl... en fejl som ville
> garanti dækket hvis du havde købt mobilen som ny i fx TDC... skal jeg så

Du er erhvervsdrivende, ingen tvivl om det. Da der er tale om
forbrugerkøb, er der 2 års reklamationsret med 6 måneders
formodningsregel, hvor du som sælger -- groft sagt -- skal bevise at
defekten ikke var til stede på købstidspunktet. Den bevisbyrde er nok
nemmere at løfte hvis har oplyst kunden at mobiltelefonen er 5 år gammel
og repareret flere gange end hvis du blot har oplyst at den "virker 100%
som ny" (for nu at tage to ekstreme yderpunkter).

--
Jesper Lund

Fra : Bo

Dato : 20-08-08 06:28

On 19 Aug., 17:18, "Nikolai R. jensen" <n...@spritstiv.dk> wrote:
> [...]
>
> eller kan man bare sælge det som var det privat det blev solgt...
>
> der vil selvfølgelæig være styr på alt det skatte mæssige.

Du er ikke registreret i CVR.dk ? vh Bo