Lotto gevinst fra udlandet
Fra : Ukendt

Dato : 18-08-08 15:05

Hej
Hvis man vinder en større gevinst i et udenlandsk lotto spil,kan man
så bare tage gevinsten med til Dk ? Og hvordan bliver man beskattet?

/gubbi

Fra : Knut

Dato : 18-08-08 15:50

Beskatningen afhænger hvad du fortæller SKAT - og tage pengene med hjem
handler jo dybest set om at blive opdaget eller ej.

Knut

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-08-08 16:22

"Knut" <enbedreemailadresse@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Beskatningen afhænger hvad du fortæller SKAT - og tage pengene med hjem
> handler jo dybest set om at blive opdaget eller ej.

Øh, du befinder dig i jura-gruppen

Fra : alexbo

Dato : 18-08-08 16:33

<gubbi> skrev

> Hvis man vinder en større gevinst i et udenlandsk lotto spil,kan man
> så bare tage gevinsten med til Dk ? Og hvordan bliver man beskattet?

En lottogevinst vundet i EU bliver betragtet som vundet herhjemme, d.v.s 15%
gevinstafgift.
Gevinster vundet uden for EU bliver indkomstbeskattet.

Princippet er i store træk at spil der udbydes eller kunne udbydes herhjemme
er godkendte spil.
Internetpoker som ganske vist ikke findes hos Danske Spil er godkendt, det
skyldes at Danske Spil har tilladelse til at drive netbaseret Poker.

Så hvis man vælger at spille på nettet så vælg en EUbaseret side.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-08 19:10

On Mon, 18 Aug 2008 17:32:48 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>skyldes at Danske Spil har tilladelse til at drive netbaseret Poker.
>
>Så hvis man vælger at spille på nettet så vælg en EUbaseret side.

Tak for et godt svar Alex,jeg var nemlig ikke ude på at snyde skat for
deres andel.

gubbi

Fra : Barney Gumble

Dato : 19-08-08 07:12

gubbi skrev:

> Tak for et godt svar Alex,jeg var nemlig ikke ude på at snyde skat for
> deres andel.

Pas på du ikke snyder dig selv. Vinder du en gevinst i et EU/EØS-land
skal du ikke betale yderligere afgift.

BG

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-08-08 03:40

alexbo wrote:
> [...]
> Internetpoker som ganske vist ikke findes hos Danske Spil er godkendt, det
> skyldes at Danske Spil har tilladelse til at drive netbaseret Poker.
[...]

Hvordan er beskatningen ved internetpoker udenfor EU? Man kan jo godt
hive kr 5000 hjem, men hævde at man oprindeligt har sendt kr 3500 den
anden vej, og at man derfor kun skal indkomstbeskattes af overskuddet,
som er på kr 1500...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Barney Gumble

Dato : 19-08-08 07:15

Peter Knutsen skrev:

> [...]
> hive kr 5000 hjem, men hævde at man oprindeligt har sendt kr 3500 den
> anden vej, og at man derfor kun skal indkomstbeskattes af overskuddet,

I sådan et tilfælde skal du lave et samlet regnskab over alle dine
indskud og udtræk fra samtlige spillesteder uden for EU. Herefter skal
du kun betale indkomstskat af et evt. nettooverskud. Ironisk nok, kan
man ikke trække et nettounderskud fra, men man kan dog trække udgifter
som man kan påvise hører til ens pokerspil fra. Man kan fx trække
forholdsvise udgifter til internetforbindelse fra.

BG

Fra : Barney Gumble

Dato : 19-08-08 07:11

alexbo skrev:
> <gubbi> skrev

> En lottogevinst vundet i EU bliver betragtet som vundet herhjemme, d.v.s 15%
> gevinstafgift.

Er du sikker på det?

Det er vel nærmere normalen, at gevinstafgiften allerede _er_ betalt i
det land hvor spillesiden/selskabet har licens og derfor skal der ikke
igen betales en ny afgift i Danmark (det ville være i strid med EU
reglerne). Det afgørende i de domme der er på området er jo også netop,
hvor en spiludbyder betaler afgifter. Er det i et EU/EØS-land kan man
beholde hele sine udbetalte gevinst selv.

Jeg mener med andre ord, at en gevinst vundet i et andet EU/EØS-land er
100 % afgift- og skattefri.

BG

Fra : alexbo

Dato : 19-08-08 09:48

"Barney Gumble" skrev

> Er du sikker på det? Det er vel nærmere normalen, at gevinstafgiften
> allerede _er_ betalt

Hvis den er betalt skal den nok ikke betales igen.
Det gælder forøvrigt også indkomstbeskatning, bliver man beskattet i
udlandet af en udenlandsk indkomst, bliver man som hovedregel ikke beskattet
herhjemme af samme indkomst.

Mit kendskab til afgift og skattereglerne med hensyn til en i udlandet
erhvervet indtægt er ikke så stort at jeg vil kaste mig ud i en større
redegørelse.
Men jeg er sikker på at gubbi gerne vil have en præcisering af reglerne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Barney Gumble

Dato : 19-08-08 11:35

alexbo skrev:
> "Barney Gumble" skrev

> Hvis den er betalt skal den nok ikke betales igen.

Det var egentlig også blot det jeg hæftede mig ved. Dit svar kunne godt
opfattes som om, at man altid skulle betale de 15 % i dansk
gevinstafgift. Jeg tror det hører til de absolutte sjældenheder, at der
ikke allerede er trukket gevinstafgift fra det beløb man får udbetalt.

> Det gælder forøvrigt også indkomstbeskatning, bliver man beskattet i
> udlandet af en udenlandsk indkomst, bliver man som hovedregel ikke beskattet
> herhjemme af samme indkomst.

Og det er samme princip der gør, at man heller ikke skal betale
indkomstskat af en gevinst fra et EU/EØS-land, da man heller ikke
betaler skat af en dansk gevinst.

> [...]
> redegørelse.
> Men jeg er sikker på at gubbi gerne vil have en præcisering af reglerne.

Det afgørende er såmænd blot, hvor afgiften er betalt.

Reglerne på området er godt nok ikke specielt klare, men som det er lige
nu, så kan man uden problemer modtage og beholde hele sin gevinst hvis
den er vundet i et EU/EØS-land, såfremt der er betalt afgift i et
EU/EØS-land. Der findes vist nogle få spiludbydere, som har licens i et
EU/EØS-land, men som ikke betaler afgift i et EU/EØS-land. Her vil man i
så fald skulle opgive sin gevinst som en normal indkomst. Det er derfor
en god ide, at holde sig til spillesteder, der betaler afgifter i EU/EØS.

Tager man fx til Tyskland og vinder en million på et skrabelod, så tror
jeg godt man kan regne med, at der _er_ betalt afgift og derfor kan man
beholde hele gevinsten. Vinder man derimod på et skrabelod i fx USA, vil
man skulle betale indkomstskat, uanset om der er betalt gevinstafgift i USA.

Reglerne er lidt mere udførligt forklaret her:

http://www.betxpert.com/articles/item.asp?id=12

Der tales om gevinster fra bookmakere, men de kan bruges analogt med
gevinster fra lotterier.

BG