Dækker en forsikring gamle elinstallatione~
Fra : /A

Dato : 17-08-08 14:38

Hej
Jeg købte sidste efterår et hus. Huset er fra 1945 og det trængte til
nyt tag, som det er ved at få nu. Under denne tagrenovering/fornyelse
skal der ny isolering på loftet da det gamle bestod af tagmåtter/
aviser/gamle madrasser og lignende. Jeg har ryddet loftet som nu er
blotlagt. Nu viser det sig at strømledningerne der er ført rundt på
loftet og trækkes ned i værelserne derfra er meget gamle og ligger i
elektrikerrør der er rustede. Disse elektrikerrør er af metal og
knækkede flere steder så de strømførende ledninger er blotlagt. Det er
tydeligt at der skal en elektriker til her.
Mit spørgsmål er nu: Udgifter til elektriker er det noget der er
dækket af min husforsikring (Fair)? Jeg har også en
ejerskifteforsikring, vil den være aktuel (Tryg)? (Der står ikke
noget i tilstandsrapporten om disse ledningers tilstand)

Tak for svar
AAge

Fra : Bjarne

Dato : 17-08-08 21:44

/A skrev:
> [...]
> ejerskifteforsikring, vil den være aktuel (Tryg)? (Der står ikke
> noget i tilstandsrapporten om disse ledningers tilstand)

Husforsikringen dækker næppe noget.
Jeg ville melde det til ejerskifteforsikringen.
vh
<bjsrne

Fra : Knut

Dato : 18-08-08 05:34

Din husforsikring vil nok ikke røre sagen med en ildtang - der er jo ikke
tale om en skade men 'bare' forældelse (slitage), som er en del af ejerens
vedligeholdelse.
Din brandforsikring kan evt. skifte huset ud, hvis det brænder ned.

Det er jo klart at tilstandsrapporten ikke nævner disse
forældelsesproblemer, hvis det er nødvendigt at pille taget af for at kunne
konstatere problemet. Om du kan hente noget fra ejerskifteforsikringen er
tvivlsomt, men din eneste reelle chance.

Knut

Fra : Codexx

Dato : 18-08-08 00:58

On 17 Aug., 22:37, "/A" <aarge...@gmail.com> wrote:
> [...]
> ejerskifteforsikring, vil den være aktuel (Tryg)?  (Der står ikke
> noget i tilstandsrapporten om disse ledningers tilstand)

Medmindre elinstallationerne altid har været ulovlige (dvs. de også
var ulovlige på opførelsestidspunktet), er der næppe noget at hente
ved forsikringerne, da de ikke dækker alm. slid og ælde. Eneste anden
mulighed kunne være hvis sælger har givet en /garanti/ for at
elinstallationerne er i en bestemt stand, men det er nok ikke
sandssynligt.

/Codexx