Bilafgift igennem tiderne
Fra : Søren

Dato : 17-08-08 08:12

Hej allesammen

Jeg prøver at hitte ud af hvorledes man har beskattet biler igennem
tiderne, men det er sørme ikke nemt.

Pt. er det 1966 jeg prøver at hitte ud af, og jeg er kommet frem til at
bilerne i det år, (sansynligvis) har været pålagt 9% oms ..

http://www.dsk.dk/om_dsk/historie/omsenogmomsen.html

... men hvorledes det stod til med selve afgiften kan jeg ikke finde. Er
der nogen der kender til reglerne dengang, eller nogen de rmåske kender
en side hvor afgiftshistorien er skevet?

mvh Søren

Fra : Bjarne

Dato : 17-08-08 10:44

Søren skrev:
> [...]
> der nogen der kender til reglerne dengang, eller nogen de rmåske kender
> en side hvor afgiftshistorien er skevet?

Du kunne prøve at spørge FDM. De bruger meget energi på at fremstille
bilafgifter som en konspiration om at stjæle bilisternes penge og få dem
til at forsvinde sporløst ned i den onde statskasse.

Bjarne

Fra : Søren

Dato : 17-08-08 11:11

Bjarne skrev:

> Du kunne prøve at spørge FDM. De bruger meget energi på at fremstille
> bilafgifter som en konspiration om at stjæle bilisternes penge og få dem
> til at forsvinde sporløst ned i den onde statskasse.

hehe .. det er rigtigt. Jeg er dog ikke medlem, så de vil nok ikke svare.

mvh Søren

Fra : alexbo

Dato : 17-08-08 11:38

"Søren" skrev

> Jeg prøver at hitte ud af hvorledes man har beskattet biler igennem
> tiderne, men det er sørme ikke nemt.

Næh, det skyldes måske at man ikke som sådan har beskattet biler.
Man har så vidt jeg ved aldrig betalt skat af værdi af egen bil, på samme
måde som værdi af egen bolig.

Du skal nok lede efter registreringafgift, oms, moms, vægtafgift,
formuebeskatning, brændstofafgift, forsikringsafgift, dækafgift, o.s.v.,
hvis du vil have et samlet billede.

Jeg vil foreslå dk.fritid.bil

mvh
Alex Christensen

Fra : Søren

Dato : 18-08-08 19:01

alexbo skrev:
> "Søren" skrev

> Næh, det skyldes måske at man ikke som sådan har beskattet biler.
> Man har så vidt jeg ved aldrig betalt skat af værdi af egen bil, på samme
> måde som værdi af egen bolig.

Skal du spille kæk din laps.

> Du skal nok lede efter registreringafgift, oms, moms, vægtafgift,
> formuebeskatning, brændstofafgift, forsikringsafgift, dækafgift, o.s.v.,
> hvis du vil have et samlet billede.

Jeg har søgt og søgt .. men uden held.

> Jeg vil foreslå dk.fritid.bil

Det er sgu lidt sjovt. Jeg var sikker på at jeg allerede havde spurgt
dér, men jeg kan ikke finde indlæget. Jeg prøver lige igen.

mvh Søren

Fra : alexbo

Dato : 18-08-08 19:06

"Søren" skrev

> Jeg har søgt og søgt .. men uden held.

> men jeg kan ikke finde indlæget.

Måske du skulle starte med at lede efter noget der er nemt at finde.

mvh
Alex Christensen

Fra : OZ3BTO

Dato : 17-08-08 12:16

"Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse
> [...]
> der nogen der kender til reglerne dengang, eller nogen de rmåske kender
> en side hvor afgiftshistorien er skevet?

Prøv at kontakte ham dr har lavet denne her side http://nrpl.dk/

Ham ved en del om biler også fra ældre tid mon ikke han kan hjælpe

Fra : Poul Christensen

Dato : 19-08-08 17:57

Søren <spammers@die.young> wrote in news:48a7cf65$0$56772
> [...]

> der nogen der kender til reglerne dengang, eller nogen de rmåske kender
> en side hvor afgiftshistorien er skevet?

Et rigtigt jurasvar må være en henvisning til lov nr. 72 og 73 af 31/3 1965
vedr. vægtafgift og omsætningsafgift for motorkøretøjer (blev senere til
registreringsafgift) De findes næppe på nettet, men i Lovtidende på et
større bibliotek.

Kan du nøjes med en bredere beskrivelse er der en historisk gennemgang af
afgifterne i Dansk Toldhistorie, bind 5. Den er vist heller ikke
tilgængelig på nettet.

mvh poul christensen