Skolepatrulje
Fra : Jan Eliasen

Dato : 16-08-08 18:51

Hejsa

På vej til arbejde kommer jeg hver morgen forbi en skole, som har en
skolepatrulje stående, som stiller sig ud på vejen og spærrer vejen
for trafikanter en gang i mellem for at skolebørnene kan komme sikkert
over vejen.

MEN, de gør det et sted, hvor der ikke er fodgængerfelt. I min gamle
skole var det ved et fodgængerfelt, hvor jeg kan forstå, at der kan
være billister der ikke respekterer, at der skal stoppes.

Er det lovligt at spærre for trafikken et sted, hvor der ikke er
fodgængerfelt?

--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Fra : Holst

Dato : 16-08-08 19:11

Jan Eliasen wrote:

> [...]
> være billister der ikke respekterer, at der skal stoppes.
>
> Er det lovligt at spærre for trafikken et sted, hvor der ikke er

Tjah, § 3:

Stk. 2. Særligt hensyn skal vises over for børn, skolepatruljer, ældre
mennesker samt personer, der ifølge særligt af trafikministeren fastsat
kendetegn eller i øvrigt, efter hvad der fremgår af omstændighederne,
lider af svækket syn eller hørelse eller anden legemlig mangel eller
sygdom, som er til ulempe for dem i færdslen.

Ellers kunne jeg ikke lige finde noget, der omhandler skolepatruljer
eller lignende eller direkte tilladelse til at spærre trafikken. Men så
grundigt har jeg jo heller ikke skimmet færdselsloven.

Fra : Knut

Dato : 16-08-08 19:13

"Jan Eliasen" <eliasen@nospam.nospam> wrote in message
> [...]
> være billister der ikke respekterer, at der skal stoppes.
>
> Er det lovligt at spærre for trafikken et sted, hvor der ikke er

Ja da - hvad skulle forhindre det?

Det er lovligt at passere gaden hvor som helst (næsten) - et fodgængerfelt
er bare en ekstra hjælp. På min hjemegn kan der være op til 20-30 km til
nærmeste fodgængerfelt - men børnene (og de voksne) skal alligevel i skole
og dermed for en stor dels vedkommende passere vejen.

Knut

Fra : JBH

Dato : 16-08-08 20:17

"Knut" <enbedreemailadresse@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nærmeste fodgængerfelt - men børnene (og de voksne) skal alligevel i skole
> og dermed for en stor dels vedkommende passere vejen.

Bilister SKAL stoppe op for fodgængere ved et fodgængerfelt og lade dem
passere, det skal de ikke andre steder (men bilisten har naturligvis ikke
påkørselsret de andre steder

/JBH

Fra : Knut

Dato : 16-08-08 20:39

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>>

> Bilister SKAL stoppe op for fodgængere ved et fodgængerfelt og lade dem
> passere, det skal de ikke andre steder (men bilisten har naturligvis ikke

Bilister skal sandelig også standse op for fodgængere andre steder, hvis
fodgængeren har påbegyndt sin 'overgang'

Knut

Fra : JBH

Dato : 16-08-08 21:04

> "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> wrote in message

> Bilister skal sandelig også standse op for fodgængere andre steder, hvis
> fodgængeren har påbegyndt sin 'overgang'

Ja naturligvis, for bilisten har jo ikke påkørselsret....

Mht. fodgængerfelter, så er det rystende så mange bilister som IKKE stopper
for fodgængere ved fodgængerfelter, jeg ved ikke om bilisterne ikke gider
stoppe eller de bare ikke kender færdselsloven.

/JBH

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-08-08 21:10

"Knut" <enbedreemailadresse@mail.dk> wrote in

> Bilister skal sandelig også standse op for fodgængere andre steder, hvis
> fodgængeren har påbegyndt sin 'overgang'

Iflg. hvilken lov? Der er ikke påkørselsret men fodgængeren har vigepligt
ved passage af vej udenfor fodgængerfelter.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-08 22:37

Henrik Stidsen skrev:

> Iflg. hvilken lov?

Bilisten skal sikre sig at han ikke kører fodgængeren ned. Det er
ikke sikkert at han behøver standse. Det gælder uanset om
fodgængeren har brudt sin vigepligt.

> Der er ikke påkørselsret men fodgængeren har vigepligt
> ved passage af vej udenfor fodgængerfelter.

Ja, men overholder han den ikke, skal bilisten alligevel passe
på.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-08-08 00:08

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote in

> Bilisten skal sikre sig at han ikke kører fodgængeren ned. Det er
> ikke sikkert at han behøver standse. Det gælder uanset om
> fodgængeren har brudt sin vigepligt.

Hvilket, som du siger, ikke betyder at billisten skal holde tilbage for
fodgængere der ønsker at krydse vejen udenfor fodgængerfeltet.

> Ja, men overholder han den ikke, skal bilisten alligevel passe
> på.

Hvilket jo er tilfældet uanset hvem der ikke overholder vigepligt :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-08-08 08:46

Henrik Stidsen skrev:

> Hvilket, som du siger, ikke betyder at billisten skal holde tilbage for
> fodgængere der ønsker at krydse vejen udenfor fodgængerfeltet.

Nej, men han skal om nødvendigt holde tilbage for dem der har
påbegyndt overgangen, og det er dem vi taler om.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-08-08 13:55

> Nej, men han skal om nødvendigt holde tilbage for dem der har
> påbegyndt overgangen, og det er dem vi taler om.

Uanset at fodgængeren har påbegyndt sin passage af vejen, uden for
fodgængerfeltet, så er der ikke noget krav om at billisten skal holde
tilbage. Det er fodgængeren der har overtrådt sin vigepligt. Billisten skal
naturligvis gøre alt hvad vedkommende kan for at undgå at påkøre
fodgængeren, præcis som i alle andre situationer med overtrådt vigepligt.

Fra : per christoffersen

Dato : 17-08-08 15:06

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> naturligvis gøre alt hvad vedkommende kan for at undgå at påkøre
> fodgængeren, præcis som i alle andre situationer med overtrådt vigepligt.

Du må hellere læse FÆL §27 igen.
Og supplere med §10 også.

Så burde det være klart, at der ikke er tale om en vigepligt for
fodgængeren, men kun et påbud om forsigtighed. Derimod er der tale om en
forpligtigelse for den kørende til at give den gående plads.

/Per

/Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-08-08 16:23

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> wrote in

> [...]

> fodgængeren, men kun et påbud om forsigtighed. Derimod er der tale om en
> forpligtigelse for den kørende til at give den gående plads.

Jeg læser §27 som at den gående går langs med vejen, ikke på tværs af
vejen. Mig bekendt gælder vigepligtsreglerne alle trafikanter - FÆL
definerer en trafikant således:
Trafikant: enhver, der færdes eller i øvrigt opholder sig på vej eller i
køretøj på vej.

Dvs, fodgængeren har vigepligt når vedkommende krydser vejbanen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-08-08 18:13

Henrik Stidsen skrev:

> Dvs, fodgængeren har vigepligt når vedkommende krydser vejbanen.

Det forhindrer ikke at man krydser vejen, og det forhindrer
heller ikke at man går over en fri vej hvor der så dukker en
hurtig bil op.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-08-08 18:39

> Det forhindrer ikke at man krydser vejen, og det forhindrer
> heller ikke at man går over en fri vej hvor der så dukker en
> hurtig bil op.

Jeg fanger ik din pointe her ?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-08-08 07:49

> "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> wrote in

> Jeg læser §27 som at den gående går langs med vejen, ikke på tværs af
> vejen.

Det forbehold kan jeg ikke se i lovteksten.

/Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-08-08 19:47

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in

> Det forbehold kan jeg ikke se i lovteksten.

§ 27. Kørende, som møder eller kører forbi gående, skal give den gående tid
til at vige til side samt i øvrigt give den gående fornøden plads på vejen.

Det giver ikke meget mening at vige til siden hvis man er på vej på tværs
af vejen gør det? ;)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-08-08 15:05

Henrik Stidsen skrev:

> tilbage. Det er fodgængeren der har overtrådt sin vigepligt. Billisten skal
> naturligvis gøre alt hvad vedkommende kan for at undgå at påkøre
> fodgængeren

og det kan indebære at han skal holde tilbage. Han må f.eks. ikke
køre forbi med en margin på 5 cm.

EOD.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-08 13:28

On 16 Aug 2008 20:10:19 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>Iflg. hvilken lov? Der er ikke påkørselsret men fodgængeren har vigepligt
>ved passage af vej udenfor fodgængerfelter.

Nej forgængere har ikke vigepligt. Det følger af FL § 10 stk 4:
"Gående, der vil passere kørebane eller cykelsti, skal, når kørebanen
eller cykelstien betrædes, udvise den forsigtighed,
der er nødvendig under hensyn til afstanden til og hastigheden af
kørende, der nærmer sig stedet. Passagen skal ske uden unødigt
ophold."
Der er således ikke er nær så strenge forpligtelser for gående som der
er for bilister der måtte have ubetinget vigeplit.
/lo

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-08-08 19:48

lo at danbbs dk wrote in

> Nej forgængere har ikke vigepligt. Det følger af FL § 10 stk 4:

Men en fodgænger er en trafikant og dermed skal fodgængeren følge alle
regler for vigepligt - eller hvad?

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-08 21:50

On 18 Aug 2008 18:47:55 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>lo at danbbs dk wrote in

>Men en fodgænger er en trafikant og dermed skal fodgængeren følge alle
>regler for vigepligt - eller hvad?
Vigepligt gælder for kørende; for gående gælder det knap så skrappe
krav i § 10, stk. 4 når de skal krydse en vej, og det krav er netop
ikke vigepligt. I 'Færdselsloven med kommentarer' fra DJØF forlaget
skrevet af jurister fra Justitsministeriets
Færdselssikkerhedsafdeling, står dog: "Som en tommelfingerregel kan
man nok fortsat gøre gældende at, at en gående som hovedregel tager
det første skridt ud på kørebanen >>på eget ansvar<<." (når der ikke
er fodgængerovergang). Så selv om der ikke er vigepligt for fodgængere
må de dog heller ikke gå over gaden uden at se sig for og tage hensyn
til trafikken, igen der gælder andet ved en fodgængerovergang.
/lo

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-08-08 22:16

lo at danbbs dk wrote in news:jinja4527g1rm5uo5mvrbjg322lj5psbaj@4ax.com:

> Så selv om der ikke er vigepligt for fodgængere
> må de dog heller ikke gå over gaden uden at se sig for og tage hensyn
> til trafikken

Er det ikke tilsvarende som vigepligt?

Derudover...

Er fodgængere ikke trafikanter?

Gælder vigepligt ikke for alle trafikanter?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-08 01:14

Henrik Stidsen skrev:

> Er fodgængere ikke trafikanter?

Jo. FÆL's første afsnit med generelle regler handler om
trafikanter.

   Kapitel 2

   Regler for al færdsel

   Grundregler m.v.

   § 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise
   agtpågivenhed, så at [...]

> Gælder vigepligt ikke for alle trafikanter?

Nej,. I Færdselslovens afsnit om vigepligt drejer det sig om
kørende trafikanter:

   Vigepligt m.v.

   § 26. Kørende skal iagttage særlig forsigtighed ved vejkryds.

   Stk. 2. Ved kørsel ind på eller over en vej har den kørende
   vigepligt for den kørende færdsel [...]

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-08-08 08:31

> Er det ikke tilsvarende som vigepligt?

Nej.
Vigepligt er en pligt til at holde tilbage uden at influere på de andre
trafikanters færden.
Sådan kan man bestemt ikke tolke hverken færdselsloven eller
færdselssikkerhedsafdelingens kommentarer.

/Per

Fra : /Peter

Dato : 16-08-08 19:20

"Jan Eliasen" <eliasen@nospam.nospam> skrev i en meddelelse
> [...]
> være billister der ikke respekterer, at der skal stoppes.
>
> Er det lovligt at spærre for trafikken et sted, hvor der ikke er

Her er vel tale om trafikregulering, og svjv. er politiet de eneste der
må lave
trafikregulering eller uddele bemyndigelser hertil, f.eks. til HJV ved
cykelløb.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-08-08 20:32

"/Peter" <nospam@no.mail> wrote in

> Her er vel tale om trafikregulering, og svjv. er politiet de eneste der
> må lave
> trafikregulering eller uddele bemyndigelser hertil, f.eks. til HJV ved
> cykelløb.

Og politiet godkender skolepatruljerne så mon ik de har givet dem
bemyndigelse?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-08 22:39

Henrik Stidsen skrev:

> Og politiet godkender skolepatruljerne så mon ik de har givet dem
> bemyndigelse?

Ifølge Retsinfo må SP'erne ikke dirigere andet end fodgængere.

Spørgsmålet er hvad de præcis har gjort. Hvis de i god tid
stiller sig ud på vejen og der derefter kommer en strøm af unger,
så skal tilkomne bilister jo holde tilbage - præcis som hvis der
ingen SP'er var.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-08-08 00:17

> Ifølge Retsinfo må SP'erne ikke dirigere andet end fodgængere.

Ka du være lidt mere præcis?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-08-08 08:45

Henrik Stidsen skrev:

> Ka du være lidt mere præcis?

https://www.retsinformation.dk/_GETDOCM_/ACCN/C19980018360-REGL

Se under G. Funktion.

--
Bertel

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-08-08 09:11

Bertel Lund Hansen skrev den 17-08-2008 09:44:

> https://www.retsinformation.dk/_GETDOCM_/ACCN/C19980018360-REGL
>
> Se under G. Funktion.

Det giver så ikke nogen mening med slikkepinde (håndskilt) og veste,
samt træde ud på kørebanen for at eleverne kan krydse kørebanen
(bilisterne bliver ligesom dirigeret til at stoppe).

Bilisterne skal naturligvis i forvejen stoppe, men SP'erne gør ligesom
noget ekstra for at gøre opmærksom på elev-færdsel.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Holst

Dato : 16-08-08 19:20

Jan Eliasen wrote:

> [...]
> være billister der ikke respekterer, at der skal stoppes.
>
> Er det lovligt at spærre for trafikken et sted, hvor der ikke er

Læs mere her:

http://www.sikkertrafik.dk/db/files/skoleogfardselweb_1.pdf