Ændret studieordning efter barselsorlov
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-08-08 20:54

Hej

Jeg står i en ret træls situation. Jeg er pt. på barselsorlov og skal
være det frem til januar, hvor jeg skal starte på 2. semester. I alt
12 måneders barselsorlov, da studiet er årsbaseret, og jeg ikke kan
vende tilbage før da.

Men nu har de ændret ret kraftigt i studieordningen. To fag der
tidligere lå på 2. og 3. semester er flyttet til 1. og 2. semester.
Det er ikke godt, for pludselig mangler jeg et semesters undervisning
i to af de fag jeg skal have når jeg kommer tilbage fra orloven.

Er der nogen lovgivning om hvad der sker i sådanne tilfælde, eller må
jeg bare selv prøve at læse de to fag op?

Mvh Trine

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-08-08 06:29

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i
meddelelsen news:u7iajjrug.fsf@trinekc.dk...
> [...]
>
> Er der nogen lovgivning om hvad der sker i sådanne tilfælde,
> eller må
> jeg bare selv prøve at læse de to fag op?

Normalt er det sådan at den studieordning du læser efter, er
den du eksamineres efter. Læser du altså efter en
studieordning fra fx 2005, er det den du eksamineres efter,
også selvom du har været på barsel.
Men i dit tilfælde ville jeg spørge studievejlederen -det er
det hun/han er der for.
Endelig er der jo mulighed for at søge dispensation hos
studienævnet således at du kan tage fagene i en anden
rækkefølge. Afhængig af studiet, behøver du jo ikke
nødvendigvis tage tingene i rækkefølge.

Men jeg taler om universiteterne - de videregående uddannelse
(mellemlange) kan være anderledes.

Studieordningerne skal følge lovgivningen - på universiteterne
skal de godkendes af studienævnet, der igen skal have dem
godkendt af videnskabsmninisteren.

Andre studier skal måske have dem godkendt af
undervisningsministeren.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-08-08 08:17

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> writes:

> Men jeg taler om universiteterne - de videregående uddannelse
> (mellemlange) kan være anderledes.

Ja, og det her er en kort videregående uddannelse, så der er ikke
mulighed for at tage fagene i en anden rækkefølge. Ganske frustrerende
og det gør det så godt som umuligt at gennemføre en uddannelse, hvis
man er/bliver gravid.

Mvh Trine

Fra : Per Christoffersen

Dato : 15-08-08 08:33

> Er der nogen lovgivning om hvad der sker i sådanne tilfælde, eller må
> jeg bare selv prøve at læse de to fag op?

Få fat i en studievejleder, og hør om ikke der er en form for
overgangsordning.
Det er jo ikke kun ved orlov, at problemet kan opstå, men også hvis nogen må
gå et semester om.

/Per

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-08-08 16:27

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i meddelelsen

> Få fat i en studievejleder,

Som jeg skrev: "Men i dit tilfælde ville jeg spørge
studievejlederen..."

Måske gentagelse fremmer forståelsen? )