Dansksproget email-reklame lover mig at
Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-08-08 17:21

Jeg er begyndt at bruge Facebook, og har i den forbindelse frivilligt
tilmeldt mig nogle reklame-emails. Fint nok (eller i hvert fald er det
fint indtil jeg beslutter mig for at afmelde nogle af dem - det kan jo
være, det er mere besværligt end loven foreskriver at det må være, men
vi tager fat på den problematik hvis den opstår).

En af disse mails har dog følgende subject: "Få Nokia 6500 og 25000 kr".

Jeg tolker dette som at afsenderen lover at give mig en *gave*,
bestående af en debiltelefon samt et større pengebeløb.

Er det korrekt tolket?

Eller sagt på en anden måde, er det lovligt at afsende emails der lover
noget som ved nærmere læsning viser sig at være grotesk ukorrekt? For
der er jo i virkeligheden ikke tale om nogen som helst form for gave,
men derimod et tilbud om at låne penge.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen

Dato : 29-08-08 05:14

Peter Knutsen wrote:
[...]
> [...]
> noget som ved nærmere læsning viser sig at være grotesk ukorrekt? For
> der er jo i virkeligheden ikke tale om nogen som helst form for gave,

Én gang til: Er det virkelig lovligt, i danske reklamer, at bruge ordet
"få" på en fuldstændig grotesk misvisende måde?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : alexbo

Dato : 29-08-08 09:02

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev

> Én gang til: Er det virkelig lovligt, i danske reklamer, at bruge ordet
> "få" på en fuldstændig grotesk misvisende måde?

Tja, min nabo har fået ny bil, og hjemme os mig selv trænger jeg til at få
malet.

Jeg kan se at du har droppet den del af første indlæg hvor du spurgte om din
tolkning af ordet få er korrekt,
hvad har fået dig til det?

"Få" er efter min mening meget andet end at nogen giver en gratis ting til
andre til andre.
Man kan få børn, nok af det hele, og også et banklån.
Jeg hører du var i banken, fik du lånet.

Men tilbage til dit spørgsmål, om det er ulovligt at være grotesk ukorrekt i
markedføringen, så findes der en paragraf om vildledning.
Markedsføringsloven.
§ 3. Der må ikke anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde
angivelser

Men er det urigtigt at man kan få et lån, kan en butik have fødselsdag, er
dette virkelig byens bedste bager, har DSB grønt hele vejen, kan man være
sikker på at se10 år yngre ud efter ved hjælp af denne creme.

Kan man få det bedre ved at købe noget.

mvh
Alex Christensen