Blizzard mod Staten Danmark ?
Fra : PerX ...

Dato : 12-08-08 23:19

Goddag gruppe,

Jeg har et spørgsmål om et spille firmas mulige bevæggrunde i
forbindelse med tilbud.

Det drejer sig om firmaet Blizzard og deres online spil "World of
Warcraft"

For at alle kan være med, her er en kort lille beskrivelse af spillet:

Det er et online internet spil, dvs man kan kun spille ved at være på
internettet. Man køber det i en forretning, når man kommer hjem opretter
man sin konto på deres hjemmeside og udover at indtaste kreditkort
oplysninger, skal man også oplyse det unikke "serie nummer" som hvert
spil har (det ligger i æsken). Det er et abonnement spil, men den første
måned betegnes som gratis, dvs der hæves først et beløb efter endnu en
måned.

Spillet er ala Ringenes Herre (dog en light version med humor og
tegneserie grafik), man styrer sin egen figur som slås med drager og
trolde, man tjener "experience" og ens karakter stiger i styrke og
egenskaber og får bedre udstyr. Monstrene styres af computeren mens man
spille sammen med andre leverende mennesker som enten kan være ens
rigtige venner eller sidde over hele europa - det kræver bare man er på
samtidig.

Nu har firmaet Blizzard fundet på et ny måde at få kunder på, de kalder
det "Recruit a friend" - de opfordre altså de eksisterende kunder om at
rekruttere en ven til spillet. Hvis man har held til det kan man få
nogle belønninger.

Eksisterende abonnenter kan logge på Blizzards hjemmeside og styre
administrationen af sin konto, man kan fx stoppe, eller vælge at man
heller vil betale for 6 måneder ad gangen i stedet for en måned (så er
det billiger). Nu er der tilføjet en ekstra mulighed, nemlig at man kan
sende en "invitation" til en ven.

Man skal selv skrive en hilsen til modtageren, i den email som
modtageren får vil der ud over den personlig hilsen også være tilføjet
et special genereret test "serie nummer", og instruktioner om hvordan
modtageren kan download spillet fra Blizzard. Hvis modtageren benytter
sig af dette tilbud om at prøve spillet gratis, kan han prøve det i 10
dage gratis. Det er det rigtige spil han bevæger sig i og kan "møde" sin
ven, men kontoen har en række begrænsninger. Dvs, man kan få en ide om
hvad spillet går ud på men for at opleve det hele bliver man nødt til at
blive rigtig betalende abonnent.

Den afsenderen kan højest sende 5 email invitationer totalt, og hans
rigtige email addresse vil blive brugt som afsender.

Hvis modtageren acceptere tilbuddet vil hans konto nu være "linket" til
afsenderes konto - det betyder at de begge to opnår nogle fordele hvis
de spiller sammen (og kun hvis de spiller sammen). De optjener begge to
"experience" i spillet 3 gange hurtigere end normalt, og vil være i
stand til på magisk vis at hidkalde den anden spiller selv om han er
langt væk i verdenen.

Efter 10 dage må modtageren tage stilling til om han ønsker at købe
spillet og blive abonnent eller at holde op igen. Når og hvis modtageren
har betalt for sin første måned (udover den gratis måned) vil afsenderen
som belønning få en gratis måned i spillet samt få adgang til et unik
ridedyr i spillet - dvs, et ridedyr man som spiller kun kan få adgang
til på den måde. Der er andre "normale" ridedyr til rådighed for andre
spillere som udfylder samme funktion - det er kun en kosmetisk forskel.
Dyret er "digital" dvs, der er ikke en begrænset bestand og alle kunne
principielt få en hvis firmaet ønskede. De to konti vil fortsætte med at
være "linket" og få bonus indtil spillernes figurer når 'level 60' (af
70 mulige) - derefter er det på lige fod med andre.

Det skal tilføjes at Blizzard tilbyder en generel mulighed for at få en
10 dages test uden om nogen invitationer - men så er der ingen som får
mulighed for at få en bonus.

Dette var introduktionen og nu kommer vi til spørgsmålet:

Blizzard har informeret abonnenterne at dette tilbud ikke er tilgængelig
i alle lande i EU. I lande som fx Sverige og Norge er det fint, MEN i
Danmark tilbyder man IKKE denne mulighed. Man har ikke nogen speciel
kommentar til dette udover at en laverestående bestyrer af debat fora
har sagt at hvis man udelader lande fra tilbud eller konkurrencer så er
det fordi man enten ved eller har på fornemmelse at det ville være
ulovligt i det givne land og at man naturligvis ikke ønsker at bryde
loven.

Så derfor spørger jeg nyhedsgruppen, er i enige i at dette tilbud klart
er ulovligt i Danmark - og i givet bekræftende fald, i henhold til
hvilke love?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 12-08-08 23:48

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse

> Så derfor spørger jeg nyhedsgruppen, er i enige i at dette tilbud klart
> er ulovligt i Danmark - og i givet bekræftende fald, i henhold til
> hvilke love?

Ja, forbrugerombudsmanden har flere gange fastslået at den slags er i strid
med markedsføringslovens §6

"§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af
elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på
afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det."

Se evt. følgende:

http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/hvadgaelder/mfl/uanmodedehenvendelse/forbudmodanvendelsea/kravomsamtykke/tip-en-ven-funktione/

og

http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/sager/spam-mvuanmodet-markedsfoering/tip-belonning/

Fra : PerX ...

Dato : 13-08-08 00:31

In article <48a21318$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
nospame@nospame.nospame says...
> "PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse

> Ja, forbrugerombudsmanden har flere gange fastslået at den slags er i strid
> med markedsføringslovens §6
>
> "§ 6. En erhvervsdrivende må ikke

Det er ikke en erhvervsdrivende, men en ven (eller i hvert fald en
privat person) som gør det. Ja han bruger et elektronisk system ejet af
en anden, men det kunne man jo så også sige om hotmail og gmail.

> http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/hvadgaelder/mfl/uanmodedehenvendelse/forbudmodanvendelsea/kravomsamtykke/tip-en-ven-funktione/

> [...]

Ja, jeg kan se hvordan de fortolker paragraf 6, men som jeg læser
paragraf 6 står der ikke noget om at en tredie part ikke må rette
henvendelse.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-08-08 08:17

> [...]
> privat person) som gør det. Ja han bruger et elektronisk system ejet af
> en anden, men det kunne man jo så også sige om hotmail og gmail.

Det ændre ikke noget at Blizzard får en anden person til at sende deres spam
for dem, det er stadig i strid med markedsføringslovens §6, hvilket
forbrugerombudsmanden har fastslåget en hel del gange, bla. i de links jeg
gav dig herunder.

> Ja, jeg kan se hvordan de fortolker paragraf 6, men som jeg læser
> paragraf 6 står der ikke noget om at en tredie part ikke må rette
> henvendelse.

At den erhvervsdrivende får en anden person til at sende den uopfordrede
henvendelse for sig, er jo blot et forsøg på at omgå markedsføringslovens.
Havde den §6 ikke været der, ville han naturligvis selv have sendt sit spam.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-08-08 08:39

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse
> "PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse

> Ja, forbrugerombudsmanden har flere gange fastslået at den slags er i
> strid med markedsføringslovens §6

Fuldstændig enig.
Det må være fordi Blizzard har tolket FOMs udmeldinger om
'Tip-en-ven'-funktioner på websites, som at han også vil finde Blizzards
fremgangsmåde i strid med MFL §6.

I mine øjne er det da også en tolkning, der ligger lige for, - om
fremsendelsen af 'tippet' sker fra en webside eller fra et spil kan ikke
gøre den store forskel.

/Per

Fra : alexbo

Dato : 12-08-08 23:57

> [...]

> Så derfor spørger jeg nyhedsgruppen, er i enige i at dette tilbud klart
> er ulovligt i Danmark - og i givet bekræftende fald, i henhold til

Der er et problem med disse "henvis en ven".
Markedføringsloven:
[...]

Problemet er at det er Blizzard der henvender sig til vennen som ikke selv
har anmodet om henvendelsen.
Det ville være bedre om brugeren giver vennen sit brugernummer og han så
selv henvender sig til Blizzard og bruger dette nummer som reference.
Man kan også forestille sig at brugeren får et link fra Blizzard som han
sender til sin ven der bruger linket, det vigtige er at det er vennen der
kontakter Blizzard og ikke omvendt.

mvh
Alex Christensen

Fra : PerX ...

Dato : 13-08-08 00:40

In article <48a2154b$0$90264$14726298@news.sunsite.dk>, alexbo@email.dk
says...

> [...]
>
> Problemet er at det er Blizzard der henvender sig til vennen som ikke selv

Er det? En ven taster en email addresse ind - som i Gmail. Han skriver
en tekst - som i gmail. Han trykker på send - som i gmail - og teksten
bliver afleveret.

Så er der ganske vist påhægtet en snas tekst som er generet af blizzard
(og det gør Gmail ikke) men det er der nogen email udbydere som også gør
- vil det sige de alle er ulovligt også? Eller at ingen af dem er?

> [...]
> sender til sin ven der bruger linket, det vigtige er at det er vennen der

Hvad hvis, når vennen trykker "send" han sender email til sig selv. Så
kan han forwarde den videre?

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 13-08-08 03:22

alexbo skrev:
> [...]
> sender til sin ven der bruger linket, det vigtige er at det er vennen der

jeg er ikke jurist, men er det ikke snarere lovgivning imod MLM o.l. man
skal have fat i.
Belønningen for at "lokke" andre i gyngen uden at tilbyde dem andet end
de kunne opnå ved at henvende sig til en alm. forhandler (sådan som jeg
læser OP) får mig til at tænke på Herba-life.

- cep

Fra : PerX ...

Dato : 13-08-08 11:42

In article <48a246c4$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
snurrberget@yahoo.com says...

> [...]
> Belønningen for at "lokke" andre i gyngen uden at tilbyde dem andet end
> de kunne opnå ved at henvende sig til en alm. forhandler (sådan som jeg

Så læser du mig forkert, de får jo netop ekstra muligheder.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 13-08-08 02:34

PerX ... skrev:
> [...]
>
> Så derfor spørger jeg nyhedsgruppen, er i enige i at dette tilbud klart
> er ulovligt i Danmark - og i givet bekræftende fald, i henhold til

Lyder som de "gamle" annoncer fra postordre firmaer der solgte
vinlyplader og de irriterende bogklubber.
"Hvis du skaffer et nyt medlem, får du 2 plader/bøger gratis"
Dem ser man ikke længere, men det kunne jo netop skyldes at den form for
rekruttering nu er imod dansk lov.

- cep

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-08-08 15:26

"Claus E. Petersen" <snurrberget@yahoo.com> wrote in

> [...]
> "Hvis du skaffer et nyt medlem, får du 2 plader/bøger gratis"
> Dem ser man ikke længere, men det kunne jo netop skyldes at den form for

Den slags tilbud har været på hvert eneste girokort fra Bonniers jeg har
modtaget. Det er ikke elektroniske henvendelser og derfor er de lovlige.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 13-08-08 21:44

Henrik Stidsen skrev:
> "Claus E. Petersen" <snurrberget@yahoo.com> wrote in

> Den slags tilbud har været på hvert eneste girokort fra Bonniers jeg har
> modtaget. Det er ikke elektroniske henvendelser og derfor er de lovlige.

ok.. jeg har blot ikke set dem i årevis.

- cep

Fra : PerX ...

Dato : 17-08-08 15:48

In article <MPG.230c2ab0da81bcfe98c587@nntp4.usenetserver.com>, hyp1999
@_hotmail_nospam_.com says...

Sjov nok så kan yousee lave det samme uden at det er ulovligt:

http://yousee.dk/privat/bredbaand/skafkunde/

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-08-08 07:58

> In article <MPG.230c2ab0da81bcfe98c587@nntp4.usenetserver.com>, hyp1999
> @_hotmail_nospam_.com says...
>>

> Sjov nok så kan yousee lave det samme uden at det er ulovligt:
>
> http://yousee.dk/privat/bredbaand/skafkunde/

Det er da slet ikke det samme.
Så vidt jeg kan se, så opfordrer den pågældende side en forbruger til at
sende navn og adresse på en potentiel ny kunde, som YouSee herefter vil
kontakte med et tilbud (formodentlig pr. brev).
Det er ikke omfattet af MFL §6.

/Per

Fra : PerX ...

Dato : 19-08-08 14:29

In article <48a91d82$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
pc@NIXcomonto.dk says...

> "PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse

> Det er da slet ikke det samme.

Det er helt det samme...

> [...]
> sende navn og adresse på en potentiel ny kunde, som YouSee herefter vil
> kontakte med et tilbud (formodentlig pr. brev).

.... bortset fra du har ret det er pr brev og ikke elektronisk og af en
eller anden grund gør det en forskel for politikerne.

Oh well, men yahoo dk må være ulovlig ;)

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-08-08 14:33

> ... bortset fra du har ret det er pr brev og ikke elektronisk og af en
> eller anden grund gør det en forskel for politikerne.

Det er fordi, det er forbundet med langt større udgifter at gennemføre den
slags pr. brev end pr. mail, hvilket i sig selv sætter en kraftig dæmper på
omfanget af adresseret, postomdelt reklame.

/Per

Fra : PerX ...

Dato : 20-08-08 12:13

In article <48aacb75$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
pc@NIXcomonto.dk says...

> [...]
> slags pr. brev end pr. mail, hvilket i sig selv sætter en kraftig dæmper på
> omfanget af adresseret, postomdelt reklame.

Jeg så sgu heller at post danmark blev tvunget til at respektere at man
ikke vil have reklame spam i brevkassen. Oh well.