Kan dette spm. virkelig være relevant?
Fra : Sven

Dato : 05-08-08 15:08

Hej.
Til optagelsen til kørelærer blev min nabo stillet flg spørgsmål:
"Hvor må man være til gene i trafikken som billist? (altså ikke
udrykningskørsel, taxa eller lign.))"

Han svarede "ingen steder", og fik dette svar markeret som _forkert_.

Det rigtige svar var "ved udkørsel fra kantstensparkering. Der må man ikke
være til VÆSENLIG gene, men altså godt til lidt gene"

Er det virkelig relevant at stille spm. på den måde? Hvor mange af jer ville
kunne svare rigtigt på dette? jeg kunne ikke!!

Sven

Fra : Sven

Dato : 05-08-08 15:15

> [...]
>
> Er det virkelig relevant at stille spm. på den måde? Hvor mange af jer
> ville kunne svare rigtigt på dette? jeg kunne ikke!!

Sorry, fik ikke lige med, at jeg mener om spm. er relevant i forhold til
færdselsloven og ikke til uddannelsen.

Sven

Fra : Per

Dato : 05-08-08 15:31

Sven wrote:

> Sorry, fik ikke lige med, at jeg mener om spm. er relevant i forhold
> til færdselsloven og ikke til uddannelsen.

Færdselsloven opererer med fire forskellige ulempe grader

ulempe
unødig ulempe
væstenlig ulempe
fare

Hvor ulempe er den skrappeste regel....

Ved igangsætning fra kantsten må du ikke være til fare eller unødig ulempe
jf § 18, stk. 2

tk. 2. Kørende skal før igangsætning fra kanten af vejen, ved vognbaneskift
eller anden ændring af køretøjets placering til siden sikre sig, at manøvren
kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre. Det samme gælder, når
den kørende vil standse eller hurtigt nedsætter hastigheden.

Dvs. du må altså godt være til ulempe - altså til lidt gene.

Der er masser af steder i FÆL, hvor du godt må være til ulempe.

Væsentlig ulempe er til gængæld kun nævnt 3 ster i FÆL

§ 10, stk. 3
§14, stk. 3
§ 68, stk. 2

Man skal kende ulempe reglerne når man vil være kørelærer og når man tager
kørekort - det er der ikke noget underligt ved.

Her er link til færdselsloven.

Mvh. Per

Fra : Sven

Dato : 05-08-08 15:44

> Man skal kende ulempe reglerne når man vil være kørelærer og når man tager
> kørekort - det er der ikke noget underligt ved.

Muligt, men jeg fik nu aldrig det spm. da jeg tog kørekort, og kender heller
ikke andre der kunne svare rigtigt.

> Her er link til færdselsloven.
>
> https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22053

Tak for linket.

Sven

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-08-08 21:12

Sven skrev den 05-08-2008 16:44:

> Muligt, men jeg fik nu aldrig det spm. da jeg tog kørekort, og kender heller
> ikke andre der kunne svare rigtigt.

nu skal kørelæreren også gerne kende færdselsloven lidt bedre end
eleverne, ikke sandt

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Holst

Dato : 05-08-08 15:53

Sven wrote:

> Er det virkelig relevant at stille spm. på den måde? Hvor mange af jer ville
> kunne svare rigtigt på dette? jeg kunne ikke!!

De færreste. Men fyren vil jo være kørelærer, og så skal han gerne vide
mere end os, vil jeg mene.

Selvfølgelig er det jo reelt også noget, du og jeg bør vide, når vi gik
op til køreprøven, men vi er sikkert her nede i spidsfindighederne, som
man ikke vil stille spørgsmål til en almindelig køreprøve. Men vil man
være kørelærer, bør man jo have styr på det.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-08-08 18:02

"Sven" <nogen@med.ca> wrote in

> [...]
> udrykningskørsel, taxa eller lign.))"

> Han svarede "ingen steder", og fik dette svar markeret som _forkert_.

Det er jo også forkert. Flere steder er det kun forbudt hvis man er til
*unødig* ulempe.

> Er det virkelig relevant at stille spm. på den måde?

Ja, det er da vigtigt at en kørelærer ved den slags.

> Hvor mange af jer
> ville kunne svare rigtigt på dette? jeg kunne ikke!!

Jeg tror ikke jeg kunne sige hvor, ik sådan på stående fod.

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 05-08-08 21:21

Sven wrote:
> [...]
>
> Er det virkelig relevant at stille spm. på den måde? Hvor mange af jer ville
> kunne svare rigtigt på dette? jeg kunne ikke!!

Selvfølgeligt er det relevant. Prøv at studere på et universitet. Samme
slags spørgsmål bliver stillet og hvis du har læst pensum og kan huske
svaret, så svarer du rigtigt. Har du ikke læst, så kan du ikke svare.

Fra : Ralph

Dato : 05-08-08 22:32

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
> Er det virkelig relevant at stille spm. på den måde? Hvor mange af jer
> ville kunne svare rigtigt på dette? jeg kunne ikke!!

Jeps, det er ikke et knallertkørekort vi taler om - men du har en pointe, da
jeg tog stort kørekort fortalte kørelæreren en lille historie om dengang han
tog kørelærekørekort, et spørgsmål i prøven lød (fra hukommelsen): hvor skal
forlygterne sidde på en personbil (det rigtige svar ville være noget med
(gæt) mellem 30-50 cm fra jorden, min. 50 cm mellem lygterne, max 30 cm fra
siden af vognen) men denne kørelærer in spe svarede "der hvor fabrikken har
placeret hullerne til lygterne) Han bestod.

--
Ralph