postordre chikane ikke ulovligt?
Fra : Snuden

Dato : 05-08-08 00:55

http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/?id=437495&r=2

Ifølge politiet er det ikke ulovligt, at andre bestiller varer i en andens
navn?

Kan det nu passe?

Snuden

Fra : Jubii

Dato : 05-08-08 05:51

"Snuden" <Snuden1975@gmail.com> skrev i meddelelsen
> http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/?id=437495&r=2
>
> Ifølge politiet er det ikke ulovligt, at andre bestiller varer i en andens navn?
>
> Kan det nu passe?
>
> Snuden

Selvfølgelig passer det. Alt hvad der ikke er forbudt er tilladt. Post danmark har nogle regler
for hvad breve må indeholde eller rettere ikke indeholde, det er alt i postsammenhæng.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-08-08 10:33

> [...]
> http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/?id=437495&r=2
>
> Ifølge politiet er det ikke ulovligt, at andre bestiller varer i en andens

Ikke altid. Det fremgår ikke af klippet, hvorledes bestillingerne foretages,
men bl.a. straffeloven har tidligere været anvendt i sådanne sager.

§ 171. Den, der gør brug af et falsk dokument til at skuffe i
retsforhold, straffes for dokumentfalsk.

Stk. 2. Ved dokument forstås en skriftlig med betegnelse af udstederen
forsynet tilkendegivelse, der enten fremtræder som bestemt til at tjene som
bevis eller bliver benyttet som bevis for en rettighed, en forpligtelse
eller en befrielse for en sådan.

Stk. 3. Et dokument er falsk, når det ikke hidrører fra den angivne
udsteder, eller der er givet det et indhold, som ikke hidrører fra denne.

Så hvis de bestilte varer er forsynet med en falsk underskrift, har jeg
svært ved at se, hvorledes man kan komme udenom ovenstående.

Kurt

Fra : Jubii

Dato : 05-08-08 14:46

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> straffeloven har tidligere været anvendt i sådanne sager.
>
> § 171. Den, der gør brug af et falsk dokument til at skuffe i retsforhold, straffes for

Da det nok er internettet der er benyttet, skal bestiller ikke bruge underskrift eller erklære
sin identitet.
Så den paragraf kan ikke bruges.
Men vil du have den skal bruges, så fortæl hvilket dokument man kan udfylde hjemmefra med
underskrift for at bestille varer.
Kuponer i blade og aviser m.m.? Tja, på "postens med rundt" i denne uge er der en bestilling af
JP week-end, som blot skal udfyldes med een eller andens navn og adresse for at vedkommende får
avisen i 5 week-ender og en opkrævning på 78 kr. Og det er ikke et dokument i den paragrafs
forstand.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-08-08 19:11

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> opkrævning på 78 kr. Og det er ikke et dokument i den paragrafs forstand.

Hvor ved vi fra, at det er bestilt via internettet? Jeg skrev jo netop, at
det ikke fremgår, hvorledes bestillingerne er foregået, således at der evt.
kunne være tale om dokumentfalsk.
Endelig er jeg uenig i, at en bestillingsseddel ikke er et dokument. Der
skal ikke meget til, før noget fremstår som et dokument. Hvis jeg tager
sådan en bestillingsseddel og skriver naboens navn på, så er det helt klart
dokumentfalsk, idet jeg jfr.§ 171 har forsynet kuponen med en underskrift,
som ikke hidrører fra udstederen og samtidig givet pgl. en forplitigelse
eller forsøg derpå.
Samtidig er kuponen/dokumentet "givet et indhold, som ikke hidrører" fra
udstederen.

Jeg citerer lige igen fra loven:

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-08-08 08:25

> [...]
> klart dokumentfalsk, idet jeg jfr.§ 171 har forsynet kuponen med en
> underskrift, som ikke hidrører fra udstederen og samtidig givet pgl. en

Skal der absolut være tale om en underskrift før der er tale om
dokumentfalsk? Er det ikke dokumentfalsk, hvis man på en bestillingsformular
udgiver sig for at være en anden?
Ordet "underskrift" bruges ikke i §171.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-08-08 10:48

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i meddelelsen
> [...]
> dokumentfalsk? Er det ikke dokumentfalsk, hvis man på en
> bestillingsformular udgiver sig for at være en anden?

Jo, helt enig. Det afgørende er, at det ikke stammer fra udstederen

Kurt