Links til andre hjemmesider.
Fra : L Samson

Dato : 04-08-08 21:27

Må jeg linke til andre hjemmesider, på min egen hjemmeside, eller skal jeg have tilladelse til det. Og er der forskel på om det er
erhverv eller privat.
/LS

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-08-08 21:38

L Samson wrote:

> Må jeg linke til andre hjemmesider, på min egen hjemmeside, eller skal
> jeg have tilladelse til det.

Ja, sålænge det ikke sker ved indlejring (frames) i dine egne sider, og
sålænge du ikke linker til ophavsretsligt krænkende materiale. Hvis du
viser en anden side som en del af din side (indlejring), kan man sige at
du laver en tilgængeliggørelse af den anden side, og det må man ikke.

> Og er der forskel på om det er erhverv
> eller privat.

Nej, lov om ophavsret gælder for alle websider hvad enten de stammer fra
privat eller erhvervsmæssig aktivitet.

--
Jesper Lund

Fra : L Samson

Dato : 04-08-08 21:46

> [...]
> du laver en tilgængeliggørelse af den anden side, og det må man ikke.

> Nej, lov om ophavsret gælder for alle websider hvad enten de stammer fra

Men den side jeg linker til har jo billeder på, som ejeren har ophavsret til?
(I øvrigt er ejeren af siden utilfreds med at jeg linker til den).
/LS

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-08-08 22:35

"L Samson" <sla@lotasa.dk> wrote in

> Men den side jeg linker til har jo billeder på, som ejeren har
> ophavsret til? (I øvrigt er ejeren af siden utilfreds med at jeg
> linker til den).

Hvis du LINKER til den er det det samme som at du fortæller din ven
adressen til siden så han kan se den. Ejeren har ingen muligheder for at
modsætte sig dette.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-08 22:51

L Samson skrev:

> Men den side jeg linker til har jo billeder på, som ejeren har ophavsret til?

Det gør ingen forskel - forudsat at du linker til hele siden og
ikke til de enkelte billeder.

> (I øvrigt er ejeren af siden utilfreds med at jeg linker til den).

Giv os et link til din side så vi selv kan se præcis hvad du gør.

--
Bertel

Fra : John V.

Dato : 07-08-08 08:44

> Men den side jeg linker til har jo billeder på, som ejeren har ophavsret
> til?
> (I øvrigt er ejeren af siden utilfreds med at jeg linker til den).
> /LS
Skulle det virkelig være nødvendigt at linke til en side, hvor ejeren ikke
ønsker det? Jeg syntes det er noget ufint at gøre sådan noget. Når jeg selv
lægger links på mine sider, spørger jeg altid først, uanset hvilket link der
er tale om.

Er indholdet af den side noget du ønsker at skrive om, skulle det ikke være
så svært at ændre teksten så det er dig der har ophavsret og lægge det på
din egen side.

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-08-08 10:24

John V. skrev:

> Skulle det virkelig være nødvendigt at linke til en side, hvor ejeren ikke
> ønsker det?

Næ, vi kan da bare nedlægge internettet.

> Jeg syntes det er noget ufint at gøre sådan noget.

Øh ... det er internettet.

> Når jeg selv lægger links på mine sider, spørger jeg altid først, uanset
> hvilket link der er tale om.

Det kunne jeg ikke drømme om.

> Er indholdet af den side noget du ønsker at skrive om, skulle det ikke være
> så svært at ændre teksten så det er dig der har ophavsret og lægge det på
> din egen side.

Hvis jeg skulle fupændre teksten på de sider jeg linker til,
ville jeg dø før jeg blev færdig, og jeg ville sandsynligvis stå
med nogle ringere sider end dem der allerede ligger klar til at
gud og hvermand kan læse dem.

Sikken tåbelig idé.

--
Bertel