Opsige lejlighed med 3 mdr. varsel?
Fra : Joeb

Dato : 01-08-08 15:05

Hvis man opsiger sin lejlighed med de i kontrakten 3 mdr. varsel, og
fraflytter med det samme, har udlejer så pligt til at udleje den hurtigst
muligt?
Hvis udlejer vil totalrenovere lejligheden, kan han da blot tage 3 mdr.
husleje?

Mvh. JL

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-08-08 15:16

"Joeb" <Joeb@hot.dk> writes:

> Hvis man opsiger sin lejlighed med de i kontrakten 3 mdr. varsel, og
> fraflytter med det samme, har udlejer så pligt til at udleje den
> hurtigst muligt?

Er det et almentnyttigt eller privat lejemål?

Mvh Trine

Fra : Joeb

Dato : 01-08-08 20:27

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen

> Er det et almentnyttigt eller privat lejemål?
>
> Mvh Trine
>
> --
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde
>
> http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg

Det er min gamle mor der skal flytte fra en tidliger kommunalt ejet ejendom.
Nu er den privat.

Mvh. JL

Fra : Jubii

Dato : 02-08-08 05:36

"Joeb" <Joeb@hot.dk> skrev i meddelelsen news:489363a2$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen

Fra lejeloven:
(86,3)Fraflytter lejeren inden opsigelsesvarslets udløb, skal udlejeren bestræbe sig på at
genudleje det lejede. Hvad udlejeren indvinder eller burde have indvundet ved genudlejning,
skal fragå i hans krav over for lejeren.

Så den med at "renovere" i 3 måneder kan ikke lade sig gøre.

Fra : Jubii

Dato : 02-08-08 09:59

> [...]
>
> Det er min gamle mor der skal flytte fra en tidliger kommunalt ejet ejendom. Nu er den

Hvis udlejer alligevel "renoverer" i 3 måneder og derfor opkræver leje i 3 måneder kan lejer
sende en klage over det til nærmeste huslejenævn.

Fra : Joeb

Dato : 02-08-08 12:04

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i meddelelsen
> "Joeb" <Joeb@hot.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis udlejer alligevel "renoverer" i 3 måneder og derfor opkræver leje i 3
> måneder kan lejer sende en klage over det til nærmeste huslejenævn.

Takker for svar, så må vi jo jo håbe det ikke er en bolighaj, der ikke
respektere loven

JL

Fra : Ivan

Dato : 02-08-08 10:11

"Joeb" <Joeb@hot.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> muligt?
> Hvis udlejer vil totalrenovere lejligheden, kan han da blot tage 3 mdr.

Hvorfor ikke opsige lejemål sådan at når der fraflyttes er opsigelsen brugt.
Altså ikke betale leje i de tre mdr.

Fra : Joeb

Dato : 02-08-08 12:05

"Ivan" <virker@ikke.nu> skrev i meddelelsen

> "Joeb" <Joeb@hot.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke opsige lejemål sådan at når der fraflyttes er opsigelsen
> brugt. Altså ikke betale leje i de tre mdr.

Fordi min gamle mor skal i en ældrebolig, som man må tage når den er der.
Det vil sige hun ikke har særlig meget indflydelse på "varslet"

Mvh. JL

Fra : Jubii

Dato : 02-08-08 12:18

> Hvorfor ikke opsige lejemål sådan at når der fraflyttes er opsigelsen brugt. Altså ikke
> betale leje i de tre mdr.

Tænk igen, man bor i opsigelsesperioden og betaler husleje i perioden, og der spares ikke
noget. D.v.s. man flytter som normalt når perioden er slut. Omvendt hvis man fraflytter på
periodens første dag skal udlejer bestræbe sig på at genudleje og der kan spares 1-2 måneders
husleje.

Fra : Ivan

Dato : 03-08-08 13:51

> [...]
> slut. Omvendt hvis man fraflytter på periodens første dag skal udlejer
> bestræbe sig på at genudleje og der kan spares 1-2 måneders husleje.
Ja det kan du have ret i. Min erfaring siger mig blot at det er der ikke
nogen udlejer der gør. Vi har haft flere sager hvor vor udlejer ikke har
gjort noget for at finde en ny lejer. Derfor mit råd.

Fra : Jubii

Dato : 03-08-08 15:42

"Ivan" <virker@ikke.nu> skrev i meddelelsen news:4895a9b8$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> gør. Vi har haft flere sager hvor vor udlejer ikke har gjort noget for at finde en ny lejer.

Jeg fik også lige tænkt igen:
Det du mener med at bo i perioden uden at betale i de 3 mdr. har nok noget at gøre med den
forudbetalte husleje, så lejer bor "gratis" til varslet er opbrugt. Og mange benytter den
ordning, både lejere og udlejere.

Men så er der, de måske få, der flytter stort set samtidig med indgivelsen af
opsigelsesvarslet. De skal så ikke snydes af en smart udlejer der vil stryge den forudbetalte
leje.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 06-08-08 21:06

Ivan wrote:
"Jubii":

> Ja det kan du have ret i. Min erfaring siger mig blot at det er der ikke
> nogen udlejer der gør. Vi har haft flere sager hvor vor udlejer ikke har
> gjort noget for at finde en ny lejer. Derfor mit råd.

Der er da ellers *alvorlig* mangel på lejeboliger i hele Storkøbenhavn.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org