Kan soldater tvinges til udsendelse?
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-08-08 08:20

Hej

Først og fremmest er jeg godt klar over at der kan diskuteres meget
politik om dette emne - det er IKKE formålet med tråden. Jeg er
interesseret i den juridiske vinkel.

Jeg nyder serien M*A*S*H meget og de fleste af rollerne i serien er
tvunget til Korea. Det fik mig til at tænke på dansk lovgivning.

Så vidt jeg ved er alle danske soldater i udlandet frivillige, men er
der lovhjemmel til at tvinge danskere til udsendelse?

Og hvad er i givet fald straffen for at undsige sig udsendelsen på
forskellig vis?

I tilfælde af at Danmark bliver angrebet, kan man da sætte
værnepligtige i kamp?

Mvh Trine

Fra : /Peter

Dato : 01-08-08 08:36

> [...]
> forskellig vis?
>
> I tilfælde af at Danmark bliver angrebet, kan man da sætte

Ikke jura:
Mener du med nægte, at de er desertører?
Danmark er i krig, ligeså danske soldater.

I krig straffes desertører, nogle steder med henrettelse
eller herhjemme måske ,bare "hænge fra Raa-Nokken"
-ligesom i gamle dage.

Fra : Ole C

Dato : 01-08-08 08:36

Trine Kornum Christiansen skrev blandt andet:

> I tilfælde af at Danmark bliver angrebet, kan man da sætte
> værnepligtige i kamp?

Hvad tror du ordet "værnepligt" betyder

--
vh
Ole C

Fra : Kim2000

Dato : 01-08-08 08:43

> [...]
>
> Så vidt jeg ved er alle danske soldater i udlandet frivillige, men er
> der lovhjemmel til at tvinge danskere til udsendelse?

Man kan tvinge kontraktansatte soldater afsted. Værnepligtige kan ikke
beordres afsted (hvilket ville være helt uansvarligt med kun få måneders
værnepligt).

> Og hvad er i givet fald straffen for at undsige sig udsendelsen på
> forskellig vis?

En kontraktansat der nægter at tage afsted vil miste sit job.

> I tilfælde af at Danmark bliver angrebet, kan man da sætte
> værnepligtige i kamp?

Jeps, samt alle der har været indkaldt tidligere og tidligere
kontraktansatte, alle skal stå til rådighed frem til man fylder 45 år. Hvis
man nægter så kunne man frem til firserne blive dømt til døden ved skydning,
i dag mener jeg det "kun" er livsvarigt fængsel.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 01-08-08 08:58

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> writes:

> Man kan tvinge kontraktansatte soldater afsted. Værnepligtige kan
> ikke beordres afsted (hvilket ville være helt uansvarligt med kun få
> måneders værnepligt).

Hvorfor så overhovedet have værnepligten?

Nu ved jeg godt tiderne var anderledes i koldkrigstiden, men det var
ret tidligt i min værnepligtsperiode at vores uddannelsesenhed indgik
i det almindelige krigsberedskab.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Anders Majland

Dato : 01-08-08 09:15

> Hvorfor så overhovedet have værnepligten?

For at have et stort hvervegrundlag til kontraktstyrkerne ?
Ved at få et bredt udvalg af befolkningen til at smage på det har de nemmere
ved at nå grupper som måske ikke ellers af egen drift ville finde det en
interessant karriere ...

Fra : /Peter

Dato : 01-08-08 10:18

> [...]
> Ved at få et bredt udvalg af befolkningen til at smage på det har de
> nemmere ved at nå grupper som måske ikke ellers af egen drift ville

Successkriteriet ligger 35% kontraktsøgende, fra alle indkaldte.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-08-08 13:02

/Peter wrote:

> Successkriteriet ligger 35% kontraktsøgende, fra alle indkaldte.

Det er da egentlig pænt mange.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : /Peter

Dato : 01-08-08 13:10

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er da egentlig pænt mange.

Derfor er værnepligtiden også tilrettelagt som en hvervekampagne,
man skal være søde ved dem indtil de har skrevet kontrakt,
men så mange det næppe der søger kontrakt, under 10% vil jeg tro.

Fra : alexbo

Dato : 01-08-08 13:32

"Peter Knutsen" skrev

> Det er da egentlig pænt mange.

Forsvarsministeren:
"Som det fremgår af min redegørelse, iværksætter Forsvarsministeriet tiltag
som led i det nye forsvarsforlig for at forbedre de forhold, som kritiseres
i beretningen. Som nævnt indledningsvist, danner beretningens indhold
grundlag for en del af disse tiltag, og jeg vurderer, at de kan medvirke
konstruktivt i forsvarets bestræbelser på at rekruttere cirka 20 % af de
indkaldte værnepligtige."

mvh
Alex Christensen

Fra : /Peter

Dato : 01-08-08 13:52

> [...]
> medvirke
> konstruktivt i forsvarets bestræbelser på at rekruttere cirka 20 % af

Det er korrekt, det er de ønskelige tal man bestræber sig på,
men for at et hold/deling har opnået succes-kriterierne, altså man
har motiveret dem til at skrive kontrakt, så skal man op på 30 -35%.

Det står et eller andet ...eller også er det en ordre fra lokale chef

Fra : alexbo

Dato : 01-08-08 16:29

"/Peter" skrev

> Det står et eller andet ...eller også er det en ordre fra lokale chef

Sikkert en meget lokal chef, den slags mål har det at vokse.
Forsvarschefen siger han ønsker 20%
Hærkommandoen sætter målet op til 22% det gør jo ingen skade at vise at man
kan mere end ønsket.
Det ender med at delingsføreren får besked på at skaffe 35%.

mvh
Alex Christensen

Fra : /Peter

Dato : 01-08-08 16:42

> [...]
> at man kan mere end ønsket.
> Det ender med at delingsføreren får besked på at skaffe 35%.

You got it - man får så ca. 10% ad af alle anstrengelserne.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 01-08-08 13:10

"/Peter" <nospam@no.mail> wrote in message

> Successkriteriet ligger 35% kontraktsøgende, fra alle indkaldte.

Hvor har du det tal fra?

Fra : /Peter

Dato : 01-08-08 13:13

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Hvor har du det tal fra?

Forsvaret !

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 01-08-08 14:03

> Forsvaret !

Ja, der er naturligvis ingen grund til at blive alt for detaljeret......

Fra : /Peter

Dato : 01-08-08 14:22

> "/Peter" <nospam@no.mail> wrote in message

> Ja, der er naturligvis ingen grund til at blive alt for
> detaljeret......

Du kan da også få nummeret til Nils Wang, så kan du selv spørge ham.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-08-08 13:02

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Hvorfor så overhovedet have værnepligten?

For at få målt og vejet størstedelen af den mandlige befolkning?

Desuden har det jo været sådan, i stort set hele vor arts historie, at et
militærs primære opgave har været at *forsvare* hjemlandet mod *direkte* angreb.
Dette her med at vi sender soldater ud på FN-missioner og på FN-agtige
missioner, det er noget ganske, ganske nyt.

> Nu ved jeg godt tiderne var anderledes i koldkrigstiden, men det var
> ret tidligt i min værnepligtsperiode at vores uddannelsesenhed indgik
> i det almindelige krigsberedskab.

Som var et forsvarsberebskab, og ikke et
rejse-langt-væk-og-bedrive-mission-beredskab?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : /Peter

Dato : 01-08-08 13:12

> [...]
> *direkte* angreb. Dette her med at vi sender soldater ud på
> FN-missioner og på FN-agtige missioner, det er noget ganske, ganske

Kloden siges jo oså at være blevet mindre,
det er den "den globale landsby" vi skal forsvare og fjerne sygdomme
fra.

Fra : Bjarne

Dato : 01-08-08 16:30

/Peter skrev:

> Kloden siges jo oså at være blevet mindre,
> det er den "den globale landsby" vi skal forsvare og fjerne sygdomme
> fra.

Det ligner egentlig slående enhver anden krigspropaganda.
Korstogene, Neuropa, Irak-krigen, find selv på flere.

vh

Bjarne

Fra : /Peter

Dato : 01-08-08 16:44

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det ligner egentlig slående enhver anden krigspropaganda.
> Korstogene, Neuropa, Irak-krigen, find selv på flere.

Det vil vores efteerkommere, vist der bliver nogle,
sikkert skrive tykke bøger om.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 01-08-08 13:50

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> writes:

> Som var et forsvarsberebskab, og ikke et
> rejse-langt-væk-og-bedrive-mission-beredskab?

I fald de russiske horder for alvor kom tromlende, skulle vi til
Lübeck for at holde dem hen med snak til NATO-landene fik
mobiliseret. SÃ¥ jeg vakler lidt mellem dine valgmuligheder.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 03-08-08 10:43

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Hvis man nægter så kunne man frem til firserne blive dømt til døden ved
> skydning, i dag mener jeg det "kun" er livsvarigt fængsel.

Dømt til døden, i Danmark?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-08-08 10:50

"Brian Axelgaard" <brianaxelgaard@GOOGLEmail.com> writes:

> Dømt til døden, i Danmark?

Ja. Den militære straffelov tillod dødsstraf indtil 1978. Efter krigen
blev 46 danskere henrettet ved skydning i årene efter anden
verdenskrig.
http://da.wikipedia.org/wiki/D%C3%B8dsstraf#D.C3.B8dsstraf_i_Danmark

Mvh Trine

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-08-08 22:08

Brian Axelgaard wrote:

> Dømt til døden, i Danmark?

Man havde vist også, indtil for relativt nyligt, dødsstraf for landsforrædderi,
men dog kun i krigstid.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : alexbo

Dato : 01-08-08 09:21

"Trine Kornum Christiansen" skrev i

> Så vidt jeg ved er alle danske soldater i udlandet frivillige, men er
> der lovhjemmel til at tvinge danskere til udsendelse?

Ja.
Lov om forsvarets personel:
§ 1. Loven omfatter personel, der er ansat eller indkaldt til tjeneste i det
militære forsvar~~
§ 11. Personellet har efter forsvarsministerens nærmere bestemmelse pligt
til at forrette tjeneste uden for landets grænser, herunder tjeneste i
forbindelse med opgaver, der udføres efter anmodning fra internationale
organisationer mv.

> Og hvad er i givet fald straffen for at undsige sig udsendelsen på
> forskellig vis?

De kontraktansatte jeg har hørt om, er bare blevet smidt ud, og deres
godtgørelse for at melde sig, er selvfølgelig forlangt tilbagebetalt.
Værnepligtige er ikke blevet forsøgt sendt ud, så de har ikke haft mulighed
for at sige fra.
Det har forøvrigt betydet at værnepligtige sømænd blev sat af de skibe der
blev sendt ud, og da man ikke lige vidste hvor man så skulle gøre af dem,
fik de en ekstra ferie.

> I tilfælde af at Danmark bliver angrebet, kan man da sætte
> værnepligtige i kamp?

Ja, det er derfor man har værnepligtige, de skal værne Danmark.
Grundloven:
§ 81. Enhver våbenfør mand er forpligtet til med sin person at bidrage til
fædrelandets forsvar efter de nærmere bestemmelser, som loven foreskriver.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Matzon

Dato : 01-08-08 20:20

alexbo wrote:

> De kontraktansatte jeg har hørt om, er bare blevet smidt ud, og deres
> godtgørelse for at melde sig, er selvfølgelig forlangt tilbagebetalt.

Du tænker nok på dem der er på rådighedskontrakt og som får bonus ved at
overholde deres kontrakt..

Min erfaring som fastansat soldat nogle år tilbage var at man havde
mulighed for at få en socialrapport for at "slippe" for en udsendelse.
Næste gang det var ens tur så skulle man udsendes eller finde på noget
andet at lave.. :p

Smidt ud blev man altså ikke, men man kendte vilkårene for at være soldat..

---
Carsten

Fra : alexbo

Dato : 01-08-08 21:51

"Carsten Matzon" skrev

> Du tænker nok på dem der er på rådighedskontrakt og som får bonus ved at
> overholde deres kontrakt..

Nej, jeg tænker på dem der fik et beløb for at melde sig frivilligt til
udsending, og fortrød da de skulle afsted.
Jeg har forsøgt at finde noget mere konkret, men det er ikke lykkedes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-08-08 13:48

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Ja. Den militære straffelov tillod dødsstraf indtil 1978. Efter krigen
> blev 46 danskere henrettet ved skydning i årene efter anden verdenskrig.
> http://da.wikipedia.org/wiki/D%C3%B8dsstraf#D.C3.B8dsstraf_i_Danmark

Det var ikke efter den militære straffelov, men en særlov vedtaget med
tilbagevirkende kraft i bedste (værste) bananrepublik stil.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-08-08 22:30

Peter Knutsen wrote:

> Man havde vist også, indtil for relativt nyligt, dødsstraf for
> landsforrædderi, men dog kun i krigstid.

Hvis du definerer 1946 (særloven med tilbagevirkende kraft) som relativt
nyligt så ja, ellers nej. Den militære straffelov gælder ikke for civile.

--
Jesper Lund

Fra : Steen Hansen

Dato : 04-08-08 09:14

On 03 Aug 2008 21:30:09 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

>Hvis du definerer 1946 (særloven med tilbagevirkende kraft) som relativt
>nyligt så ja, ellers nej. Den militære straffelov gælder ikke for civile.

Frem til 1993 havde vi dødstraf i danmark, for krigsforbrydelser

http://da.wikipedia.org/wiki/D%C3%B8dsstraf#D.C3.B8dsstraf_i_Danmark

Steen