Skærpende omstændighed brand/brandmand
Fra : Sune Storgaard

Dato : 31-07-08 17:56

Sad lige og fintænkede over følgende:
http://ekstrabladet.dk/112/article1039339.ece

"Politiet så det som en skærpende omstændighed, at hun selv er brandmand"

Hvordan kan det være en skærpende omstændighed, i forhold til hvis det var
en gardner der havde gjort det ?
At hendes profession netop er at slukke brande, og ikke tænde dem , kan da
ikke stille hende ringere i sådan en situation..eller jo det ser det jo så
ud til at det kan. Hvilke § spiller ind her ?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-07-08 18:25

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> wrote in
> [...]

> kan da ikke stille hende ringere i sådan en situation..eller jo det
> ser det jo så ud til at det kan. Hvilke § spiller ind her ?

Som brandmand ved man noget om ild, hvordan ild reagerer, hvordan ild
breder sig og hvad ild kan gøre af skade. Dvs, man må antage at når en
brandmand tænder ild i noget så ved de en del mere end almindelige
mennesker om hvad der vil kunne ske ved det - f.eks. risikoen og
hastigheden det breder sig med. Hun har altså vidst hvor farligt det var og
alligevel gjort det.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 31-07-08 20:08

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> brandmand tænder ild i noget så ved de en del mere end almindelige
> mennesker om hvad der vil kunne ske ved det - f.eks. risikoen og

Det må man håbe ja.

>Hun har altså vidst hvor farligt det var og
> alligevel gjort det.

Nu er jeg kun freelance pyrotekniker, men jeg vil da mene at det er almen
viden hvad artiklen beskriver. Kræver jo ikke ligefrem nogen speciel viden
omkring ild, at hvis man stikker ild i noget, så kan få en brand..og evt et
ungdomshus.. :)

Findes der andre sager hvor "faglig viden" er betragtet som skærpende ? IT
arbejder begår hacking, dykker drukner folk osv..

Fra : Peter Knutsen

Dato : 31-07-08 20:29

Sune Storgaard wrote:
[...]
> Findes der andre sager hvor "faglig viden" er betragtet som skærpende ? IT
> arbejder begår hacking, dykker drukner folk osv..

Eller at man kan karate eller lignende?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-08 20:31

Sune Storgaard skrev:

> Findes der andre sager hvor "faglig viden" er betragtet som skærpende ?

Jeg mener at nærkamptrænede personer risikerer at straffes
hårdere for vold end utrænede fordi de ved mere om hvordan de kan
gøre mest skade, og hvor farligt slag og lignende kan være.

Hvis de bruger deres viden til netop at undgå farlige metoder,
skal de selvfølgelig ikke straffes for det.

De bliver også straffet (ligesom andre gør det) hvis de
fortsætter med vold ud over hvad der er nødvendigt - men de har
nok bedre forudsætninger for at vurdere hvornår angriberen er
uskadeliggjort/skræmt, og derfor er kravene skrappere.

--
Bertel

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 31-07-08 21:03

Sune Storgaard skrev:

> Findes der andre sager hvor "faglig viden" er betragtet som skærpende ? IT
> arbejder begår hacking, dykker drukner folk osv..

Jeg er bekendt med et tilfælde hvor en soldat er idømt en helt urimelig
straf for at forsvare sig i et værtshusslagsmål. Så ja.

--
Niels

Fra : Per

Dato : 31-07-08 21:07

Niels P Sønderskov wrote:

> Jeg er bekendt med et tilfælde hvor en soldat er idømt en helt
> urimelig straf for at forsvare sig i et værtshusslagsmål. Så ja.

Det samme gælder for politifolk, der jo er ekstremtu-ddannede indenfor
selvforsvar/kamp.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-08 22:16

Niels P Sønderskov skrev:

> Jeg er bekendt med et tilfælde hvor en soldat er idømt en helt urimelig
> straf for at forsvare sig i et værtshusslagsmål. Så ja.

Jeg er på anden hånd bekendt med en jægersoldat som fik en bøde
fordi han slog på en angribende fyr (på lårene) efter at han
havde uskadeliggjort ham. Soldaten fandt selv straffen rimelig.

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 03-08-08 10:09

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> wrote in message

> Findes der andre sager hvor "faglig viden" er betragtet som skærpende
> ? IT arbejder begår hacking, dykker drukner folk osv..

Læger.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : N_B_DK

Dato : 03-08-08 10:08

> [...]
> brandmand"
> Hvordan kan det være en skærpende omstændighed, i forhold til hvis
> det var en gardner der havde gjort det ?

Præcis som læger ikke må udsætte deres patiener for en unødvendig
fare/ricisi.