DR2 bringer tema om lærerene
Fra : Kim2000

Dato : 06-09-08 19:23

Her i aftenen bringer DR2 et tema om lærere.

Allerede nu her 20 minutter inde i den første udsendelse sidder jeg og
ryster på hovedet over en skoleinspektør der har fastsat at alle skal kunne
læse på det og det tidspunkt, alle skal kunne dit og dat. Nå, men se det
selv, jeg skriver sikkert noget om det, når temaet er slut.

mvh
Kim

Fra : Kim2000

Dato : 06-09-08 21:51

> [...]
> kunne læse på det og det tidspunkt, alle skal kunne dit og dat. Nå, men se
> det selv, jeg skriver sikkert noget om det, når temaet er slut.

Rikkes første år
Ja, man kan jo ikke sige andet end at Rikke er meget fordømmende, meget
kommanderende og også meget kontrollerende, en coktail der er ganske slem i
første klasse. Fx at alle skal sidde på deres stol, at alle skal kigge op på
hende osv. Til hendes forsvar skal siges at det er enormt svært at være
lærer de første par år. Man plejer at sige man først er en god lærer efter
fire år. Rikke siger det meget rigtigt "jeg skal nok _blive_ en god lærer,
og endnu vigtigere at hun siger at hun en anden gang aldrig vil lade
læsebogen styre undervisningen. Hvis det sociale virker så kommer resten
(næsten) af sig selv. Hen af vejen kan man også høre hende reflekterer over
at hun snakkede for meget i stedet for bare at sige stop og that's it.

Desværre synes jeg det derefter fes lidt ud.

Man fik slået det oplagte fast, at arbejdsmiljøet var vigtigt, fx at nogle
kommuner havde 28 elever i hver klasse og at det gav et dårligt arbejdsklima
og dermed dårlig læring og dermed utilfredsstillede lærere.

Da man nåede til Rikke 8 år efter havde jeg forventet man havde fulgt hende
et par måneder, men i stedet blev det til at hun fortalte lidt om hvordan
hun opfattede det første år. Meget tam afslutning på aftenen.

Godt tema, men udførelsen var ikke god, faktisk lidt spildtid.

Fra : Sten Schou

Dato : 07-09-08 00:16

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kunne læse på det og det tidspunkt, alle skal kunne dit og dat. Nå, men se
> det selv, jeg skriver sikkert noget om det, når temaet er slut.

Jeg synes nu det var fint, hvis du folk der skulle undervise vores børn,
selv kunne stave.......

Hilsen Sten

Fra : Mr.Larsen

Dato : 07-09-08 00:41

Den 07-09-2008, skrev Sten Schou:

> Jeg synes nu det var fint, hvis du folk der skulle undervise vores børn, selv
> kunne stave.......

Host"hvis du folk"HostHost

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : Kim2000

Dato : 07-09-08 05:43

"Sten Schou" <dot@dotdot.com> skrev i en meddelelse

> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg synes nu det var fint, hvis du folk der skulle undervise vores børn,
> selv kunne stave.......

Hvilket komplet hjernedødt indlæg, forhold dig dog til indlægget eller hold
din kæft.

Jeg skal straks beklage jeg tillod mig at skrive et indlæg der ikke fordømte
muslimer hvilket vel er grunden til ingen har forholdt sig til indlægget.

Fra : Mendoza

Dato : 07-09-08 08:31

Kim2000 wrote:
> "Sten Schou" <dot@dotdot.com> skrev i en meddelelse

> Hvilket komplet hjernedødt indlæg, forhold dig dog til indlægget
> eller hold din kæft.

Det er da ikke hjernedødt? En skolelærer skal kunne stave, en kirurg ikke
lide af parkinsons, en advokat kende loven, en korsanger synge rent, osv? En
fagmand er en fagmand.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-09-08 10:58

"Mendoza" <okseurin@gluddtt.dk> skrev i meddelelsen
> Det er da ikke hjernedødt? En skolelærer skal kunne stave,
en kirurg ikke
> lide af parkinsons, en advokat kende loven, en korsanger
> synge rent, osv? En fagmand er en fagmand.

En skolelærer er ikke altid dansklærer. Det er ønskeligt at en
lærer kan stave, men det er af mindre betydning hvis han/hun
er fysik-lærer, musiklærer etc. og slet ikke skal beskæftige
sig eksplicit med at lære eleverne at skrive og stave.

Det er ligesom om man tror at en lærer skal være ekspert i det
hele. En kirurg der lider af Parkinsons syge vil ikke være
kirurg eller læge, da han skal kunne holde hænderne i ro når
han behandler patienterne - det er indlysende. Det er også
indlysende at en advokat skal kende loven, men en advokat der
beskæftiger sig med erhvervsret, skal næppe kende alle
detaljer i straffeloven.
Og når vi bestiller en håndværker, så gør vi vel også
eksplicit opmærksom på at det skal være en murer, en tømrer
eller en glarmester, ikke sandt, også selvom de alle er
håndværkere.

En datalog er jo heller ikke nødvendigvis ekspert i netværk,
ligesom en datanom ikke nødvendigvis skal kunne programmere.

En lærer er en fællesbetegnelse for personer der underviser -
det kan være børn eller voksne, men det behøver jo ikke betyde
at vedkommende også underviser i dansk retstavning.

Blot for en ordens skyld.

Men naturligvis mener jeg at folkeskolelærere bør kunne stave
ordentligt - men nogle af lærerne er ordblinde, og skal altså
ikke undervise i dansk hvis de fx kan undervise i matematik,
idræt og fysik/kemi, hjemkundskab, håndarbejde, geografi,
samfundsfag, musik, sløjd osv.

Til gengæld mener jeg altså at en dansklærer bør kunne stave
rigtigt.

Fra : Sten Schou

Dato : 07-09-08 11:12

> Jeg skal straks beklage jeg tillod mig at skrive et indlæg der ikke
> fordømte muslimer hvilket vel er grunden til ingen har forholdt sig til
> indlægget.

Hvad er lærerene, som du skriver i emnelinien?......husker et billede i
Politiken i forbindelsen med skolestart, sidste år, hvor en lærer havde
skrevet Velkomen, på tavlen. Om der var muslimske elever, melder historien
ikke noget om.

Hilsen Sten