Hvad er dagsprisen for en storebæltsbro ?
Fra : steen hjortsø

Dato : 31-08-08 02:33

Trafikministeriet har besluttet, at vi ikke skal have nogen
Kattegatsforbindelse og har dermed magtfuldt slået fast (?), at det
foreslåede superhurtige trafikale kredsløb mellem København og
Provinsen ikke skal være indledningen til en ny strukturel, økonomisk
og kulturel æra i relationerne mellem København og provinsen.

Folketingspolitikerne vil have lov til fortsat at jamre over
skævtrækningen af Danmark op gennem det 21. århundrede, og det er så
meningen, at vi andre årti efter årti tålmodigt skal lytte til dem,
medens resten af Europa, også trafikalt, får helt anderledes fart på.

Det ministerielle afslag til den danske befolkning formuleres
pædagogisk som en kalkuleret pris på 100 milliarder kroner for den
foreslåede bro fra Sjælland over Samsø til Jylland. Prisen synes
ganske rigtigt ved første øjekast astronomisk stor. Men hvad er
egentlig dagsprisen, hvis det var en Storebæltsbro, vi skulle bygge ?
Kunne man få den for under 40 milliarder kr. ?

Derudover skal de 100 – eller er det 90 ? – milliarder ses i relation
til et nationalprodukt omkring 1600 milliarder, nul statsgæld og (for
tiden) snesevis af milliarder i årligt overskud på statsbudgettet.

Steen Hjortsø

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-08-08 10:14

"steen hjortsø" <steenhjortsoe@gmail.com> skrev i meddelelsen

[...]

------------------------------

Godt trafikpolitisk indlæg. Se også hvad Maren i Kjæret sagde forleden:

En sænketunnel mellem Samsø og Sjællands Odde KUN til tog vil være meget
klogt og suverænt billigst.

Broforbindelse mellem Samsø og kontinentet vil tilføre ny økonomisk dynamik
til den velsmurte "Fede Pølse" i Østjylland.

Vore sognerådspolitikere der er tilfredse med at slikke lokumspapir fra EU
pampere er gået i dyb koma med udmelding om "vi kan se på det om 20 år".

Den enestående chance skal gribes NU, mens vi endnu er kreditværdige.
At tro på at vi nogensinde skulle få bedre råd er grusom tåbelighed.

Vi aner intet om bilernes mulighed for brændstof om 10-20 år - kan man
forstå at der ikke er tid til at tøve?

Mvh
Martin

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 31-08-08 10:30

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> En sænketunnel mellem Samsø og Sjællands Odde KUN til tog vil være
> meget klogt og suverænt billigst.

Prøv lige at se på et kort. Umiddelbart vil jeg mene at en
linieføring fra halvøen nord for Kalundborg fjord (jeg kan aldrig
huske om det er asnæs eller røsnæs) virker noget mere realistisk.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-08-08 10:56

"Anders Wegge Keller" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i meddelelsen

> Prøv lige at se på et kort. Umiddelbart vil jeg mene at en
> linieføring fra halvøen nord for Kalundborg fjord (jeg kan aldrig
> huske om det er asnæs eller røsnæs) virker noget mere realistisk.

Jeg har Google Earth - den skulle du måske prøve?
Der er knap 15 km fra Odden til Samsø.

Mvh
Martin

Fra : Ralph

Dato : 31-08-08 11:04

> Jeg har Google Earth - den skulle du måske prøve?
> Der er knap 15 km fra Odden til Samsø.

Narj, der er 44,5 km, men til Røsnæs er der godt nok ca. 15 km.

se iøvrigt dette: http://jp.dk/indland/trafik/article1424846.ece

--
Ralph

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-08-08 11:59

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Narj, der er 44,5 km, men til Røsnæs er der godt nok ca. 15 km.
>
> se iøvrigt dette: http://jp.dk/indland/trafik/article1424846.ece

Ja, jeg ser at det var artiklen fra
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2008/08/28/105902.htm
der plantede stednavnet Sjællands Odde i mine tanker.

Der er iøvrigt "kun" 39.5 km fra Odden til Djursland.
Tanken om at ødelægge endnu et enestående jysk landskab med en motorvej er
da ret syg.

Mvh
Martin

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 31-08-08 12:34

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Ja, jeg ser at det var artiklen fra
> http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2008/08/28/105902.htm
> der plantede stednavnet Sjællands Odde i mine tanker.

Sådan kan det jo gå.

> Der er iøvrigt "kun" 39.5 km fra Odden til Djursland. Tanken om at
> ødelægge endnu et enestående jysk landskab med en motorvej er da ret
> syg.

Der er motorvej/motortrafikvej på det meste af strækningen fra Århus
i forvejen, så det er ikke der der bliver den store forskel. Det er
nok langt værre med tanken om at skulle lægge en motorvej ud over
Sjællands Odde.

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-08-08 12:49

"Anders Wegge Keller" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Det er
> nok langt værre med tanken om at skulle lægge en motorvej ud over
> Sjællands Odde.

Ja. Lad os endelig beholde den livsfarlige landevej/motortrafikvej, der pt.
forpester tilværelsen for de arme mennesker, der bor langs ruten
Holbæk-Odden, og samtidig forpester tilværelsen for de tusindvis af
bilister, der hver dag kører strækningen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 31-08-08 13:14

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> [...]

> ruten Holbæk-Odden, og samtidig forpester tilværelsen for de
> tusindvis af bilister, der hver dag kører strækningen.

Jeg tror vi taler ved siden af hinanden her. Med mit kendskab til den
strækning (og især fredag eftermiddag), er jeg enig med dig hvad angår
stykket fra Holbæk til man kommer op omkring Lumsås eller deromkring.

Det var bare det sidste stykke vej fra Lumsås til færgehavnen, jeg
har lidt svært ved at se hvordan man skal få stoppet en motorvej ind
på, specielt i det sommerhusområde der ligger og breder sig tværs over
odden:

http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=55.95451,11.454277&spn=0.016434,0.05579&t=h&z=15

Fra : vvv

Dato : 31-08-08 17:45

> [...]
> i forvejen, så det er ikke der der bliver den store forskel. Det er
> nok langt værre med tanken om at skulle lægge en motorvej ud over

Var det ikke tanken at en eventuel bro kun skulle være en togforbindelse?
Eller er jeg bare bagud i den sag?
Hvis det kun var til tog synes jeg også det lyder helt logisk at den ikke
vil kunne blive tilbagebetalt i min levetid.

vv

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 31-08-08 18:32

"vvv" <?@?> writes:

> [...]
> var til tog synes jeg også det lyder helt logisk at den ikke vil
> kunne blive tilbagebetalt i min levetid.

Det var en kombineret vej/jernbanebro som Niras blev bestilt til at
skyde ned.

Fra : Bo Warming

Dato : 31-08-08 19:00

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis det kun var til tog synes jeg også det lyder helt logisk at den ikke
> vil kunne blive tilbagebetalt i min levetid.

At vi har dalende ledighed skyldes bl.a. at vi sætter ting igang vi ikke har
råd til fx metro og broer.
Sådant bør altid være privatiseret og ellers ikke opføres.

Færø tunneller og Kategat dæmninger er vanvid

Fra : Bo Warming

Dato : 31-08-08 17:10

> [...]
>
> Der er iøvrigt "kun" 39.5 km fra Odden til Djursland.
> Tanken om at ødelægge endnu et enestående jysk landskab med en motorvej er

Er fremtidens folkedanskere ikke klæbet til computer og TV skærmen og
ligeglade med "enestående landskaber" ?

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-08-08 17:53

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Er fremtidens folkedanskere ikke klæbet til computer og TV skærmen og
> ligeglade med "enestående landskaber" ?

Nej, de håber på hurtige transportmuligheder. Spildtid = tabt produktion.

Mvh
Martin

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 31-08-08 11:05

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> "Anders Wegge Keller" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har Google Earth - den skulle du måske prøve?
> Der er knap 15 km fra Odden til Samsø.

Det var den jeg så på inden jeg spurgte dig. Der er 41 km fra
Sjællands odde til Samsø, så jeg er ret overbevist om at du i
virkeligheden også tænker på Røsnæs, hvorfra der er ca. 15 km til
Samsø.

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-08-08 11:22

> [...]
> Sjællands odde til Samsø, så jeg er ret overbevist om at du i
> virkeligheden også tænker på Røsnæs, hvorfra der er ca. 15 km til

Takker for rettelsen.

Mvh
Martin

Fra : -=* NEiL DANELAW *=-

Dato : 31-08-08 13:51

"steen hjortsø" <steenhjortsoe@gmail.com> wrote in message

> Trafikministeriet har besluttet, at vi ikke skal have nogen

Giv os et landsdækkende fibernet istedet.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-08-08 14:08

On Sun, 31 Aug 2008 14:51:15 +0200, "-=* NEiL DANELAW *=-"
<jegerdumoggrimogharingenvenner@islamisktrossamfund.dk> wrote:

>Giv os et landsdækkende fibernet istedet.

Tja, jeg har allerede fiber - Men vil dæleme også gerne have en ny
storebæltsbro

<mlr>

Fra : Kim2000

Dato : 31-08-08 16:40

"steen hjortsø" <steenhjortsoe@gmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

svar:

Har vi overhovedet brug for en ekstra bro?? Efter min mening klart nej, der
er dælme andre og langt vigtigere ting at bruge 100 milliarder på (og hvis
det er med politiker budget så er det sikkert det dobbelte).