Kinesiske masseoptrin er kedelige,
Fra : Bo Warming

Dato : 08-08-08 14:18

Kinesiske masseoptrin er kedelige,

hvis man værdsætter individuel kreativitet og spontanitet.

Men kineserne har megen autoritetstro og pligtmoral og har brug for disse
ritualer, der dog ikke er så meningsløse, som muslimernes bøn 5 gange i
døgnet mod Mekka.

Atletik som vil holde vesterlændinge i millionvis til skærmen de næste
uger - og cykelsport i bjerge - er endnu mere kedelig efter min mening.

At Noriko giftede sig med mig i 1993 var i høj grad, fordi hun så håb om at
Vestens kreativitet ville være mere inspirerende, end hvad hun var vant til
i Tokyo.

Hun er blevet ret skuffet over over os - men jeg er sikker på at jeg aldrig
kunne leve hvor konfuziansk massemoral hersker og en lidt anden slavemoral
end vor hersker.

Som det er i dag. Men Fjernøsten lærer hurtigere at skabe kulturkrydsning
end vi gør.

De to store verdenskulturer kan lære meget af hinanden.

Japan har lært enorme dele af deres kultur fra Kina omkring år 500, da
buddhisme blandedes ind i Shinto.

At mange japanere er aktive i begge disse to trossamfund (og evt også i en
kristen kirke) vidner om, at flerguderi er mere tolerant end vort enguderi

Inderne nød godt af britisk oplæring i koloni-århundreder, helt som
koreanerne har nydt (endnu mere) godt af japansk oplæring i koloni-årtier

Japan blev af Vesten tvunget til at blive kolonimagt 1895-1945 og at de så
let opnåede jævnbyrdighed med Vesten har været meget inspirerende for, at
kineserne og hinduerne i hast gik den japanske industrivej.

Over hele verden har japanerne inspireret til selvtillid - især i
SydØstAsien hvor japanerne dog i 1991 valgte at toppe deres vækst og
overlade til Storebror Kina at være økonomisk lokomotiv for den konfuzianske
region.

Fra : mr

Dato : 09-08-08 06:34

> Kinesiske masseoptrin er kedelige,

det mener du så. Martin gruppen DK leverede lysshowet, hvor kinesisk er det?

> [...]
> til i Tokyo.
>
> Hun er blevet ret skuffet over over os - men jeg er sikker på at jeg
ikke dig hun er skuffet over?