Shortening
Fra : Rene

Dato : 23-07-01 10:46

I forbindelse med en amerikansk opskrift er jeg stødt på ordet SHORTENING.
Er der noger, der ved hvad det betyder?

Fra : "-=>[bo88er]

Dato : 23-07-01 11:03

"Rene" <rene-a@mail.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> I forbindelse med en amerikansk opskrift er jeg stødt på ordet SHORTENING.
> Er der noger, der ved hvad det betyder?

Det kan betyde:

1 a : to reduce the length or duration of b : to cause to seem short
2 a : to reduce in power or efficiency <is my hand shortened, that it cannot
redeem -- Isaiah 50:2 (Revised Standard Version)> b obsolete : to deprive of
effect
3 : to add fat to (as pastry dough) in order to make tender and flaky
intransitive senses : to become short or shorter

Det vil altså i dit tilfælde så sige at du skal tilføje fedtstof (vil jeg
mene).

fut: news:dk.kultur.sprog

Hilsen

Bobber

Fra : Neta & Peter

Dato : 23-07-01 11:13

"Rene" <rene-a@mail.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> I forbindelse med en amerikansk opskrift er jeg stødt på ordet SHORTENING.
> Er der noger, der ved hvad det betyder?

Shortening betyder bredt "fedtstof" (jf. shortbread= "fedtebrød", shorcrust
pastry= mørdej). Ofte vil det være svinefedt ("klaret") eller lignende, der
menes. I både Amerika og England kan man få "vegetable shortening", der
nærmest svarer til vores palmin. Afhængig af opskrift kan du bruge smør,
margarine eller olie i stedet.

MVH

Peter

Fra : izeqb

Dato : 30-07-01 11:52

> I forbindelse med en amerikansk opskrift er jeg stødt på ordet SHORTENING.
> Er der noger, der ved hvad det betyder?

Olie ell. andet fedtstof.