Hvad er din nyheds-IQ?
Fra : Joakim

Dato : 19-07-08 19:02

Ikke for at prale, men jeg fik svaret rigtigt på 83 pct. af
spørgsmålene.

Tag quizzen her:

http://pewresearch.org/newsiq/

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-07-08 19:10

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

69%

Det er ikke en nyheds-IQ-quiz. Det er en
"hvad-en-amerikaner-bør-vide-om-indenrigspolitiske-forhold-quiz".

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Joakim

Dato : 19-07-08 19:20

> "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> 69%
>
> Det er ikke en nyheds-IQ-quiz. Det er en
> "hvad-en-amerikaner-bør-vide-om-indenrigspolitiske-forhold-quiz".

Vil det sige at du og jeg ved mere om amerikanske
indenrigspolitiske forhold end amerikanerne gør? En skræmmende
tanke, ikke sandt?

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-07-08 19:55

> Vil det sige at du og jeg ved mere om amerikanske
> indenrigspolitiske forhold end amerikanerne gør? En skræmmende
> tanke, ikke sandt?

Egentlig ikke. Vi danskere er meget forvænte med, hvad vi ansér som
nødvendig viden hos selv den mest uvidende borger. Du skal ikke længere væk
end til Tyskland for at opleve "amerikanske" tilstande.

Trods den amerikanske befolknings manglende viden om mange ting, har USA
alligevel formået at fastholde førstepladsen mht. teknologisk innovation,
ligesom de mindst et par gange har reddet resten af verden fra at nedsynke i
fascistisk despoti og armod, så noget må de gøre rigtigt derovre.

Det er let nok at være vidende om dette og hint, når man lever i et
flødeskumsland med under seks. mio. indbyggere, hvor vi indtil nu har
oplevet ekstrem, etnisk og kulturel homogenitet. Det er selvfølgelig slut
nu, og om en generation eller to vil danskere være ligeså uvidende om
omverdenen som eksempelvis amerikanere er i dag.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Joakim

Dato : 20-07-08 09:37

> [...]
> selvfølgelig slut nu, og om en generation eller to vil danskere
> være ligeså uvidende om omverdenen som eksempelvis amerikanere er

Men så er det vel hellere ikke ubetinget dårligt at det nu er slut
med den etniske og kulturelle homogenitet i DK?

For som du selv er inde på, så kan man godt fastholde førertrøjen
inden for en lang række felter, eksempelvis teknologisk innovation,
på trods af befolkningens manglende almene viden.

Med andre ord er amerikanernes heterogenitet både deres styrke, men
også deres svaghed. Sådan tolker jeg i hvert fald det du skriver,
korriger mig hvis jeg tager fejl.

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-07-08 09:47

> Med andre ord er amerikanernes heterogenitet både deres styrke, men
> også deres svaghed. Sådan tolker jeg i hvert fald det du skriver,
> korriger mig hvis jeg tager fejl.

Hehe. Nædu, den får du mig ikke med på. Måske du skulle lægge særligt mærke
til, at jeg skriver "med under seks mio. indbyggere".

Derudover er det vist velkendt, at det amerikanske samfund er tæt på
opløsning i en del områder, hvor etniske problemer overskygger alt andet?

Men bortset fra det: Jeg går ind for, at vi skal åbne vore grænser for alle,
hvis vi samtidig fjerner muligheden for at leve af overførselsindkomster.
Altså - fri indvandring for dem, der kan klare sig selv. Ganske som man har
praktiseret i én eller anden form i USA, og som har skabt klodens pt.
stærkeste nation.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Joakim

Dato : 20-07-08 13:54

> "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hehe. Nædu, den får du mig ikke med på. Måske du skulle lægge
> særligt mærke til, at jeg skriver "med under seks mio.
> indbyggere".

Hvilken forskel gør det om der bor 300 mio eller 6 mio mennesker i
et land, hvis andelen af immigranter med anden etnisk og kulturel
herkomst er den samme?

Fra : Jens G

Dato : 19-07-08 20:32

On Sat, 19 Jul 2008 20:02:13 +0200, "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com>
wrote:

>Ikke for at prale, men jeg fik svaret rigtigt på 83 pct. af
>spørgsmålene.

69% her.
Jeg er ikke overrasket over ikke at score bedre, men jeg er overrasket
over at score bedre end gennemsnitsUSA'eren.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Joakim

Dato : 20-07-08 09:39

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg er ikke overrasket over ikke at score bedre, men jeg er
> overrasket
> over at score bedre end gennemsnitsUSA'eren.

Det samme her og jeg er bestemt ingen kender udi amerikanske
forhold.

Fra : TL

Dato : 19-07-08 23:51

On Sat, 19 Jul 2008 20:02:13 +0200, in dk.politik "Joakim"
<ncm_abfjern@hotmail.com> wrote:

>Ikke for at prale, men jeg fik svaret rigtigt på 83 pct. af
>spørgsmålene.
>
>Tag quizzen her:
>
>http://pewresearch.org/newsiq/

100%

Jeg kunne forestille mig, at spørgsmål 5 og 10 kunne være lidt
sværere, hvis man ikke er amerikaner.

Fra : Joakim

Dato : 20-07-08 09:44

"TL" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse

> 100%
>
> Jeg kunne forestille mig, at spørgsmål 5 og 10 kunne være lidt
> sværere, hvis man ikke er amerikaner.

Ja, jeg svarede forkert på dem begge. Faktisk er det en ret
interessant undersøgelse, når man studerer resultaterne lidt
nærmere. F.eks. kender flere amerikanere kursen på Dow Jones
end antallet af faldne soldater i Irak. Det synes jeg set med mine
danske briller er tankevækkende og måske ligefrem moralsk
anstødeligt eller?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-07-08 08:29

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> end antallet af faldne soldater i Irak. Det synes jeg set med mine
> danske briller er tankevækkende og måske ligefrem moralsk

Uenig - den slags skal man ikke lægge for meget i. Det er som at
sammneligne pærer og bananer. Mange amerikanere har en direkte interesse i
aktiekursen, men om antallet af dræbte er det ene eller det andet, betyder
vel ikke det store. I øvrigt spiller det givetvis en rolle, at den rigtige
svarmulighed ift. DOW var den sidste, mens det var nr. 3 ud af 4 ved
spørgsmålet om antallet af dræbte. Hvis folk ikke kender svaret, vil de have
en tendens til at gætte enten højt eller lavt, men sjældnere midt imellem.

Fra : Joakim

Dato : 24-07-08 08:24

> [...]
> dræbte. Hvis folk ikke kender svaret, vil de have en tendens til
> at gætte enten højt eller lavt, men sjældnere midt imellem.

Ok. Det har du nok ret i.

Fra : Aage Andersen

Dato : 20-07-08 09:38

"Joakim"
> Ikke for at prale, men jeg fik svaret rigtigt på 83 pct. af
> spørgsmålene.

9 rigtige ud af 12.

Aage

Fra : Hr. Jensen

Dato : 20-07-08 11:38

wrote:

>Ikke for at prale, men jeg fik svaret rigtigt på 83 pct. af
>spørgsmålene.
>
>Tag quizzen her:

0%...hvilket skal ses i lyset af, at jeg ikke tog testen.

--
Now Yousee it...Now You don't!

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 23-07-08 08:26

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote in message
> Ikke for at prale, men jeg fik svaret rigtigt på 83 pct. af
> spørgsmålene.

Den klarede jeg sjovt nok også.