Tale ved Mogens Glistrups død
Fra : Bo Warming

Dato : 18-07-08 20:09

Tale ved Mogens Glistrups død

Søren Hermansens tale ved Mogens Glistrups død.

Mogens Glistrup er død, 82 år.

Valget 1973 - Glistrup stormer ind i Folketinget - 28 mandater - hvilken
triumf - Er der noget større? -

Ja, dengang for længe siden, da en ung Mokke er på Rønne-holdet og vinder
2-0 over Nexø og vinder Bornholmsmesterskabet.....

Hvad er triumferne egentlig i et menneskes liv?

- og hvilke billeder har vi af hinanden - og kan vi lodde dybden i dem og i
triumferne?

Vi har alle billeder af Glistrup.

Han satte sit præg på os alle - og ordekvilibristen med den tydelige
bornholmske accent skabte nye ord i sproget : skrankepave - papirnusser -
gammel-partierne.

Han skabte en ny politisk virkelighed i Danmark. Han - om nogen - skabte
debat - og det er jo tidens vigtigste egenskab. Bare det er noget, der
skaber debat, så er det godt, men Glistrup ville mere..

Fronter blev trukket op - ordene fløj -blitzene lynede - billederne taler.

Vi sad, Lene, for nogen tid siden på Hummeltoftevej og så billeder sammen
med Mokke. Et af dem var fra Mokkes Kandidatrundtur - båret rundt, 24 år
gammel, af kammerater - Københavns universitets bedste eksamen.

I kredsen af venner er du, Lene - og en juniaften på Nimb frier den nervøse
unge kandidat - og du siger ja - og I to får et ægteskab, samliv,
partnerskab - venskab, der også kommer under prøvelse - turene i
mediemøllen, truslerne fra ondskabsfulde folk, dumhederne fra flere.

Mokke havde den bornholmske granit i rygmarven - og en ukuelighed...

Flot er en bemærkning, jeg husker fra det seneste valg, han stillede op i -
og tabte. En journalist beder om en kommentar og Glistrup svarer: Det er
folkets umistelige ret at være sin egen ulykkes smed! - ikke noget piv - men
ukuelig - vi går ned med fanen højt.

Glistrups politiske slagfærdighed og voldsomhed kender vi alle - færre
kender Mokkes beskedenhed og venlighed - og endnu færre kendte ham som I -
Rie, Else og Jørgen - som en far, der spillede matador en hel weekend og
triumfen er der! - at se jer, være sammen med jer - hører også til de store.

Cykelture rundt i landet, hvor det sjældne syn ses : Mokker er praktisk -
lapper cykel - det er en af de få praktiske talenter han har - resten
overlod han gerne til dig, Lene - herunder batteriskift i den radio, vi ofte
her i Sorgenfri så ham komme gående med, når han skulle med breve i
postkassen - ikke spilde et sekund.

Jeg har travlt - med det hele - sagde han også her til sidst - og det har
han haft hele sit liv - ikke travlt med det praktiske - men med den gerning,
der nu blev hans - og nok var han af bornholmsk granit - men han havde brug
for en uforlignelig støtte som i dig, Lene.

Der var ikke meget, der kunne slå ham/jer ud, selv om der var mange, der
prøvede .... men Evas ulykke og senere død gjorde det.

Hun havde den samme ihærdighed og kampvilje, som sin far - men at se sin
datter ramt af den skæbne var et rent slag på kæben. Selv skabte Eva dog liv
om sig - og der blev alligevel stjernestunder - til dem hører
portvinsstunderne sent på eftermiddagen på Hummeltoftevej - stjernestunder
for jer tre, Lene - og så se børnebørn vokse op.

Mokke elskede jer alle og frydede sig her til sidst over at få en Oscar. Det
var den slags han holdt af - ikke medaljer og ordner. Mokke var aldeles
usnobbet og havde kun foragt for magtens arrogance. Den egentlige Oskar er
oldebarnet på 3 måneder ... der ligger der i sin barnevogn.

Glistrups liv er forbi. Det blev turbulent - også privatmanden Mokkes liv er
forbi. Han døde med jer om sig - kæmpende - "En Glistrup giver aldrig op" -
stod der på forsiden af en avis, og det ses i salmerne Mokke har valgt. Også
rækkefølgen har han valgt. Vi skal begynde, skrev Mokke, med salmen om
dejlig er jorden - og det gjorde vi. Så en salme om hvorledes vi skal gå på
denne jord - frejdig - at være frejdig - "med et Fadervor i pagt, skal du
aldrig gyse". et TV- klip: Mokke synger den.... på en helt egen melodi. Der
går lidt tid inden man genkender den..men frejdig, sådan går vi...

Om lidt skal vi så synge: Har hånd du lagt på Herrens plov - se dig ej
tilbage... pløj din fure - er jorden dig for tør, så græd. Mokke pløjede sin
fure - havde sine projekter - planer - ideer - sit kald - og gjorde ej
skridt tilbage.... Det gi'r konfrontationer - og gnister - og undertiden får
man nogen over snuden. Glistrup så sig ej tilbage, men gik videre frejdigt.

En gang efter et valg/ eller retssag - jeg husker det ikke, men slaget var
tabt : "Try, Try, Try again lød det på bornholmsk-engelsk. Bliv ved,
ukuelig!

Hvad så nu?

Kan der ikke try'es mere?

Nej, ikke her - men der er mere at sige: "Den signede dag med fryd vi ser"
siger noget mere: Sol står op for aldrig mere at gå ned.

Den ville Mokke ha' vi skal slutte med i dag - med "venner i lys vi tale".
Det skal tale, så altid tør: Try, try, try again....

Mokke kom her i sin kirke- og ville høre dette ord. Her sad han, og kunne
han have siddet helt i skjul, ville han det - beskeden og venlig - for
herinde er det ord, der bli'r ved - Try, Try, Try again, jeg tager dig i
hånden, siger Vor Herre - også nu hvor din tid er forbi.

Tak Mokke for alt du var og gav Gud i vold.

Amen.

Fra : El Trabajador

Dato : 20-07-08 13:36

> Tale ved Mogens Glistrups død
>

> Søren Hermansens tale ved Mogens Glistrups død.

Tak for den.

Mon også man kan finde sønnens og datterens taler et eller andet sted?
--
El Trabajador

Fra : Bo Warming

Dato : 20-07-08 20:38

"El Trabajador" <notrabajo@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Tak for den.
>
> Mon også man kan finde sønnens og datterens taler et eller andet sted?

Til www.glistrup.com ville jeg have haft sønnens fine tale, men han havde
intet manus kun stikord, siger Lene

Holdt datteren en tale?

Fra : El Trabajador