Autocamper
Fra : Simonsen

Dato : 10-08-08 19:43

Hejsa gruppe!

Vi er en familie på 2 voksne og 2 børn som påtænker anskaffelse af en brugt
autocamper.
Vi har ingen efaring med camping overhovedet, men har lyst til at køre rundt
og opleve noget.
Ved evt. køb af brugt camper, er der nogle til som man skal se specelt
efter, bortset fra km. stand og alm. vedligehold.
Er der nogen her i gruppen som evt. kan belyse for og imod autocamper.
Som sagt har vi lyst til at komme ud og se noget (også udland), ikke ligge
og dase ved stran og pool.
Skal lige sige at børnene er 11 og 13.

Takker

Fra : xs1100

Dato : 11-08-08 08:38

"Simonsen" tastede følgende:
> Hejsa gruppe!

Hej.

> Vi er en familie på 2 voksne og 2 børn som påtænker anskaffelse af en
> brugt autocamper.
> Vi har ingen efaring med camping overhovedet, men har lyst til at køre
> rundt og opleve noget.

Her er en autocamper rigtig god. Ungerne kan spille spil og se fjernsyn mens
i kører og tiden på langfart går hurtigere.

> Ved evt. køb af brugt camper, er der nogle til som man skal se specelt
> efter, bortset fra km. stand og alm. vedligehold.

Jep, en hel masse. En autocamper er en bil og en campingvogn. Så
grundlæggende skal du tjekke køretøjet for motor, bremser, styrtøj, i det
hele taget skal bilen være teknisk i orden. Samtidig skal camperdelen osse
være iorden. Lyset indeni skal virke. Lader den på batteriet når du sætter
220 volt på. Virker vandet som det skal og er toilettet funktionsdygtigt.
Virker varmen og fungerer køkkenet. Udover det skal den jo osse være i en
stand så familien kan være inde i camperdelen.

> Er der nogen her i gruppen som evt. kan belyse for og imod autocamper.

Kan kun sige godt om autocamper.

> Som sagt har vi lyst til at komme ud og se noget (også udland), ikke ligge
> og dase ved stran og pool.
> Skal lige sige at børnene er 11 og 13.

Min erfaring er at vores 2 unger på 15 vil have mere plads end der er i
vores autocamper. Så løsningen i de varme måneder er at tage et telt med til
dem, eller montere et træk og købe en lille bitte campingvogn til at have
bagpå til ungerne.Men tiden går meget hurtigere på langtur. Det er osse fedt
når man ligger på anarkistisk camping (på parkeringspladser i byen) at kunne
vågne om morgenen uden at skulle lede efter et toilet, det har du bare med i
bilen.

> Takker

Selv tak
Mvh
Jarl
Ford Transit arca scout 1980
xs1100

Fra : Peter

Dato : 17-08-08 01:20

"Simonsen" <sigurd-simonsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen her i gruppen som evt. kan belyse for og imod autocamper.
> Som sagt har vi lyst til at komme ud og se noget (også udland), ikke ligge

Selv en brugt autocamper koster en ½ bondegård, så inden du smider kr.
100-200.000 i sådan en fætter, er det smart at starte med at leje en til
ferien, og hvis det viser sig, at det er sagen, så ved du meget mere om hvad
du har brug for.
Du skal i hvertfald regne med, at næsten alt, der ligger under kr. 100.000
er noget gammelt skrammel, hvor du kører med 70km/t så snart der er en
mindste stigning eller modvind.
Du skal også undersøge, hvad den du har kik på koster i vægtafgift, for de
er jo lidt tunge og ligger mange gange på kr. 10.000-15.000 i vægtafgift pr
år.

Peter

der også meget gerne vil have en autocamper, men er en fattig røv, der
sikker må nøjs med en gammel udslidt VW bus.

Fra : xs1100

Dato : 18-08-08 19:23

> [...]
>
> der også meget gerne vil have en autocamper, men er en fattig røv, der
> sikker må nøjs med en gammel udslidt VW bus.
Jeg fandt lige følgende fra www.dk-autocam.dk, som jeg har klippet ud, da
jeg ikke kan kopiere links derfra.
Mvh
Jarl

Flere har spurgt om, hvad man kan forvente at blive ejer af hvis man vil
ofre 45-60.000 kr. på en autocamper og om det overhovedet er realistisk at
tro man kan blive "den lykkelige ejer" af en bil i det prisleje.
Lad det være sagt med det samme: Ingen af os her på DK-AutoCam er
mekanikere. Men når det er sagt er der alligevel nogle erfaringer vi har
gjort og som vi her vil videregive.Diesel eller benzin?
Som udgangspunkt mener vi, at gamle dieselmotorer er farlige at
investere i, hvis man ikke har godt kendskab til fabrikatet. Det kan
benzinmotorer da også være, men de er væsentlig billigere at reparere eller
skifte ud, hvis det bliver nødvendigt.

Dieselmotorer er dog generelt stabile og økonomiske i drift, men de
har den væsentlige ulempe at hvis de bryder ned, så koster det dyrt. Desuden
er det ikke enhver mekaniker der kan fikse den. Vi tror det vil være svært
at finde en camper i det oplyste prisleje med en ordentlig dieselmotor.

Husk på, at hvis en sælger er "dygtig og kreativ" kan han godt fjerne
bankelyde og andre negative oplevelser fra en dieselmotor. SÅ PAS PÅ.
Overvej kraftigt at satse på en benzinmotor, også selv om den er dyrere i
drift.
Vær opmærksom på:
+ At jo mere udstyr der er i camperen, jo dårligere er selve bilen.
30.000 kr. udstyr + 20.000 kr. bil = 50.000 kr.
15.000 kr. udstyr + 35.000 kr. bil = 50.000 kr.

+ Køb kun bilen nysynet! Lad være med at hoppe på den der med: "Den er
nem at syne; det kan I selv klare"

+ Køb et anerkendt fabrikat. Og helst en model (motor) som der kører
mange af i de pågældende lande. Det er væsentlig nemmere og billigere at få
reservedele til en sådan.

+ Vurder om det synlige rust har stor betydning. Det er jo kun ren
æstetisk det betyder noget. I en camper i det nævnte prisleje vil der være
rust. Bare det ikke er bunden og de bærende dele der er rustet væk.

+ Pas på ikke at presse bilen for hårdt og for længe. Undgå at
accelerere unødvendigt hårdt og med stort omdrejningstal. Det er gift for en
ældre motor som måske førhen er blevet kørt varsomt og forsigtigt.
Rigtig god tur!

Fra : Carsten H

Dato : 17-08-08 20:04

Der findes en mulighed for at købe autocamperen på tyske plader og derved
spare den dyre dansk vægtafgift. Vognen kan opbevares flere steder i eks
Flensburg.

MEN (det negative)
Det eneste du må i Danmart er at køre transit gennem DK. Du må ikke stoppe
for at handle , ej heller køre omkring jer selv eller på en campingplads .
Altså kun den direkte vej gennem landet. Føklger du reglerne angående
transit kørsel, skal du når du runder grænsen ved Padborg omkring toldstedet
og anmelde din transit kørsel/rute.

(Det positive)
Det du får er en ny eller væsentlig nyerer vogn for samme penge som en
"godt" brugt dansk indregistreret vogn koster.

som der også er svaret, så tag og lej en autocamper og se om det virkelig er
det i gerne vil - igen er det billigere at leje i Tyskland end i DK. men
igen må du ikke bruge den i DK.

Carsten