Andet multimedie
bentjuul 3670
Spyder2Pro skærmprofil bortdømt af Vista 6~
Fra : Michaelbs

Dato : 17-09-08 12:18

Jeg har (måske) et problem jeg ikke lige ved hvordan jeg skal takle.
Når jeg tænder computeren, læses tjenesterne jo ind, herunder min
skærmprofil, jeg har lavet med Spyder2Pro. Der kommer en kortvarig splash
frem på skærmen hvor der står, at skærmprofilen fra Spyder2Pro læses ind,
skærmbilledet ændrer farver og lysstyrke og den siger at skærmprofilen er
succesfuldt loadet ind.
Så langt så godt. Efter ca 15 sekunder, når andre tjenester står og loader
ind, så bliver skærmbilledet pludselig lysere igen og farverne skifter. Det
er som om Vista eller hvad nu det er, overruler skærmprofilen og læser noget
andet ind.
Når jeg går ind skærmindstillinger/avancerede indstillinger/farvestyring
klikker farvestyring og vælger skærm/grafik, så fortæller den mig at ICC
profilen jeg har lavet med Spyder2Pro er Standard profilen. Så skulle det jo
alligevel virke, men hvorfor så dette ekstra luminosity/farveskift, når den
starter op?

mvh Michaelbs

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-09-08 12:53

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev

> profilen jeg har lavet med Spyder2Pro er Standard profilen. Så skulle det
> jo alligevel virke, men hvorfor så dette ekstra luminosity/farveskift, når
> den starter op?

Ved du med sikkerhed om profilen ændrer sig?

Man kunne jo forestille sig, at vista først aktiverer profilen, når den er
færdig med at initialisere alle de andre tjenster og serviceses, hvilket så
kunne være det, du ser til sidst.

Claus

Fra : Michaelbs

Dato : 17-09-08 13:13

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> færdig med at initialisere alle de andre tjenster og serviceses, hvilket

Ja, jeg kan se, at den farver og lysstyrke ændrer sig, når splash screen
popper op og siger, at min kalibrerede profil har "loadet succesfully".

Jeg har fundet et quick fix, som foreløbigt virker. Nemlig at installere en
lille application hvormed man kan forsinke indlæsningen af tjenester
valgfrit. Jeg har så sat min IIC profil til at loade med 2 minutters
forsinkelse. Dvs efter at alle andre tjenester er færdige med at loade. Så
kommer der ikke noget og resetter min profil. Virker foreløbigt men det er
jo ikke den ideelle løsning.

mvh Michaelbs

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-09-08 18:16

> [...]

> kommer der ikke noget og resetter min profil. Virker foreløbigt men det er

Har du mulighed for at loade din profil manuelt?

Jeg ville ikke stole på den måde windows håndterer serviceses. Jeg har set
så mange mystiske ting i den forbindelse, at jeg ville køre den manuelt. Når
alt er bootet færdigt og systemet er klart, så ville jeg køre den selv, så
man er sikker på, at der ikke efterfølgende sker noget.

Problemet er, at der er så mange programmer, som piller ved skærmen. F.eks.
Adobes flashplayer. Når den bliver startet er det tydeligt, at den laver
noget med skærmindstillingerne, så der skal tilsyneladende ikke meget til,
før systemet er "upålideligt"...

En anden ting er, hvad mon vistas temaer, gennemsigtige vinduer og alt
muligt andet hejs gør ved en skærmprofil?

Claus

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-09-08 13:55

Michaelbs skrev:

> Det er som om Vista eller hvad nu det er, overruler
> skærmprofilen og læser noget andet ind.

Vistas farvestyring er markant anderledes end f.eks. WinXP.
Læs evt:
<http://www.outbackphoto.com/tforum/viewtopic.php?TopicID=2518>,
som ikke direkte giver et svar på dit problem, men der bliver
nævnt nogle uhyggelige ting, som man bør være opmærksom på,
hvis man har tænkt sig at arbejde professionelt med Vista hvad
farvestyring angår.

> [...]
| After you calibrate and profile your display, the profiling
| software saves the graphics card's calibration curves inside
| the monitor profile so they can be reloaded on reboot. The Mac
| OS has reloaded these curves automatically since OS 8 but on
| Windows, a third-party utility is required. This is open to
| conflicts as two different software packages might fight over
| profiles in the displays control panel does not load each
| profile's calibration curves... cumbersome at best. This is an
| odd oversight as it is a simple function and one that really

Du er sikker på, at Adobe Gamma ikke ligger og spøger også eller
måske driveren til dit grafikkort, som sikkert også kan stilles
til at foretage en farvekorrektion under opstart?

> [...]
| a user-interface effect, Vista dims the screen slightly while
| offering the user a password dialog. Unfortunately, this dimming
| of the display clobbers the calibration curves in the graphics
| card and they are not replaced. So you startup Vista, your 3rd
| party utility loads your display calibration correctly but then
| 5 minutes into your session Vista requests some authentication
| and your calibration is gone... so you restart Vista, reloading
| the calibration and start out again.... It will be difficult to
| have confidence in a system's state of calibration.

Endnu en god grund til at slå UAC fra ;)

--
Hilsen
Madsen