[Classic] Udskriftbiblioteker forældede
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-08-08 13:50

Med jævne mellemrum får jeg denne fejl fra Classic under 10.4.x.
<http://thomasgmadsen.dk/mac/classic/printinglib.png>.

Det hjælper at tage PrintingLib-udvidelsen fra en anden maskine,
hvor jeg har en OS 9 systemappe liggende, men hvad kan grunden
være til, at den pludselig bliver set som forældet?

Hvis jeg tjekker versionsnummeret på den PrintingLib som påstås
er forældet, så er det 8.7.3, så jeg forstår ikke, hvorfor den
pludselig tror, at den er ældre end version 8.7.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-08-08 14:47

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
> er forældet, så er det 8.7.3, så jeg forstår ikke, hvorfor den
> pludselig tror, at den er ældre end version 8.7.

Det er ikke PrintingLib, der er noget galt med. Det er en kendt fejl
mellem 'Apple Menuvalg' og 'AppleTalk', 'PrintingLib' og udv.
'Skrivestyring'. Det kommer først og fremmest, hvis du også har
udvidelserne til skrivebordsprinter installeret.

Jeg vil anbefale, at du slår alle udvidelserne til skrivebordsprinter
fra i 'Udvidelseskontrol'. Herefter sletter du alle Apple Menuvalg,
AppleTalk og printerindstillinger fra mappen 'Indstillinger'.

Genstart clasic. Åbn AppleMenuvalg og slå 'Vis seneste' fra. Åbn
Appletalk og konfigurer den igen, hvis du har kørt med særlige
indstillinger, - ellers skal du blot sørge for, at AT står til
'ethernet', - luk og gem ændringer.

I selve OS 9.x systemmappen har du også en mappe, der hedder
'Skrivestyringsdokumenter'. Åbn den og tøm den _helt_ - uanset om du
måtte mene, der ligger noget brugbart i den. Evt. nødvendige filer
gendannes automatisk, hvis det er nødvendigt.

Det bedste vil klart være, hvis du kan boote i OS 9.x, da du så også kan
gå ind og ændre på RAM tildeling til udv. 'Skrivestyring'. - Den er
fuldstændig underdimensioneret fra Apples side. - Det kan ændres ved at
tage en 'vis info' på 'Skrivestyring' og i popupmenuen vælge
'Hukommelse'. Sæt minimumstr. til 1536kb og ønsket størrelse til 2560kb.
Det mindsker også risikoen for, at der opstår problemer. -

Skrivestyring er ikke bare en udvidelse, men samtidig både en såkaldt
CDEV og en applikation, (derfor muligheden for at tildele den ekstra
RAM). Den har en statisk buffer indbygget på 264kb. - det samme er
AppleTalk, men den er så delt i selve kontrolpanelet og udv. til AT,
hvor bufferen ligger i udvidelsen. Bufferen i AT er på 296kb statisk -
altså større end skrivestyringsbufferen, og det er dér, konflikten
opstår. Men hvorfor det lige netop er AppleMenuvalg, der er den
udløsende faktor, har vi - Apple Danmark, Apple support og jeg - ikke
kunnet finde ud af.

Et faktum er bare, at problemet forsvinder helt, hvis man slår 'Apple
Menuvalg' fra i 'Udvidelseskontrol' og fjerner den tilhørende
indstillingsfil. - Men gør du det, mister du de hierakiske menuer i OS
9.x/classic. Jeg vil dog anbefale, du slår AM fra og istedet installerer
'Finderpop 1.9.2' - en rigitg OS 9-klassiker...

Hvis du kan boote i OS 9.x, vil jeg også anbefale, at du bruger
FileBuddy 6.1.8 (og kun den) til at finde og vise alle usynlige filer
med. Slet alle usynlige filer, der hedder noget med temp, temporary,
TM_, DS_store, ds_store og skrivebordsprinter/desktopprinter.

Har du ikke Finderpop 1$,9.2 og Filebuddy 6.1.8, kan du få dem hos mig.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-08-08 08:32

Erik Richard Sørensen skrev:

> Det er ikke PrintingLib, der er noget galt med. Det er en kendt
> fejl mellem 'Apple Menuvalg' og 'AppleTalk', 'PrintingLib' og
> udv. 'Skrivestyring'.

Tak for svaret. Jeg prøver at rode med det.

--
Hilsen
Madsen